زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“با راه اندازی برنامه های نمادین صلح در کشور تامین نمی شود”

“با راه اندازی برنامه های نمادین صلح در کشور تامین نمی شود”

author avatar
12 Sep 2018 - 16:42
“با راه اندازی برنامه های نمادین صلح در کشور تامین نمی شود”
author avatar
12 Sep 2018 - 16:42

شبرغان(پژواک،٢١ سنبله ٩٧): شماری از اعضای نهادهای جامعه مدنی جوزجان، تامین صلح را نیاز اساسی یک جامعه دانسته، می گویند که با راه اندازی برنامه های نمادین و پروژه یی، صلح در کشور تامین نمی شود.

ده ها تن از فعالین مدنی جوزجان، امروز با راه اندازی یک نشست تحت عنوان «صلح اجتماعی» در شبرغان، حمایت شان را از پروسه صلح اعلام داشتند؛ اما تاکید ورزیدند که راه اندازی برنامه های نمادین و پروژه یی، نمی تواند نقشی در آوردن صلح در کشور داشته باشد.

عبدالمالک رستمی یک تن از فعالین جامعه مدنی جوزجان در این نشست گفت که اگر تعمق صورت گیرد، جهل و نادانی ریشۀ بدبختی در افغانستان است.

او، بیسوادی را دیگر عامل بحران در کشور و عدم دسترسی به صلح دانسته افزود که بهتر است برای آوردن صلح، کار از محیط خانواده آغاز شود.

موصوف افزود: «هرگاه دولت مقتدر باشد، خیلی ساده می تواند در رابطه به مسایل امنیتی و آوردن صلح در کشور راهکاری داشته باشد؛ اما اگر حکومت در جهت مخالف این موضوع قرار داشته باشد، دیگر مشکل است که پیرامون این موضوع فکرمثبت داشته باشیم.»

او گفت که نهادهای مدنی، از هر حرکتی که بتواند برای آوردن صلح در کشورمنتهی شود، حمایت می کنند و از حکومت نیز می خواهند تا در قسمت تامین صلح، بیشتر از پیش تلاش ورزد.

مهدیه مهریار یکی یگر از فعالین جامعه مدنی گفت: «ما باربار شاهد راه اندازی چنین برنامه ها بوده ایم، که هیچگاهی نقشی در آوردن صلح نداشته اند.»

به گفته او، برای تامین صلح در کشور، باید کار از سطوح پایین جامعه در میان مردمان روستایی آغاز گردد.

به باور وی، بهتر آن است تا سطح آگاهی مردم از طریق تعمیم سواد بالا برده شود و بعداً اهمیت صلح برای جامعه توضیح و تشریح شود.

اما موصوف گفت: «مشکل است ما با برنامه های یک بُعدی، بتوانیم این معضل را حل کنیم و برای بیرون رفت از چالش های موجود، کار موثری انجام دهیم.»

بابر آیدین یک تن دیگر از فعالین مدنی گفت: «ما از ١٧ سال به این سو شاهد هستیم که به نام صلح، پول های هنگفتی از طرف جامعه جهانی سرازیر می شوند؛ اما هیچ موثریتی نداشته است.»

موصوف خاطرنشان کرد که با حکومت و ذهنیت های موجوده، هیچگاهی صلح در کشور تامین شده نمی تواند و بهتر است برای برآورده شدن صلح، راهکار های مناسبی جستجو گردد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر