زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تفاهمنامۀ اعمار ساختمان انستيتيوت حوزوى علوم صحى در پکتيا امضا شد

تفاهمنامۀ اعمار ساختمان انستيتيوت حوزوى علوم صحى در پکتيا امضا شد

author avatar
5 Aug 2018 - 17:36
تفاهمنامۀ اعمار ساختمان انستيتيوت حوزوى علوم صحى در پکتيا امضا شد
author avatar
5 Aug 2018 - 17:36

کابل (پژواک، ۱۴ اسد۹۷): تفاهمنامۀ اعمار ساختمان انستيتيوت حوزوى علوم صحى در پکتيا که به زودى آغاز به کار مى کند، امروز ميان وزارت صحت عامه و کميته ناروى براى افغانستان امضا شد.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه کشور، در مراسم امضاى تفاهمنامه گفت که اين ساختمان به هزينۀ  ۱.۴ میلیون دالر امريکايى کمک ناروى، در مدت دو سال ساخته مى شود.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه، آموزش۳۰ تن فیزیوتراپیست، ۳۰ تن لابرانت و ۳۰ تن ادویه ساز که ۴۰ درصد آن ‌ها را خانم‌ ها تشکیل می ‌دهند، نيز با استفاده از اين کمک صورت خواهد گرفت.

وزير صحت عامه گفت که اين انستيتيوت، دو ماه بعد کارش را در ساختمان رياست صحت عامه پکتيا آغاز مى کند و دو سال بعد، به ساختمانى که امروز تفاهمنامه ساخت آن امضا شد، انتقال خواهد شد. 

وی گفت که انستيتيوت يادشده براى ولايت هاى پکتیا، پکتیکا، خوست و غزنی ايجاد شده تا مشکل کمبود کارمندان صحى به خصوص زنان در اين ولايات مرفوع شود.

تاریه مکنوسن واتردال رییس کمیته ناروی برای افغانستان، ایجاد این انستیتيوت را برای افزایش کارمندان صحی به خصوص قابله‌ ها در این ولایت‌ ها بسیار مهم دانسته تاکید کرد که کمیتۀ ناروی به ادامه کمک های مالی و تخنیکی خود در بخش صحت در افغانستان متعهد است.

وی افزود که نزدیک به ۴۰ سال است که کمیته ناروی، افغانستان را در بخش های مختلف کمک کرده و از هفده سال بدینسو در بخش آموزش قابله ها، نرس ها و فزیوتراپیست ها افغانستان را کمک تخنیکی و مالی مى کند.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه، در حال حاضر هشت انستیتيوت علوم صحی حوزوی در ولایت های بلخ، کندز، هرات، بدخشان، کندهار، فراه، هلمند و ننگرهار فعالیت دارد.

منبع نوشته است که تا حال به صورت مجموعی حدود ۳۴ هزار نرس، قابله و دیگر کدرهای مسلکی طبی، از این انستیتيوت‌ ها فارغ گردیده اند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر