زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“اگر جنرال دوستم به شمال نيايد و قیصاری رها نشود، فاریاب سقوط میکند”

“اگر جنرال دوستم به شمال نيايد و قیصاری رها نشود، فاریاب سقوط میکند”

author avatar
10 Sep 2018 - 17:59
“اگر جنرال دوستم به شمال نيايد و قیصاری رها نشود، فاریاب سقوط میکند”
author avatar
10 Sep 2018 - 17:59

ميمنه (پژواک، ١٩ سنبله ٩٧): اعضای شوراى ولايتى و فعالين جامعه مدنى فارياب ميگويند اگر رئیس جمهور به جنرال دوستم اجازه سفر در شمال را ندهد و قیصاری رها نگردد، فاریاب سقوط می کند.

اعضاى جامعه مدنی، شورای ولایتی، دفتر جنبش، فعالین زنان و شورای محاسن سفیدان، طی نشست مطبوعاتی، از بدتر شدن وضعیت امنیتی فاریاب ابراز نگرانی نموده، هُشدار می دهند که اگر رییس جمهور به جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری اجازه سفر در شمال را ندهند و نظام الدین قیصاری رها نگردد، این ولایت به دست مخالفین مسلح سقوط می کند، گلیم حکومت از شمال تا سالنگ ها برچیده می شود.

آنان همچنان از بی توجهی دولت مرکزی و سیاست دوگانه نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان انتقاد کرده، می گویند که جنگ در نقاط مختلف شمال شعله ور است، ٩٠ درصد از اراضی فاریاب از کنترول حکومت بیرون و شهر میمنه در محاصره قرار دارد؛ اما به جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری اجازه سفر داده نمیشود و فرمانده قیصاری را که با برنامه سیاسی دستگیر کردند، رها نمی سازند تا جلو تحرکات مخالفین را گرفته از سقوط نجات دهند.

سید زین الدین عابدی مسئول شبکه نهادهای جامعه مدنی فاریاب می گوید که ٩٠ درصد اراضی فاریاب در اختیار طالبان مسلح است و شهر میمنه مرکز ولایت نیز در آستانه سقوط قرار دارد، رهبری دولت و جامعه جهانی نظاره می کنند تا اینکه مانند غزنی، کندز و فراه فاجعه صورت گیرد.

وى افزود که مردم ٢٠ روز مظاهره کردند تا به سه خواست اساسی که برگشت جنرال دوستم از ترکیه، رهایی نظام الدین قیصاری و تامین امنیت فاریاب بود، دست یابند؛ حکومت به وساطت برخی همکاران بین المللی وعده سپرد که عملی می کند؛ اما رئیس جمهور به تعهداتش عمل نکرد و صرف زمینه برگشت معاون اول را مساعد ساخت.

او علاوه کرد که عملکرد حکومت مشکوک است، فرمانده قیصاری را که همکار نزدیک نیروهای امنیتی بود، بازداشت کرد، شاهراه ها مسدود و ولسوالی در آستانه برگزاری انتخابات یکی پی دیگر سقوط می کند، و اين سوال برانگیز است.

رییس شبکه نهاد های جامعه مدنی فاریاب هشدار داد که اگر حکومت مرکزی به تعهداتش عمل نکند، ده ها هزار تن در جاده ها می ریزند و دست به نافرمانی مدنی می خواهند زد.

عطامحمد فیضی مسئول دفتر ولایتی جنبش در فاریاب گفت که گرفتاری قیصاری انگیزه سیاسی داشت، پس از آن ولسوالی های بلچراغ و غورماچ، شاهراه میمنه – جوزجان، شاهراه میمنه – هرات به طور کامل در اختیار مخالفین مسلح قرار گرفت، تمام قریه جات ٨ ولسوالی به جز ساختمان های دولتی سقوط کرد، یک کندک اردوی ملی بین قیصار تار و مار و بیشتر از یکصد سرباز کشته شدند و اکنون شهر میمنه در محاصره و هر لحظه احتمال سقوط را دارد.

وی نیز هشدار داد که اگر دولت مرکزی به وضعیت فاریاب توجه نکند و دست از فعالیت های مغرضانه بر ندارد، به جاده ها می ریزند تا اینکه به اهداف شان برسند.

محمد سمیع خیرخواه رییس پیشین و عضو کنونی شورای ولایتی گفت که جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری است، با رای مردم انتخاب شده و حضور وی در شمال در تامین امنیت نقش موثر دارد؛ اما رییس جمهور به او اجازه سفر در شمال را نمی دهند.

وى گفت که حلقاتی در بین نظام، بیرون از نظام و کشور وجود دارند که مانع آمدن جنرال دوستم در شمال می شوند و تلاش می کنند ولایات شمالی سقوط نماید.

موصوف از رئیس جمهور خواست که باید واضح سازد که چرا مانع سفر دوستم که در امنیت نقش اساسی دارد، می شود؟

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر