زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سیما سمر: در افغانستان طی نه سال گذشته ۶۴هزار فرد ملکی کشته و زخمی شده اند

سیما سمر: در افغانستان طی نه سال گذشته ۶۴هزار فرد ملکی کشته و زخمی شده اند

author avatar
15 Aug 2018 - 20:35
سیما سمر: در افغانستان طی نه سال گذشته ۶۴هزار فرد ملکی کشته و زخمی شده اند
author avatar
15 Aug 2018 - 20:35

کابل – بامیان (پژواک، ۲۴اسد۹۷): کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید که طی نه سال گذشته در ناامنی های افغانستان، بیش از ۶۴ هزار فرد ملکی کشته و زخمی شده اند که ۷۰ درصد مسؤولیت آن به دوش مخالفین مسلح می باشد.

سیما سمررییس کمیسیون مستقل حقوق بشر این مطلب را به تاریخ ۲۴اسد در نشست که به مناسبت روز جهانی یادبود و ارج گذاری از قربانیان رویدادهای دهشتگری برگزارشده بود، ابراز داشت.

به اساس معلومات کمیسیون متذکره، سال گذشته بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد با اصدار قطعنامه، ۲۱ اگست را به نام روز جهانی یادبود و احترام به قربانیان رویدادهای هراس افگنی مسمی کرد و امروز برای بار نخست در کابل طی تدویر نشست از آن تجلیل به عمل آمد.

خانم سمر رییس کمیسیون متذکره می گوید که مبارزه علیه دهشت افگنی نیاز به استراتیژی طولانی دارد.

موصوف علاوه می کند: ((دهشت افگنی را صرف به تقویه کردن نیروهای امنیتی محو کرده نمی توانیم، لازم است تا دراین عرصه کار بیشترصورت گیرد؛ زیرا دهشت افگنی تنها به افغانستان محدود نیست؛ دهشت افگنی مشکل منطقوی وجهانی است.))

وی علاوه کرده که مردم افغانستان به صلح نیاز دارند، قربانیان دهشت افگنی باید در همه جریان های صلح اشتراک داشته باشند و نظریات آنها گرفته شود.

سمرمی گوید، کمیسیون متذکره سال پار در ۳۳ ولایت افغانستان با ۳۱۲۹ تن به طور شخصی و یا جمعی مصاحبه ها را انجام داد؛ ۶۲درصد آن افرادی بودند که خود و یا هم اقارب شان قربانی رویداد دهشت افگنی شده و ۲۸درصد کسانی بودند که خود و یا اقارب شان مجروح شده بودند.

به قول وی، طی نه سال گذشته بیش از ۶۴هزار تن به نحوی از انحا به سبب رویدادهای دهشت افگنی متضرر شده اند که ۳۶درصد آن کشته  و ۶۴ درصد شان مجروح شده اند.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت که عاملین ۷۰ درصد رویدادهای متذکره مخالفین مسلح دولت و ۱۰ درصد آن نیروهای دولتی و خارجی می باشند.

اما طالبان ادعای ۷۰ فیصدی را رد کرده است.

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور نیز در نشست امروز سخنرانی کرد و گفت: ((همه ما مسؤول هستیم تا به مناسبت این روز، همبستگی جهانی خود را داشته باشیم.))

نامبرده در اشاره به رویدادهای اخیر غزنی و فاریاب گفت: ((وقوع رویدادهای اخیر در کشور، ژرف فجایع هراس افگنی را نشان می دهد.))

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر