زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

روز همبستگی پشتون ها و بلوچ ها در کندهار تجلیل شد

روز همبستگی پشتون ها و بلوچ ها در کندهار تجلیل شد

author avatar
30 Aug 2018 - 18:57
روز همبستگی پشتون ها و بلوچ ها در کندهار تجلیل شد
author avatar
30 Aug 2018 - 18:57

کندهار(پژواک،۸ سنبله ۹۷):  از روزهمبستگی پشتون ها و بلوچ ها، طی برگزاری یک نشست در تالارغازی امان الله خان در مقام ولایت کندهار تجلیل به عمل آمد.

دراین نشست افزون برمسئولین، سران اقوام پشتون ها و بلوچ ها نیز اشتراک ورزیده بودند.

عبدالحنان منیب معاون ولایت کندهار، طی سخنانی دراین نشست گفت که روزهمبستگی اقوام پشتون و بلوچ، ازسال ۱۳۲۸ خورشیدی بدینسو تجلیل می شود.

موصوف افزود که اقوام متذکره درادوارتاریخ، روابط عمیق اقتصادی، سیاسی، مذهبی وفرهنگی با هم داشته و دراسترداد استقلال کشور قربانی های زیادی را متحمل شده اند.

منیب، از قوم های پشتون وبلوچ خواست که به اساس مشترکات شان بیش از پیش باهم متحد شوند و غرض رهایی ازمحکومیت کنونی، به مبارزه مشترک خود شدت دهند تا اقوام متذکره نظیر اقوام کشورهای دیگر در پیشرفت و رفاه زندگی کنند.

حاجی آغالالی دستگیری معاون اموراجتماعی ولایت نیزگفت که پشتون ها و بلوچ ها همیشه دربرابردشمن مشترک شان به یک صدا ایستاده اند و این یکپارچه گی دوام خواهد داشت.

مولوی سیداحمدغفوری رییس شورای قوم بلوچ گفت که پشتون ها و بلوچ ها ده ها علایق مشترک دارند، این ها تاریخ ، جغرافیا، زبان و روایات همگون دارند.

به قول وی، قسمیکه آب با کوتک زدن ازهم جدا نمی شود، آنها هم قابل پارچه شدن نیست.

نامبرده اصرارورزیدکه درکنارمردم، حکومت هم باید ضمن امورملی دیگر راجع به داعیه ملی برادران پشتون  و بلوچ،  موقف واضح و روشن را اتخاذ کند.

قابل ذکراست که درسال ۱۳۲۸هجری خورشیدی، همه سران قومی ایالت پشتونخواه، پشتون های دو سوی خط دیورند، سران و نمایندگان احزاب ملت خواه، نمایندگان حلقات سیاسی پشتون های آن سوی خط دیورند و مقامات بلندپایه دولت افغانستان طی یک نشست ملی عظیم، فیصله کردندتا ۹ سنبله روز همبستگی پشتون ها و بلوچ ها باشد و به نام روز پشتونستان یاددهانی خواهدشد.

همچنان دراین جرگه برترانه ملی پشتونستان نیزتفاهم صورت گرفت  که همیشه در پایان برنامه های  مختص به پشتون ها و بلوچ ها، قبل از خبرهای پشتوساعت هشت شب پخش می شد.
ازهمان زمان تاکنون، از ۹ سنبله منحیث روزهمبستگی پشتون ها و بلوچ ها درآن سوی خط دیورند و افغانستان تجلیل به عمل می آمد و در روز متذکره، پشتون های دوطرف خط دیورند درکابل راه پیمایی می نمودند و در جاده پشتونستان تجمع می کردند.

دراین گردهمایی، پشتون های دو سوی خط دیورند، دراعاده حقوق ملی با برادران بلوچ  ابراز همبستگی وحمایت می کردند.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر