زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

برخى اعضاى ولسى جرگه خواستار تجديد نظر بر پيمان امنيتى با امريکا شدند

برخى اعضاى ولسى جرگه خواستار تجديد نظر بر پيمان امنيتى با امريکا شدند

author avatar
10 Sep 2018 - 16:06
برخى اعضاى ولسى جرگه خواستار تجديد نظر بر پيمان امنيتى با امريکا شدند
author avatar
10 Sep 2018 - 16:06

کابل (پژواک، ١٩ سنبله ٩٧): برخى اعضاى ولسى جرگه، خواستار تجديد نظر در مورد پيمان امنيتى افغانستان با امريکا شده گفتند که اين پيمان، به جاى تامين امنيت و نظم، سبب افزايش ناامنى ها و جنگ در افغانستان شده است.

موافقتنامه امنیتی افغانستان و امریکا، ۸ میزان ۱۳۹۳ بین نمایندگان دو کشور در کابل امضاء شد. محمد اشرف غنی رئیس جمهور، در مراسم امضای این موافقتنامه گفته بود که این اقدام، براى ثبات و رفاه افغانستان و دفاع در مقابل خطراتی که از شبکه های تروریستی به افغانستان و دنيا می رسد، صورت گرفته است.

به گفته وی، بر مبنای این موافقتنامه؛ اگر خاک افغانستان با خطر جدی مواجه شود، حکومت افغانستان درخواست کمک خواهد کرد و با امریکا به صورت مشترک علیه آن وارد اقدام می شود.

در نشست امروز ولسی جرگه، برخی نماینده گان گفتند که پیمان امنیتی با امریکا سبب دشمنی با کشورهای همسایه، افزایش نا امنی ها و جنگ در کشور شده است.

محی الدین مهدی نماینده مردم بغلان در ولسی جرگه در مورد گفت: «پیمان امنیتی با امریکا باید متضمن تامین امنیت و نظم باشد؛ اما این پیمان سبب افزایش نا امنی ها، جنگ و تلفات نیروهای دولتی و ملکی شده است.»

وی در ادامه افزود: «پیمان امنیتی، سبب دشمنی کشورهای همسایه و منطقه با افغانستان شده است، کشورهای همسایه و منطقه به دلیلى در نا امنی هاى افغانستان دست دارند که می خواهند حضور امریکا در افغانستان زیر سوال برده شود.»

او بر تجديد نظر در مورد اين پيمان تاکيد کرد و گفت که افغان ها با امضاى این پیمان، امنیت و صلاحیت را از دست داده اند.

امان الله پیمان نماینده مردم بدخشان در این جرگه گفت: «هر روز سرو صدا به درد نمی خورد، امریکا به مرگ و میر ما توجه ندارد، بیایید تا بالای پیمان امنیتی تجدید نظر بکنیم.»

الله گل مجاهد نماینده مردم کابل در ولسی جرگه گفت: «اگر می خواهید کشتار افغان ها ختم شود، پیمان امنیتی با امریکا را لغو کنید.»

شکیبا هاشمی نماینده مردم کندهار در ولسی جرگه گفت با توجه به اینکه امریکا مطابق مواد پیمان امنیتی عمل نکرده و در میدان های جنگ، نیروهای امنیتی افغان را یاری نرسانده و جلو ورود مخالفین مسلح دولت افغانستان از بيرون کشور و همچنان تجاوز آشکار همسایه ها را نگرفته، وظیفه و مکلفیت نماینده گان مردم است تا در مورد اين پيمان تجدید نظر کنند.

محمد داوود کلکانی نماینده مردم کابل در ولسی جرگه نیز نظرمشابه داشت و گفت که چندین بار مسئولان امنیتی به کمیسیون امور بین المللی دعوت شدند؛ اما در مورد چگونگى تطبیق پیمان امنیتی با امریکا معلومات ارایه نکردند.

شماری از اعضای دیگر این جرگه نیز خواهان لغو و يا تجدید نظر در مورد پیمان امنیتی با ايالات متحده امریکا شدند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر