زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«نبود کادر مسلکی سبب شده تا یک مقدار آثار باستانی حین استخراج از بین بروند»

«نبود کادر مسلکی سبب شده تا یک مقدار آثار باستانی حین استخراج از بین بروند»

author avatar
15 Aug 2018 - 17:09
«نبود کادر مسلکی سبب شده تا یک مقدار آثار باستانی حین استخراج از بین بروند»
author avatar
15 Aug 2018 - 17:09

کابل (پژواک، ٢٤ اسد ۹۷): سخنرانان یک سیمینار علمی، با نگرانی از کمبود کادر مسلکی در بخش باستان شناسی گفتند که یک تعداد زیاد آثار باستانی، از اثر کاوش های غیرمسلکی در جریان کشف و حفر آسیب می بینند و یا از بین می روند.

این سيمینار یک روزه، تحت نام «مس عینک در پرتو کاوش های باستان شناسی و حفاظت، ترمیم و چالش های فرا راه آبدات تاریخی کشور»، از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ به مناسبت گرامی داشت از هفته فرهنگی کابل، تدویر یافته بود.

«هفته فرهنگی کابل» چهار روز قبل در هماهنگی با شاروالی کابل و سایر ادارات ذیربط در کابل آغاز شد و در باغ بابر، پارک تیمورشاهی، پارک حبیب الله ځاځی، لیسه معرفت در دشت برچی، پارک خیرخانه و مکروریان اول، با راه اندازی برنامه متنوع از آن گرامی داشت به عمل آمد.

انجنیر محمد آقا نجرابی آمر ترمیم آثار باستانی اکادمی علوم، امروز در سیمیناری که در پیوند به حفظ آبدات تاریخی و آثار باستانی تدویر یافته بود، گفت: «وقتی که از تاریخ پنج هزار ساله افغانستان حرف می زنیم، همین آثار باستانی است که قدامت این کشور را بیان می کند.»

موصوف افزود که به خاطر تربیه کادر مسلکی، باید شماری از افغان ها به خارج از کشور فرستاده شوند تا آثاری که بیرون می شوند صدمه نبینند.

وی مدعی شد که وزارت اطلاعات و فرهنگ، افرادی را به حیث باستان شناس استخدام کرده است که مهارت لازم برای استخراج و تحفظ آثار باستانی را ندارند.»

به باور او، هرگاه شخص مسلکی نباشد، با حفر کردن ساحات باستانی نمی تواند آثار ارزشمند را درست بیرون، ترمیم و حفاظت کند.

محمد رسول باوری معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ، می پذیرد که این وزارت در حفظ، حفریات، ترمیم و محافظت آبدات تاریخی، با مشکلات زیادی مواجه می باشد.

در پیام اکادمی علوم افغانستان که از سوی سرمحقق عبدالجبار عابد عضو دیپارتمنت باستان شناسی اکادمی علوم به خوانش گرفته شد، ساحه مس عینک در ولسوالی محمد آغه لوگر را یکی از مناطق مهم و با ارزش افغانستان دانسته است.

در این پیام آمده است که افغانستان، گنجینه بزرگ باستانی و با ارزشی است که توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.

اکادمی علوم می گوید که کار استخراج و حفریات درساحه باستانی مس عینک، با چالش های زیادی مواجه است که نبود امنیت، یکی از عوامل اصلی آن می باشد و به دلیل عدم مصئونیت جان باستان شناسان و متخصصین، علاقمندی به استخراج آبدات تاریخی کم است.

کمال سادات معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ، در این نشست پیام رییس جمهور محمد اشرف غنی را به خوانش گرفت.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر