زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

احزاب و جریان های سیاسی برای عملی شدن خواسته های شان تظاهرات کردند

احزاب و جریان های سیاسی برای عملی شدن خواسته های شان تظاهرات کردند

author avatar
29 Aug 2018 - 15:40
احزاب و جریان های سیاسی برای عملی شدن خواسته های شان تظاهرات کردند
author avatar
29 Aug 2018 - 15:40

کابل (پژواک، ۷ سنبله ۹۷): هواخواهان و نمایندگان احزاب و جریان های سیاسی، با مسدود کردن چندین جاده در شهر کابل، بر عملی شدن خواسته های شان از سوی حکومت تاکید کرده گفتند که اگر تحقق نیابد، دست به تظاهرات گسترده تر می زنند.

دادن سهم نظارتی بر احزاب در انتخابات، تغییر رای واحد غیرقابل انتقال به رای قابل انتقال، و ثبت نام مجدد راى دهندگان به سيستم بايومتريک، از مهم ترین خواسته های احزاب و جریان های سیاسی می باشد.

امروز صدها تن از هواخواهان و نماینده گان احزاب و جریان های سیاسی، در چندین نقطه شهر کابل از جمله سرای شمالی، چهارراهی مسعود (صحت عامه) و چوک بنایی، تظاهرات کرده و هشدار دادند که اگر به خواسته های شان توجه نشود، اعتراضات شان گسترده تر خواهد شد.

عیسی رحیمی یک تن از اعضای حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان که در چهارراهی مسعود  درجمع صد ها تن ازمعترضين در برابر رسانه ها صحبت می کرد، گفت که امروز نماینده گان هفت جریان سیاسی وابسته به ائتلاف بزرگ ملی افغانستان، اعتراضات مدنی خویش را مبنی بر عدم عملی شدن خواسته های شان آغاز کرده اند.

وی، با انتقاد از بی توجهی حکومت در راستای خواسته های احزاب، افزود که حکومت حق ندارد سرنوشت جمعی مردم افغانستان را گروگان بگیرد؛ باید به خواسته های احزاب و جریان های سیاسی لبیک بگوید.

موصوف تصریح نمود که یکی از خواسته های احزاب سیاسی، تغییر سیستم انتخاباتی کنونی از (رای واحد غیرقابل انتقال)، به سیستم انتخاباتی (رای قابل انتقال) است؛ تا با تغییر نظام انتخابات و حضور موثر احزاب، جلو فساد و تقلب گرفته شود.

به باور او، با ایجاد اصلاحات در سیستم های انتخاباتی، یک ولسی جرگۀ قوی پدیدار خواهد شد.

فضل الرحمن اوریا دیگر عضو ائتلاف بزرگ ملی افغانستان، نیز با اشاره به اینکه حکومت متعهد به برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه نیست، افزود: «حکومت وقت کُشی می کند و با همچو ترفندها اذهان عامه را مصروف می سازد و به جای برگزاری یک انتخابات مستقل و بیطرف، به انتصابات تلاش می کند.»

عمراخان شیوه کی مسئول فرهنگی حزب اسلامی در ولسوالی بگرامی، گفت که باید این روند ملی با نظارت احزاب سیاسی، به شکل شفاف و آزاد در همه نقاط کشور عملی شود.

موصوف افزود: «ما بار دیگر به خواست های احزاب سیاسی تاکید می کنیم و اگر به خواسته های شان رسیدگی صورت نگیرد، در آینده تظاهرات گسترده را راه اندازی خواهیم کرد.»

در اعلامیه مشترک احزاب و جریان های سیاسی که در رابطه به برگزاری انتخابات ولسی جرگه می باشد، آمده است: «ما احزاب و جریان های سیاسی بارها اعلام کردیم که برای تحقق خواسته ها و مطالبات برحق مردم افغانستان که عبارت از شفافیت و هدر نرفتن آرای شان می باشد، قویاً مبارزه می ‌کنیم و هرگز از خواست خود عقب نشینی نخواهیم کرد.»

در اعلامیه خاطر نشان شده است که احزاب و جریان های سیاسی، بارها اعلام کرده بودند که دست به اعتراضات مدنی می ‌زنند و دروازه ‌های تقلب را بسته می ‌کنند و زیر بار تقلب نمی ‌روند؛ بنابر این اعتراضات امروز سرآغاز اعتراضات گسترده مدنی در مرکز و ولایات افغانستان است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر