زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

طی ماه گذشته در افغانستان ۲۸۰۰ تن کشته و زخمی شده اند

طی ماه گذشته در افغانستان ۲۸۰۰ تن کشته و زخمی شده اند

author avatar
4 Sep 2018 - 10:29
طی ماه گذشته در افغانستان ۲۸۰۰ تن کشته و زخمی شده اند
author avatar
4 Sep 2018 - 10:29

کابل (پژواک، ۱۳ سنبله ۹۷): در برج اگست سال جاری نسبت به ماه جولای همین سال، در میزان حملات ۳۲ درصد کاهش رونما شده؛ اما حملات ماه گذشته، مثل ماه قبل آن خونین تربود و تلفات و جراحات آن به ۲۸۰۰ تن بالغ می شود.

به اساس آمار به دست آمده، در برج جولای امسال به طور اوسط در هرحمله ۱۲تن؛ اما درماه گذشته در هرحمله ۱۷تن کشته و زخمی شده بودند.

این درحالیست که دولت پیش ازعیداضحی اعلان نمود که از روز عرفه به این شرط با طالبان سه ماه آتش بس می کند که طالبان نیز آتش بس کنند؛ اما طالبان چنین نکردند.

با وجودی که طالبان آتش بس را نپذیرفتند؛ اما به حملات شان در روزهای عرفه و عیدکاهش دادند و درحالی طی چهار روزمتذکره، طورمیانگین هر روز گزارشات کشته و زخمی شدن ۱۹تن پخش شدکه در روزهای دیگربرج گذشته، طوراوسط هر روز حدود صدتن کشته و زخمی شدند.

دربرج اگست سال گذشته به سطح کشور، ۳۰۵۹ تن کشته و زخمی شده بودند؛ این رقم نسبت به تلفات و جراحات ماه گذشته نه درصد بلنداست.

گزارش کامل حملات، تلفات وجراحات

به اساس گزارش های هرروزه آژانس خبری پژواک، در مناطق مختلف کشور طی برج اگست سال جاری ۱۶۳ اما در برج جولای امسال ۲۳۹حمله جداگانه صورت گرفته است.

گزارشات منتشره پژواک که به اساس اظهارات منابع مختلف تهیه شده، نشان می دهدکه ماه گذشته، ازجمع ۳۴ولایت کشور در ۳۰ ولایت، ۱۷۵۴تن کشته و ۱۰۲۸ تن دیگرمجروح شده اند.

ارقام به دست آمده واضح می سازدکه دربرج گذشته سال روان میلادی، ازجمع هر۲۸تن، نوزده تن در درگیری های رویاروی، سه تن در حملات انتحاری، دوتن درحملات هوایی، قتل های هدفی وانفجارات کشته و زخمی شده اند.

ماه گذشته در فاریاب ۱۸ حمله، درننگرهار۱۴ حمله، درکابل ۱۲ حمله، درهلمند ۱۱حمله، درکندهار۱۰ و ۹۸حمله متباقی در۲۵ ولایت دیگر کشور صورت گرفته است.

دراگست از ولایت های بامیان، نورستان، سمنگان و پنجشیر گزارش حملات به دست نیامده است.

کارشناسان مسایل نظامی می گویند که درننگرهار و فاریاب، افزون برطالبان مسلح موجودیت گروه داعش نیز سبب افزایش حملات شده است.

آنها راجع به حملات درکابل می گویند که کابل پایتخت کشوراست ومخالفین قصد دارند تا با انجام حملات دراین جا، خود را به جهانیان قوی جلوه دهند.

مسئولین وزارت دفاع ملی می گویند که نیروهای دولتی بیشتر درمناطقی عملیات نظامی را انجام می دهند که فعالیت مخالفین مسلح دولت درآن زیاد باشد.

رقم کشته شدگان و مجروحین

گزارشات پژواک حاکیست که دربرج گذشته به طورکُل، ۱۷۵۴تن کشته شده و ۱۰۲۸تن دیگر زخم برداشته اند.

درجمع کشته شدگان مخالفین مسلح، نیروهای دولتی و افراد ملکی شامل اند؛ اما پژواک ارقام دقیق آن را پخش نمی کند؛ زیرا منابع مختلف درمورد اظهارات متفاوت ابرازکرده که تفکیک همه آنها غیرممکن است.

 یافته های گروپ دادخواهی حفاظت از افراد ملکی (CPAG) نشان می دهد که دربرج اگست سال روان در۱۹ ولایت افغانستان، ۲۶۱ فرد ملکی کشته و ۵۲۴ تن دیگر زخمی شده اند.

ماه گذشته در هر روز حمله صورت گرفته است و طی آن مردم کشته و زخمی شده اند؛ اما شهرغزنی شاهدخونین ترین حمله بود که به تاریخ ۱۹ اگست ازسوی طالبان آغاز و چهار روز دوام یافت.

به اساس معلومات وزارت های دفاع و امورداخله، درحملات متذکره ۳۱۹ تن کشته و ۱۴۷تن دیگرمجروح شده بودند.

دربرج جولای امسال بیشترین تلفات وجراحات در ننگرهار، غزنی، پکتیا، جوزجان، کندز، فاریاب، کندهار، کابل، فراه و هلمند وارد شده است.

تحلیگران می گویند که میزان تلفات وجراحات نظربه تکتیک جنگ، گاه دریک منطقه و گاه درمنطقه دیگربلند می باشد.

به قول آنها، آمارکشته شدگان ومجروحین درمناطق مزدحم طی جنگ های مستقیم و جبهه یی افزایش می یابد.

از۱۷سال گذشته بدینسو، درگیری میان  دولت افغانستان،  نیروهای خارجی مستقردراین کشور و طالبان مسلح وگروه های دیگرادامه دارد.

تجارب سال های گذشته درافغانستان نشان می دهد که هرسال درفصل گرما گراف تلفات وجراحات بلند می رود.

به اساس گزارش های ماهوار آژانس خبری پژواک، سال پارهم نسبت به خزان و زمستان درفصل های بهار وتابستان جنگ ها شدت یافت، که میزان تلفات وجراحات هم نسبت به خزان و زمستان دراین فصول بیشترمی باشد.

به طورمیانه درهشت ماه نخست سال گذشته، بیش از۱۷۰۰۰ تن؛ اما درهشت ماه اول امسال حدود ۱۸۰۰۰ تن کشته و زخمی شده اند.

سال پار در سراسرکشور۲۵هزارتن کشته  و زخمی شده بودند.

صلح کنید و جنگ را متوقف سازید!

 این خواست افرادی است که درجنگ های طرفین، اعضای خانواده های شان را از دست داده اند.

در حمله انتحاری ماه گذشته بر یک مرکز آموزشی واقع شهرکابل، محمدحسن پسرکاکای ذکیه نام کشته شد. وى می گوید که جدایی ذکیه، تمام خانواده را به گلیم غم نشانده وحتی مادرش با حمله قلبی مواجه شده است.

موصوف علاوه کرد: “دخترنهایت با اخلاق و مودب بود، صنف دوازدهم مکتب بود، قصدداشت تا برای امتحان کانکورآماده شود؛ اما بدبختانه برای ابد از سپری کردن امتحان کانکورمحروم شد.”

نامبرده ازطرف های درگیرجنگ خواست تا صلح کنندو به خونریزی درافغانستان پایان دهند.

همچنان نازی نه ساله باشنده ارباب قلعه مربوط مرکزفراه که پدرش درانفجارماین جان باخته و نامبرده اکنون متعلم صنف سوم می باشد، گفت: ” درصلح خیراست، درصلح من داکترمی شوم… پدرم پولیس بود، طالبان وی را شهیدکرد، ازطالبان وهمه می خواهم تا صلح کنند، جنگ نکنند.”

 نامبرده گریه کنان افزود: “کسیکه پدرندارد، خیلی دشواراست، درعید قلبم زیاد می تپید تا پدرم مرا درآغوش بگیرد؛ اما…”

نازی همین قدرگفت و سخنانش در گریه قطع شد.

Visits: 2

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر