زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

خودکشی یک چالش عمده برای وزارت صحت عامه می ‌باشد

خودکشی یک چالش عمده برای وزارت صحت عامه می ‌باشد

author avatar
9 Sep 2018 - 11:36
خودکشی یک چالش عمده برای وزارت صحت عامه می ‌باشد
author avatar
9 Sep 2018 - 11:36

کابل(پژواک، ١٨ سنبله ٩٧): وزارت صحت عامه خودکشی را یک چالش عمده اجتماعی دانسته، می گوید بیماری های روانی، خشونت های خانواده‌ گی، مشکلات اقتصادی و بیماری های غیر قابل درمان از عوامل خودکشی شناخته شده اند.

در خبرنامه وزارت صحت عامه که به مناسبت نزدهم سنبله «روز جهانی وقایه از خودکشی» به آژانس خبری پژواک مواصلت ورزیده، آمده است که از این روز در سراسر جهان به هدف مبارزه در برابر انگیزه‌ های خودکشی و بلند بردن سطح آگاهی مردم در پیوند به عوامل آن، تجلیل می‌ گردد.

وزارت صحن عامه خودکشی را یکی از چالش های عمده صحت در جهان دانسته، نوشته است: «این عمل یکی از اسباب عمده مرگ و میر افراد میان سنین ١٥ الی ٢٤ ساله گفته شده است و ٧٦ درصد واقعات خودکشی در کشورهای کم ‌درآمد رخ می‌ دهد.»

در خبرنامه آمده است که افغانستان نیز در شمار آن کشورهای قرار دارد که خودکشی در آن کشورها میزان بلندی دارد.

آمارهای جهانی نشان می ‌دهد که در هر دقیقه دو الی سه انسان در جهان دست به خودکشی می‌ زنند و به گونۀ میانگین سالانه حدود ٨٠٠ هزار تن در جهان خودکشی می‌کنند.

يک آمار در سال ٢٠١٣، در افغانستان ١٢٠٥ واقعه خودکشی گزارش شده بود که از این میان ٦٠٥ تن آنان را زنان و ٦٠٠ تن دیگر را مردان تشکيل می دادند.

وزارت صحت عامه گفته است که بیماری های روانی، خشونت های خانواده ‌گی، مشکلات اقتصادی، بیماری های غیرقابل درمان و دیگر مواردی که سبب صدمه روحی افراد می شود، دلایل عمدۀ خودکشی را می سازند.

منبع می نویسد که خودکشی دوای مشخصی برای درمان ندارد؛ اما با روش های غیر دوایی مانند مشاوره روانی-اجتماعی قابل وقایه و درمان می‌باشد.

وزارت صحت عامه تصريح نموده است که اين نهاد از سال ٢٠٠٧  تاکنون ٧٥٠ مشاور روانی را برای روان درمان  انسان‌ های افسرده تربیه کرده است که این مشاوران در مراکز صحی و شفاخانه های ولایتی خدمات مشوره دهی روانی ارایه می‌کنند.

در افغانستان بر عکس دیگر کشورها تعداد قربانیان خودکشی را زنان تشکیل می دهد اما در دیگر کشورها مردان بیشتر نسبت به زنان دست به خودکشی می زنند.

وزارت صحت عامه برای جلوگیری و کاهش خودکشی در کشور، در سال ٢٠١٧ پیش­نویس «راهبرد ملی وقایه از خودکشی» را تهیه کرده بود که در سال ٢٠١٨ تصویب شد.

در این راهبرد وزارت های سکتوری مانند تحصیلات عالی، معارف، امور زنان، کار امور اجتماعی، شهدا و معلولین، شهر سازی و مسکن و زراعت و آبیاری در وقایه از خودکشی بخش صحت را همکاری می‌کنند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر