زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

عبدالله: محو بيسوادى در افغانستان نياز به بسيج ملى دارد

عبدالله: محو بيسوادى در افغانستان نياز به بسيج ملى دارد

author avatar
4 Sep 2018 - 16:28
عبدالله: محو بيسوادى در افغانستان نياز به بسيج ملى دارد
author avatar
4 Sep 2018 - 16:28

کابل (پژواک، ۱۳سنبله ٩٧): در مراسم تجليل از روز جهانى سواد در کابل، در حالى کمک کننده گان بر ادامۀ کمک هاى شان در اين راستا تاکيد کردند که حدود ١٢ درصد کودکان واجد شرايط در کشور، به مکتب دسترسى ندارند. 

میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف، در اين مراسم که در قصر سپيدار در کابل برگزار شده بود، گفت که بيسوادى از عوامل اصلی عدم توسعه و پيشرفت در کشور مى باشد. 

موصوف افزود که در حال حاضر در سطح کشور ٣.٧ ميليون کودک واجد شرايط به مکتب دسترسى ندارند و اين، يک معضل بزرگ براى وزارت معارف مى باشد.

وى بدون ارايه جزييات گفت که وزارت معارف، براى کاهش بيسوادى برنامه هاى مختلف را روى دست گرفته، براى محو بيسوادى تلاش دارد و از طريقه هاى مختلف سعى مى ورزد که براى کودکان به دور از مکتب، زمينۀ تعليم را  فراهم کند.

دوکتورعبدالله عبدالله رییس اجرایى حکومت در اين مراسم گفت که گرامی داشت از روز جهانى سواد، بیشتر از هر کشوری برای افغانستان مهم مى باشد؛ زيرا اين کشور به دلایل مشخص از کاروان توسعه و پیشرفت بازمانده است و رقم زياد مردم آن بيسواد اند.

وى گفت که در دين مبين اسلام، به خواندن و نوشتن تاکيد شده است.

او افزود: «آغاز وحی با واژۀ «بخوان» نشان‌دهندۀ اهمیت علم و دانش در دین اسلام می‌باشد. قرآن کریم بزرگترین پیام را به بشریت داشته است. پیغمبر گرامی اسلام فرموده است: هر اسیری‌ که دو و سه تن را باسواد بسازد، از بند آزاد می‌ شود. این مسأله به خوبی اهمیت سواد را نشان می‌ دهد؛ اما امروز گروه‌هایی زیر نام دین، مانع علم و دانش شهروندان می‌شوند.»

به گفته او هر کسى که مانع درس و تعليم کودکان مى شود، جنايت بزرگ را مرتکب شده، نزد خداوند(ج) و بندگانش پاسخده خواهد بود.

وى با ستایش از کارکرد­هاى وزارت معارف در بخش سواد آموزى گفت که حکومت در اين بخش دستاوردهاى خوبی داشته است؛ اما همچنان راه طولانی تا دست ‌یابی به اهداف در اين راستا در پیش است.

عبدالله خواهان بسیج عمومی در راستای کاهش و محو بی‌ سوادی در کشور شد و از نهادهای بین‌المللی، جامعۀ مدنی، علمای کرام، بخش خصوصی و شهروندان خواست که در مبارزه با بيسوادى سهيم شوند.

میتسوجی سوزوکا Mitsuji Suzuka))  سفیر جاپان در افغانستان، دراين مراسم گفت که کشورش علاقه مند کمک در تمام عرصه ها با افغانستان به خصوص در بخش برنامه هاى سواد آموزى مى باشد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر