زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“قرارداد اکتشاف و استخراج معدن مس شیدای هرات با فشارهای بیرونی انجام شده است”

“قرارداد اکتشاف و استخراج معدن مس شیدای هرات با فشارهای بیرونی انجام شده است”

author avatar
13 Sep 2018 - 16:30
“قرارداد اکتشاف و استخراج معدن مس شیدای هرات با فشارهای بیرونی انجام شده است”
author avatar
13 Sep 2018 - 16:30

کابل (پژواک، ۲۲سنبله۹۷): کارشناسان امور، امضای قرارداد اکتشاف و استخراج معدن مس شيدا در هرات را با یک شرکت مجهول الهویه، به نفع افغانستان ندانسته می گویند که فشارهای بیرونی و ذینفع بودن سیاسیون، سبب امضای این قرارداد شده است.

معدن مس شیدايی هرات در مساحت ۲۵۰ کیلومتر مربع، از جمله معادن بزرگ این ولایت محسوب می شود که در٦٥ کیلومتری جنوبشرق شهر هرات، در ولسوالی چشت شریف موقعیت دارد و ظرفیت مس این معدن، حدود پنج ميلیون تُن تخمین شده است.

مطالعات ابتدایی این معدن، بین سال های۱۳۳۹ الی۱۳۵۱ هجری شمسی توسط متخصصین روسی، آلمانی و امریکایی صورت گرفته است.

قرارداد معدن مس شیدايى ولایت هرات، توسط نرگس نهان سرپرست وزارت معادن و پترولیم افغانستان و مسئولین شرکت سلکرود (Silk Road)  با حضور داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت، داکتر همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه، حسین داد شفایی سرپرست ریاست عمومی سروی جیولوجی و مقام های حکومتی هند، روز گذشته (٢١ سنبله) در دومین نمایشگاه بین المللی تجارت و سرمایه گذاری افغانستان-هندوستان، در دهلی نو امضا شد.

شرکت سلکرود، یک شرکت خصوصی با سهام سرمایه گذاران داخلی و خارجی افغانستان می باشد که حمایت کانادا را دارد، با سرمایه گذاری ابتدایی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون دالر در سه سال مرحله اکتشاف و در ۳۰ سال دیگر از این معدن مس استخراج خواهد کرد.

پس از قرارداد مس عینک لوگر، این دومین معدن مس کشور است که به یک شرکت خصوصی خارجی واگذار می شود.

با این حال، کارشناسان عرصۀ معادن، قرارداد اکتشاف و استخراج معدن مس شیدا را زنگ خطر برای «تاراج و چپاول» معادن افغانستان دانسته می گویند که این قرارداد در حالی صورت می گیرد که بی ظرفیتی در وزارت معادن و پترولیم بیداد می کند.

سید اکرام افضلی رئیس دیده بان شفافیت افغانستان می گوید در حالیکه وزارت معادن در بی ظرفیتی به سر می برد، قرارداد اکتشاف و استخراخ یک معدن بزرگ مس را با یک شرکت مجهول الهویه، امضا نموده است.

وی این اقدام وزارت معادن و پترولیم را زنگ خطر برای غارت معادن کشور دانسته، گفت در ساحاتی که نه امکان اکتشاف و استخراج وجود داشته باشد، نه حکومت بتواند از ساحه در هنگام کار نظارت داشته باشد و نه هم ظرفیت لازم برای مدیریت قرارداد وجود داشته باشد، سپردن هر گونه قرارداد چه معادن متوسط و یا بزرگ به ضرر مردم تمام می شود.

موصوف افزود که معدن مس شیدا، معادن طلای بدخشان و مس بلخاب که قرار است به زودی قرارداد آن امضا شود، به سرنوشت معادن مس عینک لوگر و آهن حاجیگک بامیان دچار خواهد شد.

او گفت: «این معادن نیز همانند مس عینک و آهن حاجیگک به دلایل مختلف قرارداد شده؛ اما عملی نخواهد شد و هیچگونه راه برای بیرون رفت و لغو آن وجود نخواهد داشت و ما مجبور خواهیم شد، تا خود را فروخته زیان خارجی ها را بپردازیم.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر