زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

۴۰ هزار دختر واجد شرایط از فراگیری تعلیم در لوگر محروم اند

۴۰ هزار دختر واجد شرایط از فراگیری تعلیم در لوگر محروم اند

author avatar
13 Aug 2018 - 17:22
۴۰ هزار دختر واجد شرایط از فراگیری تعلیم در لوگر محروم اند
author avatar
13 Aug 2018 - 17:22

پل علم (پژواک، ۲۲ اسد۹۷): مسئولین ریاست معارف لوگر می گویند که در این ولایت به سبب مشکلات امنیتی و فرهنگی، هزاران دختر از سوی خانواده های شان اجازۀ رفتن به مکتب را ندارند.

محمدشاه پور عرب سخنگوی ریاست معارف لوگر، به تاریخ ۲۲ اسد، به آژانس خبری پژواک گفت که طی ۱۵سال گذشته دراین ولایت، درعرصه معارف پیشرفت های قابل ملاحظه صورت گرفته است.

اما موصوف افزود: “با وجود این هم، در قریه ها و روستاها خانواده ها، دختران شان را به سبب مشکلات امنیتی و کلتوری از رفتن به مکاتب ممانعت می کنند.”

به اساس معلومات وی، افزون براینکه درقریه ها وقصبه ها برای دختران مکاتب ويژه تاسیس ومعلمین نسوان برای آنها استخدام شده؛ اما بازهم خانواده ها به سبب مشکلات متذکره، برای ۴۰ هزار دخترشان اجازۀ رفتن به مکتب را نمی دهند.

نامبرده علاوه کرد: “اکثرخانواده ها رفتن دختران به مکتب را برای خود عارمی دانند و یا برخی خانواده ها، از اثر مشکلات امنیتی، به دختران شان اجازه نمی دهند، برای تامین امنیت مکاتب با ارگانهای امنیتی نیزگفتگونموده ایم.”

به قول موصوف، ریاست معارف جهت رفع این مشکل با عالمان دینی، متنفذین قومی و فعالان مدنی بحث کرده و دراین عرصه برنامه های آگاهی عامه را نیز به اجرا گذاشته اند.

کامله باشنده منطقه سرخاب ولسوالی محمدآغه در پیوندبه این موضوع، به پژواک گفت که شوهر وی  به دخترانش  برای کسب دانش بیرون از منزل اجازه نمی دهد.

نامبرده علاوه کرد: “درمنطقه ما برای دختران مکتب علیحده وجود دارد؛ اما سه دخترم درخانه است پدرش اجازه رفتن به مکتب را نمی دهد، من حرف های مردم را شنیده نمی توانم و این کارشرم است.”

همچنان ناصراحمدزی متنفذ قومی منطقه خواجه اسماعیل ولسوالی خروار، به پژواک گفت که دراین ولسوالی نه مکتب نسوان وجود دارد و نه هم به سبب مشکلات امنیتی، مردم به دختران شان اجازه فراگیری تعلیم را می دهند.

نامبرده افزود: “باشندگان خروار پشتون اند، دراین جا خارج شدن زن از منزل به نام مکتب و یا کدام نام دیگر شرم است، ۹۹ درصد زنان این ولسوالی بیسواد استند.”

همچنان عاصمه ۱۵ساله مسکونه منطقه پورک مربوط مرکز، به پژواک گفت که درمنطقه آنها هزاران دختر، توسط خانواده های شان از فراگیری تعلیم محروم شده اند.

نامبرده افزود: “من به خواندن و نوشتن خیلی علاقه دارم، می خواهم درس بخوانم؛ اما بزرگان اجازه نمی دهند.”

به قول عاصمه، اگرخانواده اجازه دهد، اکنون هم آماده است تا ازصنف اول به مکتب برود.

پژواک با حدود صد باشنده این ولسوالی گفتگوکرد و همه دربرابر فراگیری تعلیم دختران، ازمشکلات متذکره یادآوری کردند.

 شیما زرگر رییس امورزنان لوگر درمورد گفت که مشکلات کلتوری سبب شده تا هزاران دختر دراین ولایت، از فراگیری تعلیم بی بهره گردند و قربانی این رسم ناپسند شوند.

وی افزود: “با وجودیکه اکثرمردم این ولایت، باسواد استند و با تمدن آشنایی دارند؛ اما درمناطق دوردست مردان نمی خواهند تا دختران و زنان شان را برای کسب تعلیم به مکتب بفرستند؛ زیرا درآن جا اکنون نیز به عوض قانون فرهنگ و رواج حاکم است.”

به قول زرگر، ریاست امورزنان برای رفع این نقیصه چندین بار برنامه های آگاهی عامه را راه اندازی نموده و به این روندادامه می دهد.

همچنان عبدالولی وکیل معاون شورای ولایتی لوگر گفت جای شک نیست که اکثر دختران دراین ولایت، از فراگیری علم بی بهره مانده اند.

موصوف افزود: “شماری از خانواده ها به دختران شان اجازۀ کسب تحصیل را نمی دهند و در برخی مناطق ناامنی سبب شده تا دختران به مکاتب نروند؛ دراین ولایت به دختران حق فراگیری علم داده نمی شود و از تعلیم محروم اند.”

وکیل عامل پیشرفت و آرامش را به شمول لوگر درهمه کشور امنیت دانسته گفت: “این مسئله باید سطحی درنظرگرفته نشود، همه باید همدست برای حل این مشکل وارد عمل شوند.”

شمشاد لاروی سخنگوی والی لوگر، در واکنش به اظهارات متذکره، به پژواک گفت که مسئولین محلی برای رفع این مشکل تلاش های همه جانبه می کنند.

نامبرده گفت: “والی صاحب دیروز هم با اعضای نهادهای مدنی گفتگو نمود که  رسوم مردود  باید دراین ولایت ازبین برود و خانواده ها برای دختران شان اجازه کسب تعلیم را بدهند.”

به قول وی، هرکه  دختران  را از کسب تعلیم ممانعت می کند در برابر خداوندتعالی مسئول است واین کارشان، جرم پنداشته می شود.

شایان ذکراست که درلوگر اکنون ۱۵۰هزارتن مصروف فراگیری تعلیم اند که ازاین جمله، حدود ۴۰ هزارتن دختران اند.

Visits: 7

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر