زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“ادارۀ هوانوردی ملکی توانایی شناسایی هر تحرکی در فضای کشور را دارا می باشد”

“ادارۀ هوانوردی ملکی توانایی شناسایی هر تحرکی در فضای کشور را دارا می باشد”

author avatar
11 Aug 2018 - 17:56
“ادارۀ هوانوردی ملکی توانایی شناسایی هر تحرکی در فضای کشور را دارا می باشد”
author avatar
11 Aug 2018 - 17:56

کابل (پژواک، ۲۰ اسد۹۷): ادارۀ مستقل هوانوردی ملکی ميگويد که سیستم رادار برای کنترول حریم فضایی کشور که جديدا نصب گرديده، توانایی شناسایی هر تحرکی در فضای کشور را دارا می باشد.

مسئولیت کامل کنترول حریم هوایی افغانستان، پس از ۱۶ سال به روز پنجشبنه (۱۸ اسد) از نیروهای امریکایی به حکومت افغانستان واگذار شد و اشرف غنى رئیس جمهور، در مراسم تسلیم گیری آن گفت که استقلال فضایی که یکی از اهداف عمدۀ حکومت وحدت ملی بود، کمایی شده است.

محمود شاه حبیبی رییس ادارۀ مستقل هوانوردی ملکی، امروز در یک نشست خبری به رسانه ها گفت: "مسئولیت کنترول حریم فضایی کشور، در سپتمبر ۲۰۱۵ میلادی از متخصصان نیروهای ناتو و امریکایی به دولت افغانستان سپرده شده بود؛ اما به دلیل زمانبر شدن روند آموزش نظری و عملی متخصصان داخلی، حریم فضایی کشور تا چند روز اخیر به کمک متخصصان خارجی کنترول می شد."

وی گفت که در جریان سه سال گذشته، اداره هوانوردی ملکی با صرف بیش از ۱۰۰میلیون دالر امریکایی، حدود یکصد متخصص را در بخش کنترول هوایی آموزش داده و همچنان سیستم کامل و پیشرفته کنترول هوایی را در این اداره ایجاد کرده است.

او علاوه کرد که اکنون، حریم فضایی کشور در دست افغان ها است و از سوی متخصصان داخلی اداره می شود.

موصوف گفت که این سیستم در بر گیرنده شبکه يی است که در ۲۶ منطقه در سراسر افغانستان نصب شده و از طریق یک مرکز ساحوی در میدان هوایی حامد کرزی، همه پروازهای عبوری از فضای کشور، کنترول می شوند.

وی در ادامه گفت که با تربیه کادر متخصص و کسب تجربه در بخش کنترول هوایی، هم اکنون اداره هوانوردی قادر شده است که مرکز کنترول حریم فضایی را طبق نیازمندی هدایت نموده و با تهدیدات در حریم فضایی مبارزه کرده و کوچک‌ترین تحرک در حریم فضایی کشور را در اسرع وقت شناسایی کند.

وى با بيان اينکه قبل ازاين، خطوط هوایی ۹ خط از حریم فضایی پاکستان به سمت آسیای مرکزی را شامل می ‌شد؛ اما با ازدیاد دو خط جدید، اين تعداد به یازده خط هوایی رسيد که مسیر کشورهای عربی و ایران را به آسیای مرکزی نزدیک می سازد.

رئیس اداره هوانوردی ملکی گفت که محصول هر پرواز عبوری از فضای افغانستان که قبلاً ۵۰۰ دالر امریکایی بود، از اگست سال گذشته میلادی بدینسو، به ۷۵۰ دالر افزایش یافته است.

وی خاطر نشان ساخت که روزانه، بیش از ۳۰۰ پرواز عبوری از فضای کشور و بیش از یک هزار هواپیمای نظامی و ملکی در داخل کشور، هم اکنون به شکل کنترول شده از حریم فضایی کشور عبور و مرور می ‌کنند که با نصب سیستم جدید، درآمدها از این بابت رو به افزایش است.

 وی افزود که عواید ناشی از محصول پروازهای عبوری از فضای کشور، در مقایسه با گذشته چند برابر شده و میزان مجموعی آن، در سال گذشته به ۶ میلیارد افغانی رسیده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر