زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“در پکتیا سه هزارتن درعرصۀ تولیدعسل کار می کنند”

“در پکتیا سه هزارتن درعرصۀ تولیدعسل کار می کنند”

author avatar
27 Aug 2018 - 16:27
“در پکتیا سه هزارتن درعرصۀ تولیدعسل کار می کنند”
author avatar
27 Aug 2018 - 16:27

گردیز(پژواک، ۵ سنبله ۹۷): مسئولین ریاست زراعت و مالداری پکتیا می گویند که از این ولایت، هرسال هفت صد تُن عسل محصول به دست می آید که نظیر آن در ولایت های دیگر دیده نمی شود.

ازجانب دیگر، پرورش دهندگان زنبورعسل می گویند که بازارتولید شهد درپکتیا خیلی گرم است؛ اما به تاکنون هیچ اداره مربوطه دراین راستا توجه نکرده است.

صاحب جمال یکتن از زنبورداران به تاریخ ۵ سنبله، به آژانس خبری پژواک گفت که امسال به سبب کمبود آب وخشکسالی، حاصلات عسل تاحدی متضررشده؛ اما فعلا عسل چند نوع گل را به دست آورده است.

جمال، خواستار بازاریابی برای عسل شد و گفت: "ازحکومت تقاضا داریم که زمینه را برای فروش آن مساعد سازد تا عسل خود را به مارکیت عرضه نماییم و به نرخ مناسب آن را به فروش برسانیم."

همچنان خان نوازیکتن ازپرورش دهندگان دیگر زنبورکه حدود ۲۵۰صندوق زنبوردارد، گفت که به سبب عدم توجه حکومت، بخش اعظم شهدافغانستان به نام ونشان پاکستان به کشورهای دیگرصادرمی شود.

نواز به پژواک گفت: "خواست ما این است تا مارکیت ایجادشود و عسل ما فروخته شود، ازسلطه پاکستان رهایی یابیم ودراینجا برای ما بازارایجاد شود وبه خارج صادرکنیم، به عوض اینکه به پاکستان صادرنماییم، ازافغانستان بایدصادرشود."

همچنان سیدعسکر، ازعدم موجودیت خوراکه برای زنبورعسل درفصل سرما و دو بیماری تازه شیوع یافته میان زنبورعسل شاکی است که حاصلات عسل را متضرر و نوزادان زنبور (لاروا) را با تهدید مواجه نموده است.

عسکر گفت: "در زمستان با مشکل مواد خوراکی مواجه استیم و دیگراینکه امسال دو نوع مرض شیوع یافته که همه فارم ها را متاثرنموده و به سبب نبود ادویه، مشکلات زیاد را به بارآورده است."

درپکتیا فروشندگان عسل، ازپروسس معیاری شهد و بسته بندی آن را مشکل عمده عنوان می کنند و می گویندکه عسل، دارای کیفیت عالی ازهمین سبب ارزان فروخته می شود.

از جمع این افراد اسدالله، به پژواک گفت که درحال حاضر برای بسته بندی عسل، قوطی های پلاستیکی را نیز از پاکستان وارد می کند. نامبرده خواستارایجاد مرکزپروسس وبسته بندی شهد درگردیزشد.

وى گفت: "عسل اصلی می آوریم؛ اما به نرخ بدل آن را می فروشیم؛ چرا که ما هیچ چیز نداریم که مردم درمورداصلیت آن بدانند، پروسس وبسته بندی معیاری وجود ندارد؛ تاکنون قوطی های معیاری بسته بندی نداریم، محصول عسل دراین جا زیاد است، تقاضا داریم تامرکز پروسس عسل درگردیزساخته شود."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر