زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

طی ماه گذشته میلادی در افغانستان ۲۸۰۰ تن کشته و زخمی شده اند

طی ماه گذشته میلادی در افغانستان ۲۸۰۰ تن کشته و زخمی شده اند

author avatar
5 Aug 2018 - 19:16
طی ماه گذشته میلادی در افغانستان ۲۸۰۰ تن کشته و زخمی شده اند
author avatar
5 Aug 2018 - 19:16

کابل (پژواک، ۱۴اسد ۹۷): دربرج جولای سال روان طی ۲۳۹حمله در افغانستان، حدود ۲۸۰۰ تن کشته و مجروح شده اند و ارقام نشان می دهد که میزان تلفات و جراحات نسبت به یک ماه پیش آن (جون)، ۲۹ درصد افزایش یافته است.

امامیزان تلفات وجراحات جولای امسال، نسبت به سال پار همین ماه، ده درصد کاهش یافته است.

به اساس گزارشات پژواک، مناطق مختلف کشور درجریان ماه جولای امسال شاهد ۲۳۹ حمله بود؛ اما در برج جون سال جاری ۱۹۸حمله مختلف صورت گرفته است.

گزارشات منتشره پژواک که از اظهارات منابع مختلف تهیه شده، نشان می دهدکه دربرج جولای سال روان از جمع۳۴ ولایت کشور، در ۳۱ ولایت ۱۶۴۱تن کشته و ۱۱۱۳تن مجروح شده اند.

ارقام به دست آمده وانمود می سازد که دربرج گذشته، از هر ۲۸تن، ۱۶تن در درگیری های رویاروی؛ سه، سه تن درحملات هوایی، حملات انتحاری و قتل های هدفی؛ و دو تن در انفجارها کشته و زخمی شده اند.

بیشترین حملات ( ۳۱، ۳۱) در فاریاب و ننگرهار و ازهمه کمتر در سرپل، دایکندی و میدان وردک صورت گرفته است.

حملات

نصف حملات درفاریاب، ننگرهار، هلمند، غزنی و کابل و متباقی دیگر در ۲۶ ولایت کشور بوقوع پیوسته؛ اما پژواک دراین برج از ولایت های بامیان، نورستان و تخار گزارش های حملات را به دست نیاورده است.

جنرال زلمی وردک کارشناس مسایل نظامی، علت افزایش حملات در ننگرهار و فاریاب را افزون بر حضور طالبان، ازدیاد حملات گروه داعش  دراین ولایت ها عنوان می کند.

به قول وی، کابل پایتخت کشور است و مخالفین می خواهند تا با انجام حملات درآن، خود را به جهانیان نیرومند جلوه دهند، تحرکات مخالفین مسلح درغزنی بدین جهت افزایش یافته که با تصرف این ولایت منحیث منطقه مرکزی، ولایت های همجوار آن را تهدید کنند.

به نظر وردک، طبیعی است مناطقی که مخالفین مسلح دولت بیشتر درآن حملات انجام می دهند، نیروهای دولتی نیز درآن  تحرکات بیشتر داشته و به حملات متقابل می پردازند.

مسئولین وزارت دفاع نیز می گویند که تمرکز عملیات، بیشتر بر مناطقى صورت می گیرد که مخالفین مسلح درآن زیاد فعال اند.

تلفات وجراحات

گزارشات پژواک حاکی است که طی ماه گذشته، در کل ۱۶۴۱تن کشته شده و ۱۱۱۳تن دیگر زخم برداشته اند.

دربین کشته شدگان و مجروحین؛ مخالفین مسلح، نیروهای امنیتی و افراد ملکی شامل اند؛ اما پژواک ارقام دقیق آن را پخش نمی کند؛ زیرا منابع مختلف در مورد اظهارات ضد ونقیض نموده اند و تفکیک همه آنها ناممکن است.

به اساس گزارشات پژواک، بخش اعظم تلفات و جراحات در ولایت ننگرهار رخ داده است.

در برج گذشته، هر روز حملات صورت گرفته که تلفات و جراحات نیز درپی داشته؛ اما ۱۲ جولای خونین ترین روز برج گذشته بود؛ زیرا پژواک دراین روز از مناطق مختلف گزارشات مبنی برکشته شدن ۲۲۷ تن و جراحات ۹۱ تن را به دست آورده بود.

در این روز بیشترین تلفات و جراحات در ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز وارد شده بود.

گزارش ها حاکی است که دراین روز به سبب درگیری ها میان نیروهای دولتی و مخالفین مسلح، هشتاد تن کشته و ۲۵ تن دیگر زخمی شده اند.

جنرال زلمی وردک کارشناس مسایل سیاسی می گوید که میزان تلفات و جراحات نظر به تکتیک جنگ، گاهی دریک منطقه و گاهی درمنطقه دیگر درتغییراست.

نامبرده می افزايد که میزان کشته شدگان ومجروحین درجنگ های جبهه یی و حملات دیگر، زمانی بلند می رود که درمناطق مزدحم صورت گیرد.

جنگ درافغانستان از ۱۷سال گذشته بدینسو میان نیروهای دولتی، نیروهای خارجی مستقر دراین کشور، طالبان مسلح و دیگر گروه های مخالف مسلح ادامه دارد.

نظر به تجارب سال های گذشته، هر سال با گرم شدن هوا جنگ ها تشدید یافته و درپی آن میزان تلفات وجراحات نیز بلند می رود.

 به اساس گزارش های آژانس خبری پژواک، درفصل بهار و تابستان سال پار، نسبت به فصل خزان و زمستان،  میزان حملات بیشتر بود که طی آن میزان تلفات و جراحات هم بلند رفته بود.

رقم کشته شدگان و مجروحین، نشان می دهد که امسال تاکنون نسبت به سال گذشته خونین تراست.

به طور اوسط در هفت ماه سال پار، بیش از ۱۴۰۰۰ تن؛ اما در هفت ماه امسال ۱۵۰۰۰ تن کشته و زخمی شده اند.

سال پار در سراسر کشور ۲۵هزارتن کشته و زخمی شده بودند.

آشتی کنید!

جنگ ها در افغانستان درحالی شدت گرفته و از افغان ها قربانی می گیرد که دراین اواخر، تحرکات صلح خواهانه افزایش یافته و از طرف های درگیر درجنگ، آتش بس مطالبه می کنند.

عبدالله باشنده ولسوالی معروف کندهار که هفتۀ گذشته در دو انفجار جداگانۀ ماین ها، سه برادرزاده اش مجروح شده است، گفت که درکندهار خانواده های کمترى سراغ خواهند شد که در جنگ ها اعضای خانواده های شان را از دست نداده باشند.

موصوف افزود: “جنگ جاری که بیش از یک ونیم دهه ادامه دارد، بیشتر از افراد ملکی قربانی می گیرد، تاکی این فاجعه ادامه خواهد داشت و مردم در انتظار مرگ خود نشسته باشند!”

نامبرده ازطرف های درگیر جنگ خواست تا از کشتار افراد ملکی منصرف شوند و به مصئونیت زندگی آنها توجه نماید.

موصوف علاوه کرد تا زمانیکه جنگ متوقف نشود، مصئونیت زندگی افراد ملکی ناممکن است؛ زیرا مردم عادی تقاضا دارند تا صلح استقرار یابد و روند کشتارها بدینگونه ختم شود.

همچنان محمدناصر۲۸ساله ساکن ناحیه پنجم شهر فراه، چندی پیش به نام نوراحمد خواهرزاده جوانش که فردعادی و تازه ازدواج کرده بود، دریک حمله کشته شد.

محمدناصر گفت: “جنگ ها افغانستان را تباه کرد، نمی دانم تا چه وقت کشته می شویم؟ آیا همین قدر بیوه ها، یتیم ها و دربدری بسنده نیست؟”

نامبرده از طرف های درگیر جنگ درکشور خواست که مطابق به ارشاد قرآنکریم که می فرماید “والصلح خیر”، راه صلح را انتخاب  و با درنظرداشت پیام متذکرۀ قرآنکریم، هموطنان خود را خرسند سازند.

 محمد اشرف غنی رییس جمهورکشور، بارها بر مذاکرات صلح تاکید کرده و از طالبان خواسته تا به مذاکرات بین الافغانی آماده شوند.

طالبان تاکنون به همچو مذاکرات تمایل نشان نداده اند؛ اما در قطر با مقامات امریکایی گفتگوهای مقدماتی را انجام داده اند.

این درحالیست که اکنون گروه داعش نیز در برخی ولایات کشور فعال است و حملات خونینى را انجام می دهد.

Visits: 10

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر