زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“تحقيقات درمورد قدامت تاریخی و نحوۀ معمارى شهرغلغله ارزشمنداست”

“تحقيقات درمورد قدامت تاریخی و نحوۀ معمارى شهرغلغله ارزشمنداست”

author avatar
2 Sep 2018 - 14:56
“تحقيقات درمورد قدامت تاریخی و نحوۀ معمارى شهرغلغله ارزشمنداست”
author avatar
2 Sep 2018 - 14:56

باميان (پژواک ١١ سنبله ٩٧): مسئولان در ولايت باميان، آغاز کار تیم تحقیقاتی باستان شناسی مشترک افغان – فرانسه را در مورد قدامت تاریخی، اهمیت و نحوه معماری شهرغلغله خيلى ارزشمند ميدانند.

 تيم تحقيقانى باستان شناسان  فرانسه و افغانستان موسوم به دافا(سازمان همکاری های بین افغانستان و فرانسه) و٣٠ تن از محصلان ديپارتمنت باستانشناسى پوهنتون باميان، از يک هفته به اينسو تحقيقات در خصوص قدامت تاريخى و نحوۀ معمارى شهرغلغله را آغاز کرده اند.

شهر غلغله در منطقه "سیدآباد" شهر بامیان باستان مقابل مجسمه‌های بودا، روی یک تپه قرار گرفته و یکی از هشت مناطق باستانی دراين ولایت محسوب مى گردد.

دوکتور جولیو بیندیسو مسئول تیم تحقيقاتى دافا، به آژانس خبرى پژواک گفت که هدف از تحقیقات بالای شهر غلغله این است که مشخص گردد تا دراین شهر، کدام پادشاهان زندگی داشته و معماری این شهر مربوط به کدام دورۀ تاريخى می باشد.

وی افزود که يکى از اهميت هاى شهرغلغله  اين است که بعد از مجسمه هاى بودا، داراى بیشترین بازدید کننده گان مى باشد.

موصوف اظهار اميدوارى کرد که اعلام نتايج تحقيقات فعلى و قرارگرفتن آن ب دسترس مردم، مى تواند درافزايش بازديد کنندگان کشورهای مختلف از شهرغلغله، نقش موثر داشته باشد .

وى درادامه صحبت هايش گفت: "کارما بصورت مقطعی است، امسال به مدت سه هفته تحقیق می کنیم ومعلومات را گردآوری خواهیم کرد."

بربنياد معلومات منبع، تيم تحقيقاتى دافا درحال حاضر براى سه هفته مصروف لايه بردارى خاک و جمع آورى آثارى چون ظروف و يا استخوان هاى موجود در شهرغلغله بوده و بعداً سلسله تحقيقات ادامه خواهد يافت.

 درعين حال، احمد حسین احمد پور سرپرست ریاست اطلاعات وفرهنگ بامیان، آغاز کارتحقيقاتى تيم دافا را پراهميت عنوان کرد و گفت که درپايان اين تحقيقات، مشخص خواهد شد که شهرغلغله مربوط به کدام دوره وتمدن میباشد.

وی افزود که با تکمیل تحقیقات تاریخی شهر غلغله، تعداد توريستان و بازديدکنندگان افزايش يافته و در نتيجه اقتصاد مردم اين شهر بهترخواهد شد .

وی گفت يگانه منبع عايداتى ولايت بامیان، بخش صنعت توریزم است و انکشاف اين بخش به تمامی بخش ها تاثیرگذار است.

یکتن از انجنيران بخش باستان شناسی  وزارت اطلاعات وفرهنگ که نخواست نامش در گزارش ذکر گردد، به پژواک گفت که درترکيب این تیم، یک متخصص  فرانسوی استخوان شناس نیز موجود است که استخوانهای موجود در این ساحه را از نگاه نوعیت و قدامت مورد تشخیص قرار میدهد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر