زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نی: نشرخبرهای جعلی امنیت روانی شهروندان را دچار مشکل ساخته است

نی: نشرخبرهای جعلی امنیت روانی شهروندان را دچار مشکل ساخته است

author avatar
16 Aug 2018 - 16:21
نی: نشرخبرهای جعلی امنیت روانی شهروندان را دچار مشکل ساخته است
author avatar
16 Aug 2018 - 16:21

کابل (پژواک، ۲۵اسد ۹۷): یافته های "نی" نشان می دهد که نشرخبرهای جعلی تاثیر زیادی بالای اذهان کاربران رسانه های اجتماعی به جا گذاشته و امنیت روانی شهروندان را دچار مشکل ساخته است.

عبدالمجیب خلوتگر رئیس اجرایی نی"حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان"، امروز پنجشنبه (۲۵ اسد) طی نشست خبری در کابل گفت که این دفتر همه ساله درآستانه تجليل از "هفته رسانه های اجتماعی"  نظرسنجى را درمورد موضوعاتى که دررسانه هاى اجتماعى انعکاس يافته، انجام ميدهند .

وی ميگويد: «امسال چیزی که خیلی برای ما مهم بود در این هفته رسانه های اجتماعی مسئله اخبار جعلی است، اخبار جعلی نه تنها در افغانستان ، بلکه در تمام جهان به عنوان یک چالش مشکل ساز شده است.»

وى افزود: «ما یک نظر سنجی را انجام دادیم و بر اساس نظر سنجی که در بین ۱۳۵۳ کاربر رسانه یی اجتماعی انجام شده بود، ۹۴ در صد آن که ۱۲۷۰ نفر اند، کسانی اند که به نحوی از اخبار جعلی متاثر شده اند؛ همچنان ۸۱ تن که ۶ درصد می شود، گفته اند که هیچ از اخبار جعلی در کارشان در رسانه های اجتماعی متاثر نشده اند.»

به گفتۀ موصوف، به همین شکل، ۶٨٠ تن که ۵۰ در صد سروى شدگان را تشکيل ميدهد گفته اند که خود شان اخبار جعلى را نشر کرده اند و ٢١٨ تن گفته اند که یا خود شان خبرهای جعلی را نشر کرده اند یا دیده اند که کسان دیگر به گونۀ جعلی چنين اخباررا نشر می کنند.

وی گفت: «در کُل نتیجه نهایی این نظر سنجى که بین ۱۳۵۳ نفر انجام شده، نشان می دهد که اخبار جعلی تمام چتر رسانه های اجتماعی افغانستان را فرا گرفته است و این می تواند صدمات بزرگی به عرصه رسانه های افغانستان داشته باشد.»

او علاوه کرد که افغانستان هم به دلیل اینکه یک کشور با چالش های امنیتی است، اخبار جعلی اش هم جنگی است و این می تواند ذهنیت ها و امنیت روانی شهروندان را دچار مشکل بسازد.

خلوتگر درادامۀ صحبت هايش افزود که امروز چیز دیگری که در اخبار جعلی ثابت شده، این است که مردم بدون اینکه فکر کنند، اخبار جعلی را قبول می کنند؛ اخبار جعلی می تواند اعتماد مردم را نسبت به رسانه ها صدمه بزند و این باعث می شود که آهسته آهسته دیگر مردم اخبار دقیق را قبول نکنند.

وی از کاربران رسانه های اجتماعی خواست قبل از اینکه اخبار را همرسانی کنند، به خصوص در فیسبوک باید این خبر را با کسى دیگر شریک بسازند، يا اينکه از طريق مسيج با مسوولين ارتباط بگيرند، یا از دید منطقی یک مقایسه با شرایط کنند و یا می توانند موضوع را در سايت هاى مختلف چک کنند و بعد از صحت آن نشرش کنند.

عبدالمجیب خلوتگر رئیس اجرایی نی از حکومت به ویژه وزارت اطلاعات و فرهنگ خواست که از طریق تلویزیون ملی برای کاربران رسانه های اجتماعی آموزش واگاهی دهی در بخش نشر اخبار درست بدهند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر