زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مردم: نیروهای امنیتی در برخی مکاتب بغلان قرارگاه های نظامی افراز کرده اند

مردم: نیروهای امنیتی در برخی مکاتب بغلان قرارگاه های نظامی افراز کرده اند

author avatar
8 Sep 2018 - 15:17
مردم: نیروهای امنیتی در برخی مکاتب بغلان قرارگاه های نظامی افراز کرده اند
author avatar
8 Sep 2018 - 15:17

پلخمری (پژواک، ۱۷سنبله ۹۷): ساکنین برخی مناطق دوردست ولایت بغلان می گویند که نیروهای امنیتی افغان، در مکاتب پایگاه نظامی ایجادکرده و منتج به محرومیت هزاران دانش آموز از فراگیری تعلیم شده اند.

سیدکمال وردک باشنده منطقۀ کهنه قلعه ولسوالی بغلان مرکزی این ولایت، به تاریخ ۱۷ سنبله، به آژانس خبری پژواک گفت که نیروهای امنیتی افغان دو ماه پیش دراین منطقه، علیه طالبان مسلح عملیات راه اندازی کردند.

 موصوف افزود: "بعد از آن درمکتب کهنه قلعه، قرارگاه نظامی را تاسیس کرده و در پی آن صدها متعلم از آموزش دروس بی بهره شده اند؛ زیرا درمکاتب آنها مستقرشده و متعلمین را اجازه نمی دهند."

نامبرده مسئولین را به باد انتقاد گرفته گفت که چند باربه مقام ولایت و ریاست معارف درمورد شکایت نموده؛ اما هر دو مقام پیرامون ترک مکتب ازسوی نیروهای امنیتی کاری نکردند.

 نصرالله میرخیل عضو شورای والدین این مکتب نیز به پژواک گفت: "درمکتب قریه ما بیش ازهزار متعلم که ۶۰۰ تن آنها دختران اند، مصروف فراگیری تعلیم بودند؛ اما امسال به سبب موجودیت قرارگاه نظامی نیروهای امنیتی درمکتب، از ادامه دروس محروم شدند."

وی افزود که متنفذین قومی، راجع به خروج نیروهای امنیتی از مکتب، با مسئولین ذیربط پی هم گفتگو نموده؛ اما نتیجه درپی نداشته است.

همچنان عجب گل مسئول بخش تفتیش ریاست معارف، این مشکل را تاييد کرده گفت که نیروهای امنیتی درجوار مکاتب گرگرک، چشمه شیر، یارمحمد خروتی و باغ شمال مربوط پلخمری، پوسته ها را افراز کرده و بر روند حاضری و تعلیمی شاگردان اثرات سوء گذاشته اند.

موصوف افزود که اهالی منطقه از نیروهای امنیتی خواسته اند تا مکاتب را ترک کنند؛ اما مسئولین دراین عرصه ناتوان اند. 

 همچنان شیرمحمد باشنده منطقه باغ شمال، به پژواک گفت: "در جوارمکتب ما پوسته  افرازکرده و این خود سبب ترس شده؛ اگرآنها نباشند، طالبان تیراندازی نمی کنند، این امرباعث شده تا مردم فرزندان شان را به مکتب نفرستند."

لیلما فقیری رییس معارف بغلان هم مشکل متذکره را پذیرفت و اذعان کرد که مسئولین ریاست معارف، درمورد حضور نیروهای امنیتی درمکاتب اطلاع یافته، موضوع را با مقام ولایت و مسئولین امنیتی درمیان گذاشته و به زودی درمورد اقدام خواهد شد.

فقیری افزود که دربغلان، همچو مکاتب وجود ندارد که از چند ماه بدینسو مسدود باشد.

نامبرده علاوه کرد: "مکاتب کهنه قلعه، از بیست روز به این سو بسته است و در ولسوالی نهرین هم به سبب جنگ های اخیر، یک مکتب پنج روز پیش مسدود شده است، که به زودی گشوده خواهند شد."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر