زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«٦٠ درصد باشنده گان ولایت دایکندی با سواد اند»

«٦٠ درصد باشنده گان ولایت دایکندی با سواد اند»

author avatar
12 Sep 2018 - 18:45
«٦٠ درصد باشنده گان ولایت دایکندی با سواد اند»
author avatar
12 Sep 2018 - 18:45

نیلی(پژواک، ٢١ سنبله ٩٧): ریاست معارف دایکندی می گوید که در ١٣ سال اخير، حدود ٦٨ هزار تن از طریق برنامه سوادآموزی در این ولایت با سواد شده اند، که ٩٠ درصد شان را بانوان تشکیل می دهند.

رحمت الله سیرت رئیس معارف دایکندی به آژانس خبری پژواک گفت با آن که حدود ٦٨ هزار تن از طریق برنامه سوادآموزی با سواد شده اند، توجه کمتر صورت می گیرد.

موصوف افزود: «متاسفانه به این برنامه به دید یک پروژه نگریسته شده است تا یک هدف، که نتیجه و بازدهی آن قابل قبول نمی باشد.»

به گفته او، آمارها نشان می دهد که میزان سواد به تناسب سایر ولایات در دایکندی قناعت بخش است  و حدود ۶۰ درصد مردم این ولایت با سواد می باشند.

بر اساس سالنامه ١٣٩٦ اداره مرکزی احصائیه نفوس ولایت دایکندی، نزدیک به ٥٠٠  هزار تن تخمین شده است.

رییس معارف دایکندی خاطر نشان کرد که به دلیل بی میلی برخی از شهروندان دایکندی در امر فراگیری تعلیم و تربیه و پائین بودن کیفیت درسی در برخی نقاط این ولایت، حدود ۴۰ درصد بی سواد اند.

سیرت همچنان خاطر نشان کرد که ۲۹هزار طفل در این ولایت از حق دسترسی به تعلیم و تربیه محروم مانده اند که اکثر آنان از ولسوالی های پاتو، ناوه میش، خدیر و میرامور می باشند.

در همین حال، جواد دادگر رئیس دفتر ولایتی دایکندی کمیسیون حقوق بشر، گفت دسترسی به تعلیم و تربیه، از حقوق اساسی شهروندان است و باید حکومت زمینه دسترسی اطفال و زنان را به تعلیم و تربیه مساعد سازد تا از میزان افراد بی سواد کاسته شود.

به گفته او، مهمترین شاخص جوامع متمدن، وابسته به سواد و دانش شهروندان آن جامعه است و این امر سبب می شود تا خشونت و نقض حقوق بشر در جامعه کاهش یابد و یک جامعه انسانی شکل گیرد.

با اين حال، معینیت سواد آموزی کشور اعلام داشته است که حدود ٦٠ درصد افراد بالای ١٥ سال در کشور، بی‌ سواد اند و حدود ٤٠ درصد ديگر بالای ١٥ سال با سواد اند.

فاطمه رضایی یک تن از بانوانی که اکنون دانش آموز صنف دوازدهم مکتب است گفت: «من مکتب را از ابتدا نخواندم و هم سن وسالانم مکتب میخواندند باسواد بودند؛ اما من بیسواد مانده بودم که در قریه ما کورس سواد آموزی آمد و من خود را ثبت نام نمودم تا صنف ششم را در کورس سواد آموزی خواندم بعد شامل مکتب شدم و اکنون صنف دوازدهم می باشم و آرزو دارم که یک داکتر شوم.»

گلثوم ٣٢ ساله که سواد خواندن و نوشتن را ندارد گفت که چهار بار کورس سواد آموزی رفته است؛ اما صرف بخاطر گرفتن مواد غذایی می رفته است؛ چون فامیلش او را به خاطر به دست آوردن مواد غذایی می فرستاده است.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر