زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حاصلات گندم در لوگر۳۰ درصد کاهش یافته است

حاصلات گندم در لوگر۳۰ درصد کاهش یافته است

author avatar
8 Sep 2018 - 15:45
حاصلات گندم در لوگر۳۰ درصد کاهش یافته است
author avatar
8 Sep 2018 - 15:45

 پل علم (پژواک، ۱۷ سنبله ۹۷): مسئولین ریاست زراعت لوگر می گویند که امسال به سبب خشکسالی و آفات طبیعی، حاصلات گندم در این ولایت ۳۰ فیصد کاهش یافته است.

دین محمدمومند رییس زراعت لوگر، به تاریخ ۱۷سنبله، به آژانس خبری پژواک گفت که امسال حاصلات گندم دراین ولایت خوب نبود و ازاین ناحیه، به کشاورزان خساره وارد شده است.

نامبرده علاوه کرد: "امسال در سراسر ولایت بر ۲۱۶۰۵هکتار زمین گندم کشته شده است که ۶۲۷۰۸ تُن حاصل از آن به دست آمده، که نسبت به سال گذشته ۳۰درصد کاهش را نشان می دهد."

 نامبرده گفت که خشکسالی، ریزش ژاله و حوادث دیگر طبیعی، سبب شده تا حاصلات گندم کاهش یابد.

مومند افزود: "تلاش می ورزیم تا سال آینده، بالای دهاقین تخم های اصلاح شده و کود کیمیاوی را توزیع کنیم و در عرصه زراعت برای آنها برنامه های آموزشی را راه اندازی نمایيم."

نورالله باشنده منطقه کلنگار مربوط پل علم مرکزاین ولایت، به پژواک گفت که امسال درپنج جریب زمین گندم کشت کرده بود، که به سبب خشکسالی حاصلات آن قناعت بخش نبود.

 او افزود: "امسال دهاقین منطقه ما حاصلات کم به دست آوردند، سال پار از یک جریب زمین ۱۶۰ سیرگندم حاصل گرفتم؛ اما امسال از معادل مشابه زمین، ۱۲۰سیرحاصل گرفتم که نظر به مصرف و زحمت خیلی ناچیزاست."

طاهریکتن از زارعین منطقه مغل خیل ولسوالی محمدآغه، به پژواک گفت که امسال به سبب کشت گندم، خساره مالی به او رسیده است.

نامبرده افزود: "من خودزمین ندارم، از خان قریه ده جریب زمین را قرار یک جریب به ۷۰ سیرگندم اجاره گرفته ام، نرخ کودکیمیاوی بلند رفت و از طرف دیگر خشک شدن آب جوی و مبتلا شدن به مرض سرخی، حاصل آن نسبت به سال گذشته به نصف کاهش یافت."

 به قول موصوف، امسال دراینجا گندم و محصولات دیگر حاصل خوب نداشت و کسانیکه زمین های افراد دیگر را به اجاره گرفته بودند، متضرر شدند.

فیض محمد عضو کوپراتیف دهاقین منطقه پورک، به پژواک گفت که درپی کشت گندم، کشاورزان متضرر شده اند و حکومت باید با آنها کمک کند.

قابل ذکر است که لوگراز جمله ولایت های زراعتی کشوراست؛ افزون بر گندم، سبزیجات، لوبیا، کچالو و پیاز درآن کشت می شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر