زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی همزمان با انتخابات ولسی جرگه ناممکن است

برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی همزمان با انتخابات ولسی جرگه ناممکن است

author avatar
28 Aug 2018 - 13:24
برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی همزمان با انتخابات ولسی جرگه ناممکن است
author avatar
28 Aug 2018 - 13:24

کابل (پژواک، ۶ سنبله ۹۷): کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که تصميم شوراى امنيت در مورد چگونگى برگزارى انتخابات در ولايت غزنى و انتخابات شوراهاى ولسوالى تاکنون مشخص نشده و کميسيون مصمم است مطابق قانون، چهار ماه پس از انتخابات ولسی جرگه، انتخابات غزنی و شوراهای ولسوالی را برگزار کند.

کمیسیون مستقل انتخابات قبل از اين گفته بود که عدم موجودیت کاندیدان زن و نواقص در معیارها برای نامزدی شوراهای ولسوالی، سبب شده که این کمیسيون تأخیر انتخابات شوراهای ولسوالی را پیشنهاد کند.

 از سویى هم در پى اعتراض باشنده هاى ولايت غزنى که خواستار برگزارى انتخابات به گونه حوزوى بودند، حدود يکماه قبل کميسيون مستقل انتخابات موضوع برگزارى انتخابات در ولايت غزنى وانتخابات شورا هاى ولسوالى را به شوراى امنيت محول کرده است.

مسئولان اين کميسيون گفته اند که کمیسیون، این پیشنهاد را بر اساس ماده ۱۰۴ قانون به کمیته محول کرده است تا در مورد تصمیم گرفته شود.

در این کمیته، معاون شورای امنیت، رؤسای هر دو مجلس شورا، لوی څارنوال، قاضی‌القضات و رئیس کمیته نظارت از قانون اساسی، عضویت دارند، این کمیته بر اساس قانون صلاحیت دارد که در حالت اضطرار، انتخابات را تا چهار ماه دیگر به تعویق اندازد.

مرزا محمد حق پرست معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، به آژانس خبری پژواک گفت به دلیل اينکه در بیش از ٤٠ ولسوالی ثبت نام نامزدان برای احراز کرسی شوراهای ولسوالی صورت نگرفته، در١٢٠ ولسوالی هيچ زن، خود را نامزد نکرده ودر ٥٤ ولسوالی ديگر، تعداد نامزدان به اندازه کرسی ها بوده که زمينه رقابت وجود ندارد؛ بناءً انتخابات این شوراها چهار ماه پس از انتخابات ولسی جرگه برگزار خواهد شد.

بر اساس معلومات اداره مستقل ارگان های محلی، افغانستان دارای (۳۶۴) ولسوالی رسمی و (۱۱) ولسوالی غیر رسمی می باشد.

حق پرست افزود که از همین رو کمیسیون مستقل انتخابات، مطابق قانون انتخابات، موضوع انتخابات شوراهای ولسوالی وچگونگى برگزاری انتخابات غزنی را حدود يکماه قبل، به شورای امنیت ملی افغانستان، محول کرده است تا در مورد تصمیم اتخاد شود.

موصوف گفت: «تاکنون تصمیم شورای امنیت در خصوص اين دو موضوع به کميسيون مستقل انتخابات مواصلت نکرده است.»

معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، در پاسخ به اینکه آیا ممکن است با فیصله شورای امنیت، انتخابات شوراهای ولسوالی همزمان با ولسی جرگه برگزار شود؟ گفت: «انتخابات شوراهای ولسوالی، امکان ندارد که همزمان با ولسی جرگه برگزار گردد.»

او افزود: «به گمان اغلب که انتخابات ولایت غزنی نیز چهار ماه پس از برگزاری انتخابات ولسی جرگه، همزمان با انتخابات شوراهای ولسوالی برگزار شود.»

در فقره یک، ماده ۱۰۴ قانون انتخابات آمده است که هرگاه اوضاع امنیتی، حوادث و آفات طبیعی یا حالت مماثل، اصل نمایندگی عمومی و عادلانه را در تدویر انتخابات غیر ممکن سازد و یا اینکه به مشروعیت مراحل انتخابات صدمه رساند، انتخابات به پیشنهادات کمیسیون و تائید کمیته اى متشکل از رییس و اعضای شورای امنیت ملی، رییس ستره محکمه و رییس کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان، از تاریخ معینه الی مدت چهار ماه تعویق برگزار می گردد، اگر چهار ماه بعد امکان برگزاری نبود، کمیته می تواند به مدت چهار ماه دیگر آن را تمدید کند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر