زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“حکومت افغانستان، محصول گمرکى اموال «بیلتی» را افزايش داده است”

“حکومت افغانستان، محصول گمرکى اموال «بیلتی» را افزايش داده است”

author avatar
8 Sep 2018 - 17:36
“حکومت افغانستان، محصول گمرکى اموال «بیلتی» را افزايش داده است”
author avatar
8 Sep 2018 - 17:36

کابل (پژواک، ۱۷سنبله ۹۷): برخی دکانداران و شرکت هایی که اموال «بیلتی» را از پاکستان به افغانستان انتقال می دهند، شکایت دارند که حکومت افغانستان، محصول گمرکى اين اموال را بلند برده است.

اموال بيلتى، عبارت از اموالی است که محمولۀ آن از مواد مختلف تشکيل شده باشد و از سوى اشخاص حقيقى در بيرون از کشور غرض انتقال به داخل کشور، به شرکت هاى بارچالانى سپرده مى شود و اين شرکت ها مسئوليت انتقال آن را به کشور دارند.

به اساس طرزالعمل گمرکات وزارت ماليه که در اواخر سال ١٣٩٣ ساخته شده است، اموال بيلتى در گمرک هاى سرحدى و گمرک هاى محصولى تشريح و طى مراحل مى شود؛ اما در اين طرزالعمل آمده است که گمرک ها در حالات اختصاصى، مى توانند در مورد محصول و موقعيت طى مراحل گمرکى اموال بيلتى، خود آنها تصميم اتخاذ کنند.

نجیب عرب رئیس اتحادیه شرکت های ترانسپورتی انتقال دهنده اموال "بيلتی"، درنشست اعتراضى که با حضور ده ها تن از نماينده گان شرکت هاى ترانسپورتى و دکانداران در کابل تدوير شده بود، گفت که وزارت ماليه، محصول گمرکى اموال بيلتى را از اوايل سال جارى بلند برده است.

به گفته او در گمرکات، قبلاً از هر کيلوگرام اجناس بيلتى، چهار تا شش افغانى محصول اخذ مى کرد؛ اما اکنون در بدل هر کيلو ٢٠ تا ٣٠ افغانى اخذ مى کند.

همچنان موصوف خواستار کاهش محصول اموال ياد شده گرديد و گفت که پوليس، کارمندان گمرکات و برخى زورمندان نيز در طول راه از اموال يادشده، پول مى گيرند.

او افزود که اموال بيلتى، اموالى است که دکانداران آن را در پاکستان خريدارى و غرض فروش پرچون به کشور انتقال مى دهند.

وى خاطرنشان کرد که شرکت هاى بارچالانى، پول افزايش محصول گمرکى و اخاذى ها را از دکانداران اخذ مى کنند و سبب مى شود که دکانداران پرچون فروش، آن را به قيمت بلند به بازار عرضه کنند.

رحمت الله رئیس شرکت ترانسپورتى مشارکت افغان نیز در نشست امروز گفت که محصول اموال بيلتى، حدود پنج برابر افزايش يافته است و اخاذى ها از هر موتر اين اموال، از تورخم تا کابل به حدود ٥٠ هزار افغانى مى رسد.

شیر عظیم خان یک تن از دکانداران مندوی کابل نيز در اين نشست گفت که حدود دو ماه پيش، ٢٠٠ کيلوگرام مال بنجاره را در پاکستان خريدارى نموده؛ اما به دليل بلند رفتن محصول و اخاذى ها، آن را به کابل انتقال نداده است؛ زيرا با اين شرايط اموال يادشده براى وى بسيار قيمت تمام مى شود و نمى تواند در فروش آن فايده کند.  

دکانداران و نماينده گان شرکت هاى ترانسپورتى، خواستار کاهش محصول گمرکى اين اموال و همچنان جلوگيرى از اخاذى ها شدند.

آنان هشدار دادند که در صورت عدم توجه به اين خواسته هاى شان، دست به تحصن مى زنند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر