زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“در بودجه کابل به پروژه­هاى توزيع آب، سرک سازى و تعميرات مکاتب اولويت داده شود”

“در بودجه کابل به پروژه­هاى توزيع آب، سرک سازى و تعميرات مکاتب اولويت داده شود”

author avatar
2 Sep 2018 - 16:42
“در بودجه کابل به پروژه­هاى توزيع آب، سرک سازى و تعميرات مکاتب اولويت داده شود”
author avatar
2 Sep 2018 - 16:42

کابل (پژواک، ١١ سنبله ٩٧): اشتراک کننده­هاى نشست مشورتى حکومت با مردم ولايت کابل پيرامون بودجۀ ملى، از حکومت خواستند که در بودجه کابل به پروژه­هاى توزيع آب، سرک سازى و تعميرات مکاتب اولويت داده شود.  

در اين نشست که امروز از سوى وزارت ماليه در کابل به هدف بلند رفتن کيفيت بودجه ملى براى يک روز راه اندازى شده بود، مقام هاى وزارت ماليه، ولايت کابل و نمايندگان مردم، از تمام ولسوالى هاى اين ولايت اشتراک داشتند.

عبدالباقى رييس شوراى قريه ولسوالى گلدره کابل و يک تن از اشتراک کننده گان اين نشست گفت: «مشکل ما دسترسى به آب است، پيشنهاد مى کنيم که براى ما چاه هاى عميق حفر شود، مکتب داريم؛ اما اولادهاى ما زير خيمه درس مى خوانند، در گرمى و سردى به بسيار مشکل مواجه استند، بايد بودجه بدهيد که براى ما تعمير مکتب ساخته شود، بعضى سرک هاى ما خامه است، به همى سه چيز توجه شود، بهتر است.»   

همچنان حاجى عتيق الله باشندۀ ولسوالى پغمان کابل نيز کمبود تعميرات مکاتب، سرک­هاى خامه و کمبود کلينيک هاى صحى را از مشکلات عمده اين ولسوالى خواند و گفت: «از حکومت مى خواهيم که بودجه زياد را در بخش معارف تخصيص بدهند تا که اولاد ما تعليم يافته شود.»  

اکثر نمايندگان ولسوالى هاى ١٤ گانه ولايت کابل، اين مشکلات را مطرح کردند، و اظهار اميدوارى نمودند که اين چنين نشست ها ادامه داشته و پيشنهادهاى مطرح شده در نشست ها، در بودجه در نظر گرفته شود.

محبوب الله محبى معاون ولايت کابل، در اين نشست گفت که تدريس در فضاى باز، کمبود مکاتب، شفاخانه، عدم دسترسى به آب آشاميدنى صحى و خامه بودن برخى سرک ها، از مشکلات عمده باشندگان ولايت کابل مى باشد.

این درحالی است که کمبود آب در کابل مخصوصاً شهر کابل یک مشکل جدی است؛ زيرا سطح آب هاى زيرزمينى به گونۀ روزافزون پايان مى رود. 

معاون ولایت کابل، راه اندازى اين نشست را با اهميت خواند و افزود: «ده ها پروژه ولايت کابل در بخش اعمار ديوارهاى استنادى، ميکانيزه ساختن زراعت، اعمار مکاتب و شفاخانه، به دليل عدم دسترسى به امکانات مالى عملى نشده و خواست ما اين است که براى ولايت کابل و ولسوالى هاى کابل، کار بيشتر صورت بگيرد و بودجه کافى مد نظر گرفته شود.»

به گفته او بايد بودجه براى ولايت کابل با ساير ولايات، با ديد متمايزتر تخصيص داده شود؛ زيرا به گفته وى، اين ولايت بيشترين نفوس را دارا مى باشد.

 خالد پاينده معين مالى و ادارى وزارت ماليه گفت که در دو هفته آينده، اين چنين نشست­ها در ولايات بلخ، ننگرهار، هرات، کندهار، باميان و پکتيا و سپس در ولايات ديگر تدوير مى شود؛ تا پيشنهادهاى مردم با در نظرداشت امکانات شامل بودجه ملى١٣٩٨ شود.

پاينده، در پاسخ به سوالى در مورد مصرف بودجه در سال روان مالى از سوى ادارات حکومت گفت که از شروع سال روان تا امروز، بيش از ٥٠ درصد بودجه انکشافى از سوى ادارات مختلف حکومت مصرف شده است.

به گفته او سال گذشته، تا همين وقت سال، ٢٩ در صد بودجه انکشافى از سوى حکومت مصرف شده بود.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر