زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

غنى: برای تأمین صلح در کشور سر می ‌دهم

غنى: برای تأمین صلح در کشور سر می ‌دهم

author avatar
15 Aug 2018 - 16:32
غنى: برای تأمین صلح در کشور سر می ‌دهم
author avatar
15 Aug 2018 - 16:32

کابل (پژواک، ٢٤ اسد ٩٧): رييس جمهور غنى، ضمن تاکيد بر سهم تمام اقشار جامعه در پروسۀ صلح کشور گفت که به استثنای یک کشور همسایه، در هر کجا آمادۀ مذاکره با مخالفين مسلح دولت مى باشد.

در خبرنامه دفتر سخنگوى رييس جمهور آمده است که محمداشرف غنی رئیس ‌جمهور کشور، امروز در برنامۀ اجماع ملی زنان برای صلح که در تالار لیسۀ امانی برگزار گردیده بود، اشتراک کرد.

به اساس معلومات منبع، رييس جمهور در صحبتی در اين مراسم، از اجماع زنان افغان به ‌خاطر صلح و حمایت شان از آتش‌بس، تمجید نموده و بر نقش برجستۀ زنان در مسايل کشور به خصوص پروسه صلح تاکيد کرده است.

زنان در قطعنامه اى که در اين مراسم به خوانش گرفته شد، از فتوای متفقۀ علمای دینی و جهان اسلام در مورد صلح، نیروهای امنیتی و دفاعی و تلاش‌های صلح حکومت حمایت کردند و ضمن محکوم‌ نمودن حملات طالبان، از آنان خواستند تا دست از انسان ‌کشی بردارند. همچنان آنان در قطعنامه از کشورهای همسایه نيز خواستند که در امور افغانستان مداخله نکنند.

رئیس‌ جمهور غنى در مورد صلح در کشور در اين مراسم گفته است: «برای تأمین صلح سر می‌دهم؛ اما بدون صحه ‌گذاشتن ملت و زنان جامعۀ ما، حق امضای پیمان صلح را ندارم. صلح پروسۀ ملی است، باید همه در آن سهم بگیرند و بدون مشورۀ گسترده با مردم و اقشار مختلف، حدود صلح تعیین ‌شده نمی‌تواند.»

او بدون ذکر نام کشوری گفته است که به استثنای یک کشور همسایه، در هرکجا آمادۀ مذاکره می باشد.

رئیس‌ جمهور افزده است: «هدف همۀ ما تأمین صلح پایدار و ختم بحران میراثی ۴۰ سالۀ افغانستان است، ما صلح ناپایدار و صلحی که زنان در آن سهیم نباشند و ارزش‌های دینی و قانون اساسی ما در آن تعریف نشده باشد را نمی ‌خواهیم.

غنی با بیان این‌که حدود صلح پایدار باید واضح باشد، بر اجماع کامل و سراسری تأکید کرده و گفته است که پیمان صلح در روز روشن و به تصمیم ملت انجام خواهد شد، نه در شب تاریک و پشت دروازه‌های‌بسته.

وی خاطرنشان ‌کرده است که ملت بالای صلح اجماع دارد و صلح به هرافغان تعلق داشته و خواست هرافغان می‌باشد.

در خبرنامه به نقل از رييس جمهور آمده است: «نام‌های سیاسی بالای این پروسه، موجب تفرقه‌ افگنی می‌ گردد؛ زیرا در این مسیر، در هرگوشۀ وطن قربانی می‌دهیم و جنگ بالای همه افغان‌ها تحمیل شده‌است.»

موصوف خاطرنشان کرده است که مذاکرات بین‌المللی، مذاکرات میان کشورهای اسلامی، تصویب پیمان صلح با تصمیم ملت و مرحلۀ تطبیق آن، از مراحل مهم مذاکرات صلح افغانستان است که در مرحلۀ تطبیق طی شش ماه الی یک سال، باید فضای اعتماد کامل به میان آید.

او بر تعیین نقشۀ راه واضح در رابطه به تأمین صلح تأکید ورزیده و گفته است که مذاکرات مستقیم صلح برای تعیین نقشۀ راه، مهم می باشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر