زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

یک دختر افغان خود را به بلندترین قُلۀ کوه هندوکش رساند

یک دختر افغان خود را به بلندترین قُلۀ کوه هندوکش رساند

author avatar
31 Aug 2018 - 15:29
یک دختر افغان خود را به بلندترین قُلۀ کوه هندوکش رساند
author avatar
31 Aug 2018 - 15:29

کابل(پژواک، ۹سنبله۹۷): برای اولین بار یک دختر افغان، موفق به فتح «قله نوشاخ» کوه هندوکش در ولسوالی واخان بدخشان شده است.

نوشاخ بلندترین قُله در افغانستان و دومین قُله بلند مستقل رشته کوه هندوکش است که ۷۴۹۲ متر بالاتر از سطح دریا قرار داشته، در شمال­غرب ولایت بدخشان و در مرز با پاکستان قرار دارد که دامنه شمالی و غربی این کوه در خاک افغانستان و دامنه جنوبی و شرقی آن در خاک پاکستان واقع شده است.

حنیفه یوسفی کوهنورد افغان، با تلاش های خستگی ناپذیرش توانسته است بعد از گذشت سه هفته خود را به بلندترین نقطه بر فراز کوه هندوکش به «قُله نوشاخ» برساند.

او که اکنون به یکی از چهره های مطرح رسانه‌های اجتماعی افغانستان تبدیل شده است، می گوید که این رقابت را با سه تن از هم گروهی هایش آغاز کرده بود.

حنیفه ۲۴ ساله در گفتگو با رسانه ها گفته است که آن ها برای صعود به قُله نوشاخ سه سال برنامه ‌ریزی کرده بودند، تا این که امسال توانستند به ولایت بدخشان سفر کنند.

وی می گوید: «برای این سفر از میان ما ۴ نفر، ماهرترین‌ های کوهنوردی انتخاب شدند و برای مدت یک ماه راهی این سفر شدیم و من از روز رسیدنم تا فتح یک قُله با ارتفاع ۷۰۰۰ متر، فقط ۲۱ روز فاصله داشتم، روزهایی که به صعود فکر می ‌کردم، خیلی زود تمام شد و من توانستم به نوشاخ برسم و برای کشورم افتخار آفرینی کنم.»

به گفته او، بالا رفتن از صخره‌ ها و کوه خیلی سخت است؛ آن هم زمانی که پاهای شان خسته می بود و هم از شدت سرما بی‌ حس می ‌شد، اما هیچ وقت فکر نمی‌ کرد که به قله نمی رسد.

یوسفی گفته است: «در آرزوی این ‌که پرچم سه رنگ افغانستان را به قله نوشاخ می‌ رسانم، هر گام را استوارتر و هر (Ice Axe) تبر یخ را محکم ‌تر به دل کوه می ‌زدم و برای بالا رفتن اشتیاق بیشتری داشتم.»

او در حالی که خوشی خود را ابراز می کرد، افزوده است: «وقتی به قله رسیدم، دستانم از سردی بی‌ حس بود و من نمی‌ توانستم پرچم را بالای سرم نگهدارم.»

دفتر یوناما نیز با نشر این مطلب در صفحه تویترش گفته است که این نخستین بانوی افغان است که توانسته قله نوشاخ را فتح کند.

افغانستان کشور کوهستانی و محاط به خشکه است. قبلاً فقط سیاحان و کوهنوردان خارجی برخی قله های بلند کوه های این کشور را فتح کرده بودند و اینک به نظر می رسد که افغانستان نیز می تواند در زمینۀ کوهنوردی ریکارد های را قایم کند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر