زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

آب زیرزمینی درپکتیا حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است

آب زیرزمینی درپکتیا حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است

author avatar
21 Aug 2018 - 11:37
آب زیرزمینی درپکتیا حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است
author avatar
21 Aug 2018 - 11:37

گردیز(پژواک، ٣٠ اسد ۹۷): باشندگان ولايت پکتیا را کمبود آب نگران ساخته ومی گویند که نه تنها برای آبیاری مزارع شان آب ندارد، بلکه دربسا مناطق چاه های آب آشامیدنی نیز خشکیده اند.

آنها اذعان می کنندکه امسال به سبب بارندگی های کم، ذخایرآب کاهش یافته و ازادارات ذیربط تقاضا دارند تا درراستای حل این مشکل دست به کارشود.

نعمت الله مسکونه ولسوالی زرمت این ولایت، به پژواک گفت که درگذشته ازحدود ده جریب زمین اش بیش ازشش خروارحاصل برمیداشت، اما امسال درپی کمبود آب چهارونیم خروارگندم را حاصل گرفته است.

نامبرده می گوید: ((درگذشته زمین را که کشت می کردیم ، زیاد حاصل می کرد،اما امسال این حاصلات به نصف تقرب کرده است، زندگی مردم با مشکلات بیشترمواجه می شود.))

همچنان عزت الله همدرد باشنده گردیزمرکز این ولایت می گویدکه دراین قریه چاه های آب آشامیدنی نزدیک به هفت خانواده خشک شده اند.

نامبرده ازمردم تقاضا دارد تا درمصرف آب ازاحتیاط کارگیرندو می افزاید: (( آب خیلی کم شده و درحال کم شدن است،کسانیکه درگذشته آب را بی رویه مصرف می کردند باید مصرف آب را کم سازد و دربرابری کسانیکه چاه های شان خشکیده بی مسؤولیت نباشند.))

رسول خان که مالک یک شرکت حفرچاه است می گویدکه شماری زیاد مردم، از اثرخشک شدن چاه های شان برای حفاری چاه جدید به وی مراجعه می کند، اما به سبب خشکیدن تعدادی زیاد چاه ها، مجبوراند تا رسیدن نوبت برای دوه یا سه هفته انتظار بکشند.

موصوف گفت : (( درگذشته که سطح آب حدود ۲۰ مترزیر بود، اکنون به ۳۰ و ۳۵ مترپایین شده است، کارما خیلی زیاد شده که هرروز ده الی دوازده تن همرای ما تماس می گیرندوتقاضا برمه را دارند، اما هفت ، هشت برمه داریم هیچ بیکار نیست تا به مردم رسیدگی کنیم.))

ازجانب دیگر ولیداحمدتسل رییس زراعت و آبیاری پکتیا مشکل کمبود آب را جدی تلقی می کند و می گوید که این مشکل سبب شده تا همه بخش های زراعت متضررشود.

تسل به پژواک گفت که سطح آب خیلی پایین رفته که ازاثر آن خیلی مردم متضرردیده اند.

موصوف علاوه کرد: (( سطح آب زیرزمین یا واترتیبل درساحات مختلف له ۲۵ الی ۴۰ درصد پایین شده و هنوزهم درحال پایین رفتن است، ما برای رفع این مشکل بر پروژه های مدیریت آب کارمی کنیم؛ مثلاً نظر به نوعیت گندم تفاوت می کند، گندم  از دو الی پنج بار  به آبیاری نیاز دارد، اما برخی دوستان فکرمی کنند که آبیاری زیاد برای آن مفید است  و مانند برنج  آن را غرق آب می کند، این کار نه تنها که فایده ندارد، بلکه برعکس به آن تاوان می رساند.))

یحیی غفورزی رییس اداره حفاظت محیط زیست دراین رابطه می گویدکه ضمن بارندگی کم، حفرچاه های عمیق نیز سطح آب را پایین برده است که به حرف وی درحال حاضر زیاد مردم  چاه های عمیق حفرکرده و ذریعه انرژی آفتاب ازته زمین آب می کشند.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر