زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کار بازسازى ۳۶ کاریز در هفت ولايت کشور آغاز شد

author avatar
7 Aug 2018 - 16:56
author avatar
7 Aug 2018 - 16:56

کابل (پژواک، ۱۶ اسد ۹۷): کار بازسازى ۳۶ کاریز به ارزش ۱.۲۵ میلیون دالر در هفت ولايت کشور آغاز و يک کاریز بازسازى شده در ولسوالی پغمان کابل، براى سیراب سازی ۳۰۰ جریب زمین به بهره ‌برداری سپرده شد.

مجیب الرحمن کریمی وزیر احیا و انکشاف دهات، در مراسم افتتاح کاریز در ولسوالی پغمان گفت که اين کاريز در پغمان، به هزینه بیش از یک میلیون افغانی از بودجه آن وزارت بازسازى شده است. 

همچنان به گفته او ۳۶ کاريزى که کار بازساى آن آغاز شده است، در ولایت‌های کندهار، هرات، کابل، خوست، ننگرهار، لوگر و پکتیا موقعيت دارد و هزينه آن نيز از بودجه آن وزارت پرداخت مى شود.

به گفته وى، در جریان جنگ های چهل ساله؛ زیربناهای حیاتی کشور، کاریز‌ها و دیگر سیستم‌های آبرسانی را ویران کرده و از لحاظ زراعتی، پیشرفت اقتصادی کشور را با چالش‌های بزرگی مواجه کرده است.

کريمى افزود که بررسی‌های سال ۲۰۰۴ میلادی اين وزارت بیانگر آن است که ۳۶ درصد تمام کاریزهای کشور، به گونۀ کامل ویران شده‌ اند.

وزير احيا و انکشاف دهات افزود: "با توجه به ارزش کاریزها در بخش آبیاری زمین‌های زراعتی، رییس جمهور کشور در ماه ثور سال ۱۳۹۶ به کمیتۀ مشترک متشکل از وزارت‌های احیا و انکشاف دهات؛ زراعت، آبیاری و مالداری؛ و وزارت انرژی و آب وظیفه سپرد تا پلان پنج‌ سالۀ بازسازی کاریزها را تهیه کنند که نظر به این پلان،۳۴۰۰ کاریز در کشور بازسازی خواهند شد."

به اساس معلومات اين وزارت، در پلان سال ۱۳۹۷ برای ۶۸ پروژه‌ در کابل که شامل آبرسانی، ترانسپورت، دیوارهای استنادی و ایجاد کار برای عودت‌کنندگان به کشور می‌شود، حدود ۱۲ میلیون دالر در نظر گرفته شده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر