زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

استفاده از تابلیت های تقویت خون در مکاتب دخترانه هیچ گونه ضرری به صحت ندارد

استفاده از تابلیت های تقویت خون در مکاتب دخترانه هیچ گونه ضرری به صحت ندارد

author avatar
26 Aug 2018 - 17:28
استفاده از تابلیت های تقویت خون در مکاتب دخترانه هیچ گونه ضرری به صحت ندارد
author avatar
26 Aug 2018 - 17:28

کابل (پژواک، ۴ سنبله ۹۷): وزارت صحت عامه، شايعاتى مبنى بر استفاده از تابلیت های تقویت خون که گويا سبب خون­ریزی بعد از زایمان در نزد مادران و کم­خونی در بین دختران می شود، را رد کرد.

 داکتر زلیخا انوری رییس ﺻﺤﺖ ﺑﺎروری، ﻣﺎدر، ﻧﻮزاد، طﻔﻞ و ﻧﻮﺟﻮان، اين وزارت امروز در نشستی که به مناسبت معرفی داروهای (او-آر-اس) برای جلوگیری از اسهالات، تابلیت‌های تقویت خون (فولیک اسید)، تابلیت های زینک و تابلیت های تصفیۀ آب در کابل بر گزار شده بود، گفت که مصرف این داروها هیچ گونه ضرری به صحت ندارد.

موصوف افزود که هدف از توزیع تابلیت های تقویت خون در مکاتب دخترانه، توجه به صحت آنان می باشد و دامن زدن به این مسایل که گويا استفاده اين تابليت سبب کم خونى نزد دختران مى شود، افواهات نادرستی است که در بین مردم پخش شده است.

وی افزود: «دشمنان مردم افغانستان  تنها از طریق بم و راکت ذهنیت های مردم را خراب نمی سازند و مردم را از بین نمی برند، بلکه از طریق تبلیغات شان در هرعرصه که ما بخواهیم، یک قدم مثبت برداریم فعالیت های خود را انجام می دهند.»

وی با اظهار تاسف گفت که  مردم افغانستان  اکثرا بی سواداند، آن ها نمی توانند پیش خود تحلیل و مطالعه کنند و بدانند که آیا تابلیت های کم خونی، باعث عقامت می شود یا خیر؟

موصوف تصریح نمود: «امروز مردم با استفاده از انترنت می توانند ببینند که در هیچ جایی گفته نشده که  تابلیت آهن باعث عقامت می شود، بلکه خانم ها و دختران را از بسیاری اختلالات و عواقب ناگوار که بعداً زندگی طفل و مادر را صدمه می زند، جلوگیری کند.»

به گفته او، ۵۶ درصد مرگ و میر مادران و اطفال به دلیل خونریزی های زمان ولادت است، اگر وجود یک مادر حامله از آهن کافی داشته باشد، داکتران می توانند از خونریزی های بعد از ولادت جلوگیری کنند.

داکتراحمد جان نعیم معین پلان و پالیسی وزارت صحت عامه در این مراسم گفت که وزارت صحت عامه برای اطمینان بیشتر شهروندان کشور می‌ خواهد با استفاده از همکاری رسانه ها، شماری از بسته های دارویی را برای مردم معرفی کند.

وی افزود: «یکی از مشکلات صحی در افغانستان به کمبود آگاهی از کیفیت داروها و چگونگی استفادۀ داروها بر می‌گردد که از همین رو، وزارت صحت عامه می خواهد با ارائه چنین آگاهی‌هایی، مردم کشور را کمک کند تا با شیوه های موثر استفاده از تولیدات صحی آشنایی حاصل کنند.»

نعیم خاطر نشان کرد که یک مادر و دختر جوان، باید روزانه یک تابلیت (فولیک اسید)  استفاده کند، تا از کم خونی وی جلوگیری شود.

وی دراشاره به استفاده از تابلیت های کم خونی در مکاتب افزود: «در صورتی که والدین و خانواده ها تشویش دارند، با مکاتب در تماس استند، بیایند در داخل مکتب ها قوطی های دوا را ببینند که آیا این واقعاً تابلیت آهن است یا خیر؟ من مطمئن هستم که دوا به قیمت بسیار نازل از کمپنی های بلند خارجی دارای کیفیت بلند وارد می شود.»

داکتر محمد ابراهیم حیدر رییس اجراییوی موسسه بازاریابی اجتماعی افغانستان، به آژانس خبری پژواک گفت که صحت مادران و اطفال در افغانستان، نسبت به سایر کشورها در حالت خوبی قرار ندارد.

وی یکی دیگر از مشکلات را بلند بودن اسهال در فصل گرما در اطفال زیر سن ۵ سال  خوانده گفت که باید به مردم آگاهی داده شود تا از پاکت های او آر اس، برای جلو گیری از اسهالات استفاده کنند.

همچنان موصوف یک مشکل جدی دیگر را آلوده بودن آب آشامیدنی صحی در سرتاسر افغانستان عنوان کرده گفت که برای پاک کردن آب، باید از تابلیت تصفیۀ آب (اکواتپس) کار گرفته شود.

وی، کم خونی را یک مشکل بزرگ صحی برای دختران و مادران عنوان کرد و پیشنهاد نمود که برای رفع آن، از تابلیت های فولیک اسید استفاده شود.

Views: 210

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر