زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“هنر، در بازار سياست افغانستان روز تا روز جایگاه خود را از دست میدهد”

“هنر، در بازار سياست افغانستان روز تا روز جایگاه خود را از دست میدهد”

author avatar
4 Sep 2018 - 18:04
“هنر، در بازار سياست افغانستان روز تا روز جایگاه خود را از دست میدهد”
author avatar
4 Sep 2018 - 18:04

کابل(پژواک، ۱۳ سنبله ۹۷): یک جوان مبتکر افغان که می خواهد به وسیلۀ هنرش جایگاه افغانستان را درسطح جهان بلند ببرد، می گوید که هیچ کس به آثارش ارج نمی نهد و حتی با بی مهری رهبران حکومت نيز مواجه شده است.

عبدالعزیز نسیمی جوان افغان است که ۱۹ سال قبل در عربستان سعودی چشم به دنیا گشود، او دوران طفولیت را آنجا سپری کرد و تعلیمات ابتدایی را تا صنف چهارم در آنجا فرا گرفت و حدود چهار سال قبل، به دلیل وضع برخی محدودیت ها از سوی دولت شاهی عربستان بالای افغان ها، با اعضای خانواده اش دوباره به کشور برگشته است.

این جوان خوش سیما، با آنکه سال های زیادی را در مهاجرت و دور از وطن سپری کرده است؛ اما عشق و علاقه به میهن او را واداشته است تا قدم هایی را برای نیکنامی این سرزمین بردارد.

موصوف که در حال حاضر در مکتب سواد حیاتی مربوط به وزارت معارف افغانستان مصروف فراگیری تعلیم می باشد، به زبان های عربی و انگلیسی نیز بلدیت دارد.

نسیمی افزون برخلق آثارهنری، چهره شخصیت های ملی و سیاسی افغانستان، تصاویر برخی چهره های تاثیرگذار خارجی را نیز تهیه نموده است.

او چهره این شخصیت ها را با آنکه یک کار خیلی دشوار است ظرف چند روز، با اشعار شعرای معروف زبان دری چون مولانا جلال الدین محمد بلخی و امثالهم به خط ثلث به تصویر می کشد.

وی که به دلیل نبود کارگاه مناسب، کارهای هنری اش را در منزل انجام می دهد، از اینکه کار را چگونه و در کجا آغاز کرده است؟ به آژانس خبری پژواک گفت: «ده ساله بودم که علاقمند این کار شدم، وقتی در افغانستان آمدم دیدم که در جامعه افغانی ما هر کس می خواهد یک ابتکار داشته باشد، هر کس از شخص دیگر کار متفاوتی را انجام می دهد؛ یعنی بین همه هنرمندان یک رقابت سالم بود، من هم تصمیم گرفتم تا کاری را انجام بدهم که در افغانستان، کس دیگری آن را انجام نداده باشد.»

موصوف افزود که ٩ سال نداشت و در عربستان سعودی به سر می برد که متوجه شد، توانایی انجام کاری را دارد که می تواند چهره انسان را با استفاده از آیات قرآن ترسیم کند.

او علاوه کرد: «ابتدا این کار را با آیات قرآن انجام می دادم؛ اما برخی علما گفتند که این کار گناه دارد و پس از آن تصمیم گرفتم که آثارم را با اشعار شعرا خلق کنم.»

نسیمی که مصروف کار با توش سیاه رنگ بالای تابلوی یکی از سران کشورها بود، گفت که علاقمندی به آثاری که یک پیام را تداعی کند اندک است، از همین رو تلاش می کند تا چهره های بزرگان را به تصویر بکشد.

وی خاطر نشان کرد که تا به حال بیش از ٣٠ اثر خلق کرده که مربوط به رییس جمهور محمد اشرف غنی، عبدارشید دوستم معاون اول رییس جمهور، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت، احمد شاه مسعود، شمار دیگری از شخصیت های ملی به شمول چند تن از سران برخی کشورهای بیرونی می شود.

موصوف با بیان اینکه بيشترين زحمات را براى به تصویر کشیدن چهره رییس جمهورانجام داده، با گلایه از رییس جمهور گفت: «وقتی تصویر رییس جمهور را برایش اهدا کردم، انتظار حداقل یک تقدیرنامه را داشتم و فکر می کردم با رسیدن به حضور رییس جمهور همه زندگیم تغییر می کند؛ اما رییس جمهور تنها از من تشکر کرد.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر