زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دهاقين سرپل از کاهش قيمت پياز شکايت دارند

دهاقين سرپل از کاهش قيمت پياز شکايت دارند

author avatar
26 Aug 2018 - 15:49
دهاقين سرپل از کاهش قيمت پياز شکايت دارند
author avatar
26 Aug 2018 - 15:49

شهرسرپل (پژواک، ٤ سنبله ٩٧): در سرپل، امسال در هزاران جريب زمين پياز کِشت شده؛ اما به دلیل بیشتر بودن کشت آن در سرپل و ولايات ديگر، قيمت آن ٦٦ در صد کاهش پيدا کرده و دهاقين را متضرر ساخته است.  

دهقانان در سرپل، با شکایت از وضعیت بازار پياز می گویند که با پول قرضه برای کشتزارهای پیاز؛ آب، ادویه، کود کیمیاوی و کارگر فراهم کرده اند؛ اما با قيمت موجود پياز، مصارف شان را پوره کرده نمى توانند.

آنان مى گويند که سال گذشته در سرپل، يک سير پیاز ۱۸۰ تا ۲۰۰ افغانی فروخته ميشد؛ اما امسال ۵۰ تا ۸۰ افغانی فروخته مى شود. به گفته آنها قيمت پياز در ولايت هاى همجوار نيز کاهش پيدا کرده است.

سید محمد یک تن از دهقانان منطقۀ خانقاه مليکى در مرکز ولايت سرپل، به آژانس خبرى پژواک گفت که امسال در بيش از صد جريب زمين پياز کشت کرده است؛ زيرا سال گذشته دهاقين از اين مدرک عايد خوب داشتند.

او افزود که اين زمين را به پنجصد هزار افغانی اجاره گرفته و ٨٠٠ هزار افغانی دیگر را صرف تراکتور، کود کیمیاوی، آب، ادویه و کارگر کرده است.

سیدمحمد اضافه کرد: «امسال بدبختانه یک سیر پیاز در بازار از ۵۰ الی ۸۰ افغانی به فروش می رسد که مصارف ما را پوره کرده نمی­تواند.»

محمد سرور یک تن از دهقانان منطقۀ سيدآباد مرکز سرپل، گفت که در ايران کار مى کرد و براى کِشت پیاز به کشور برگشت؛ زيرا سال گذشته دهاقين از اين مدرک عايد زياد به دست آورده بودند.

وى گفت که در حدود ٥٠ جريب زمين پياز کشت کرده؛ اما چون قيمت پياز پايين آمده است، مصارف خود را پوره کرده نمى تواند.

دهاقين از حکومت می خواهند که زمینۀ صادرات پیاز را به بیرون از کشور مهیا سازد.

درهمین حال، سید معین الدین عینی رییس زراعت سرپل گفت که امسال کشت پياز در سرپل، به هزاران جريب زمين مى رسد؛ اما رياست زراعت به دلیل ناامنی ها نتوانسته است آمارى در اين بخش داشته باشد.

به گفته او کشت پياز و محصولات آن در اين ولايت، امسال نسبت چند سال اخير بى پيشينه مى باشد.

وى افزود: «متاسفانه امسال بیشتر از مصرف در ولایت های همجوار پیاز تولید شده و به بیرون از کشور هم صادر نمی شود؛ به همین سبب قیمت ها در بازار پایین آمده است.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر