زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سيمينار علمى – تحقيقى ٨٣٥مين سالزاد مولانا بلخى در کابل برگزار شد

سيمينار علمى – تحقيقى ٨٣٥مين سالزاد مولانا بلخى در کابل برگزار شد

author avatar
1 Sep 2018 - 17:21
سيمينار علمى – تحقيقى ٨٣٥مين سالزاد مولانا بلخى در کابل برگزار شد
author avatar
1 Sep 2018 - 17:21

کابل (پژواک،١٠ سنبله ٩٧): از سازمان جهانى يونسکو تقاضا شد تا در راستاى ثبت آثار مولاناجلال الدين بلخى به عنوان يکى از شخصيت هاى بزرگ افغانستان، اهتمام ورزد و پيوندهاى او را با ساير کشورهايى که ادعاى نسبت با مولانا را دارند، در قدم بعدى در نظر بگيرد.

اين در خواست را اشتراک کننده گان سيمينار علمى - تحقيقى ٨٣٥مين سالزاد مولانا جلال الدين محمد بلخى در کابل که از سوى مرکز زبانها و ادبيات اکادمى علوم افغانستان برگزار شده بود، ابراز داشتند.

معاون سرمحقق محمد فاضل شريفى آمر انستيتيوت زبان و ادب درى اکادمى علوم، به آژانس خبرى پژواک گفت که مبتنى بر پاليسى فرهنگى دولت جمهورى اسلامى افغانستان و اهداف اکادمى علوم، سيمينار علمى – تحقيقى به مناسبت ٨٣٥مين سالزاد مولانا جلال الدين محمد بلخى، با اشتراک دانشمندان اکادمى علوم، اساتيد پوهنتون ها، نماينده ولسى جرگه و تعدادى از نخبگان و فرهنگيان سرشناس کشور در تالار سيمينارها و کنفرانس هاى علامه احمد على کهزاد، در مقر اکادمى علوم تدوير گرديد.

وى افزود که بخش افتتاحيه سيمينار، با خوانش پيام مقام عالى رياست جمهورى و بيانيه افتتاحيه رئيس اکادمى علوم آغاز و با خوانش پيام هاى واصله به سيمنار، به پايان رسيد.

او علاوه کرد که در بخش علمى سيمينار که شامل دو مجلس مى گرديد، تعداد ١٣ عنوان مقاله علمى- تحقيقى که از جانب دانشمندان اکادمى علوم و تعدادى از نخبگان علمى کشور نگاشته شده بود، به خوانش گرفته شد و مباحث ارزشمند پيرامون مقالات ارايه شده، صورت گرفت.

در پيام محمد اشرف غنى رئيس جمهور آمده است که این سيمینار، فرصت خوبی است که عرفان پژوهان و مولوی شناسان، با تحقیقات نو در احوال و افکار مولانا، روایتی روشن از جهان پهناور تخیل و اندیشه او را در دسترس شایقان و علاقه مندان عرفان و هنر قرار دهند.

در پيام افزوده شده است که ادبیات دری از هزار سال و اندی به این سو، با عرفان و تصوف آمیختگی پیدا کرده است و بسیاری از ادبا عرفان آشنایی داشته اند، ولی طوری که نیکلسن مترجم مشهور مثنوی و معنوی می گوید، مولانا بزرگترین شاعر عارف همه اعصار است. پیام های مولانا نه تنها برای همعصران اوست، بلکه ملل بسیار پیشترفه عصر حاصر نیز محتاج شنودن صدای خداوند گار بلخ اند و اینکه مثنوی مولانا از کتاب های پرفروش جهان غرب در قرن بیست و یکم است، گواهی برای این مدعاست. او به کمک تخیل عالی خویش در دیوان کبیر، عشق را با تمام هیجان و ژرفایش به تصویر میکشد و در مثنوی خود اندیشه های بلند را در لباس حکایات نهایت دلپذیر عرضه می دارد. حکایات مثنوی معنوی گنجینه حکمت و معرفت اند و غزلیات دیوان کبیر، سرشار از شور و عشق و زندگیست.

در اخير اين سمينار علمى – تحقيقى، اشتراک کننده گان  قطعنامه اى را تصويب نمودند که در آن آمده است؛ از اينکه تدوير اين سيمينار و سيمينارهاى مشابه در راستاى حفظ و احياى مواريث تاريخى و فرهنگى کشور نقش به سزا دارد، پيشنهاد مى گردد که تدوير اين گونه همايش ها از جانب اکادمى علوم و ساير نهادهاى علمى – فرهنگى کشور، به گونۀ پيوسته استمرار يابد.

در قطعنامه افزوده شده است، از اينکه مولانا جلال الدين بلخى، زاده سرزمين افغانستان و از بزرگترين مفاخر فرهنگى اين کشور مى باشد، پيشنهاد مى گردد تا سازمان جهانى يونسکو در راستاى ثبت آثار مولانا به عنوان يکى از شخصيت هاى بزرگ افغانستان اهتمام ورزيده و پيوندهاى او را با ساير کشورهايى که ادعاى نسبت با مولانا را دارند، در قدم بعدى در نظر بگيرد.

در اين قطعنامه به رياست اکادمى علوم پيشنهاد گرديده تا در جنب ساير ديپارتمنت هاى انستيتيوت زبان و ادب درى، ديپارتمنت مولاناشناسى را با در نظرداشت مبرميت بازشناسى هرچه بيشتر افکار و آثار جهان شمول مولانا ايجاد نمايد.

همچنان به رياست اکادمى پيشنهاد شده تا نسخه خطى مثنوى معنوى را که توسط عبداللطيف عباسى، سده ها قبل از امروز در افغانستان شرح و مقابله شده و در کتابخانه استاد حبيب الله رفيع موجود مى باشد، به گونۀ عکسى به چاپ برساند.

در قطعنامه به وزارت اطلاعات و فرهنگ پيشنهاد گرديده تا موضوع اعمار خانقاه بهاءالدين ولد (پدر مولانا را در بلخ) که در ساليان قبل به تصويب رسيده است، پيگيرى نمايند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر