زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“باید به ارتقاى ظرفیت زنان توجه لازم صورت گيرد”

“باید به ارتقاى ظرفیت زنان توجه لازم صورت گيرد”

author avatar
2 Sep 2018 - 15:58
“باید به ارتقاى ظرفیت زنان توجه لازم صورت گيرد”
author avatar
2 Sep 2018 - 15:58

کابل (پژواک،۱۱سنبله ۹۷): شرکت کنندگان یک نشست در شهرکابل، طرح برنامه های پالیسی سازی در مورد شموليت زنان در حکومت از سوى نهادهای مختلف داخلى و خارجى را ناقص خوانده گفتند که این پالیسی ها باید شکل افغانی داشته و از پشت میز آماده نگردد.

 نشست ياد شده، تحت عنوان "اصلاح پالیسی ها برای زنان درحکومت"، به ابتکارادارۀ انکشافی بین المللی ایالات متحده آمریکا، وزارت های امور زنان، وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین و کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، امروز در کابل برگزارشد.

سپوژمی وردک معین پلان و پالیسی وزارت امور زنان، سخنران نخست اين نشست گفت که برای ساختن پالیسی ها، باید نهادهای ذیربط به قراء و قصبات کشوررفته، چالش ها و مشکلات زنان را یاداشت کرده و مطابق آن پالیسی بسازند.

وى افزود: "پالیسی ها باید در روی کاغذ باقی نماند و برای بهترسازی زندگی زنان کشور درعمل پیاده گردد."

اين مقام بلند پايه وزارت زنان درادامۀ صحبت هايش، برپالیسی سازی و آگاهی عامه، ارتقای ظرفیت، افزایش مشارکت زنان در حکومت و ایجاد محیط مناسب کاری برای کارمندان زن درحکومت از جانب نهاد های ذیدخل تاکيدکرد.

خانم وردک، ازکمرنگ بودن حضور زنان در پُست های حکومتی انتقاد نموده و پيشنهاد کرد: "حق اول در پُست های حکومتی برای زنانی که درآن پُست موفق اند، بايد داده شود و ازسویى هم ادارات دولتى اعلانات خود را به آدرس زنان بدهند؛ تا زنان براى احراز پست ها مراجعه کرده وسهم آنان در حکومت بیشتر شود."

سجیه بهگام مشاورارشد ریاست اجراییه حکومت درامور زنان و جوانان، طى صحبتى گفت که اساس نظام را تطبیق پالیسی ها تشکیل می دهد، ریاست اجراییۀ حکومت از طريق کمیته اجرایی زنان، تمرکز بیشتر بالای تطبیق اين پالیسی ها داشته است.

وی افزود که برای حضور بیشتر زنان در حکومت، باید به ارتقاى ظرفیت زنان توجه لازم صورت گيرد؛ زیرا هرقدر زنان در یک حکومت قوی باشند، آن نظام استوار و قوی می باشد.

خانم سوزین جلبرت رییس پروژه پروموت، که در این نشست حضور داشت گفت که پروموت، زمینه را مساعد می سازد تا زنان در بخش های مسلکی توانمند شوند.

وی خاطر نشان ساخت  که از سال ۲۰۱۶ تاکنون، حدود ۳۵۰۰زن در ولایت هاى کابل ، هرات ، بلخ ، کندهار وننگرهار شامل پروگرام کارآموزی برنامه پروموت شده اند .

بربنياد معلومات موصوف، دراين مدت با ۷۰ نهاد مستقل صحبت شده تا ۱۶۹۲ کار آموز را جهت کسب آموزش های مسلکى جریان وظیفه، در يک دورۀ آموزشى ششماهه جذب نمايند .

رییس پروژه پروموت خاطرنشان کرد که سال گذشته ١١٧٩ زن و دختر، توانستند دورۀ آموزشى پروموت را موفقانه سپرى کرده و سند فراغت به دست بياورند، که خوشبختانه ١٧٨ تن آنها در ادارات دولتى به کار استخدام شده اند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر