زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دانش: افغانستان و چین از طریق برنامه “یک کمربند- یک ‌راه” نقطه وصل با جهان گردد

دانش: افغانستان و چین از طریق برنامه “یک کمربند- یک ‌راه” نقطه وصل با جهان گردد

author avatar
25 Sep 2018 - 11:41
دانش: افغانستان و چین از طریق برنامه “یک کمربند- یک ‌راه” نقطه وصل با جهان گردد
author avatar
25 Sep 2018 - 11:41

کابل(پژواک، ٣ ميزان ٩٧) : معاون دوم رياست جمهورى ميگويدکه افغانستان و چین می‌توانند از طریق "یک کمربند- یک ‌راه"  نقطه وصل اروپا، افریقا و آسیا گردد.

درخبرنامه اى مطبوعاتى که امروز به آژانس خبرى پژواک مواصلت کرده، آمده است که هيئت بلند پايه افغانستان به رياست سرور دانش معاون دوم رياست جمهورى در جريان سفر رسمى به چين با لینگ دوا، منشی حزبی ولایت گان‌‌سو و مدیر کمیته دایمی کنگره مردم چین، چنک گونگ معاون کنگره ایالت گان‌سو و والی این ایالت ديدار نمود.

لينگ دوا، به نمایندگی از حزب کمونیست چین و حکومت محلی ایالت گان‌‌سو، سفر اين مقام بلند پايۀ حکومت افغانستان به کشورچین را ارج گذاری به روابط دوستانه هردو کشور خواند.

موصوف افغانستان و چین را دو کشور همسایه خواند که روابط تاریخی آنان در زمان راه ابریشم قدیم، به دوهزار سال پیش برمی‌گردد و به گفتۀ وی افغانستان در تأمین این رابطه با دولت و مردم چین نقش اثر گذار داشته است.

منشی حزبی ایالت گان‌سو طرح یک کمربند- یک‌راه را برای توسعۀ اقتصادی، تجارت و مبادلات فرهنگی بین کشورهای منطقه بااهمیت خوانده و خواهرخواندگی ایالت گان‌سو و ولایت بامیان را گام دیگری در جهت تقویت روابط دو کشور عنوان کرد.

وی گفت دولت چین تلاش می‌کند تا روابط دو کشور در زمینه‌های سیاسى، اقتصادى، همکاری های علمی و فرهنگی در سطح عالی قرار گیرد.

این مقام چینی ضمن تشریح وضعیت ایالت گان‌سو به لحاظ اقتصادی و فرهنگی گفت که اخیراً در چوکات طرح یک کمربند- یک راه، این ایالت با بیش از هشتاد شهر جهان روابط فرهنگی برقرار کرده و برای توسعۀ همکاری با دولت افغانستان و همچنان ولایت بامیان نیز آمادگی کامل دارد.

در این دیدار سرور دانش ،فرارسیدن روز ملی چین و جشن ملی کشاورزان چینی را تبریک گفت و افزود که تمدن کهن چین، ثبات و رهبری مقتدر سیاسی و دومین قدرت اقتصادی جهان، این کشور را از سایر کشورهای جهان متمایز ساخته است.

وی با اشاره به روابط فرهنگی دوهزار ساله بین مردم دو کشور از طریق راه ابریشم قدیم گفت که این دو کشور می‌توانند با تطبیق طرح یک کمربند- یک‌راه، نقطه وصل سه قارۀ اروپا، افریقا و آسیا گردد.

دانش،اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین ولایات بامیان و ایالت گان‌سو را زمینه‌ساز همکاری‌های بیشتر در عرصه‌های مخلتف علمی و فرهنگی خواند و بر ادامه کمک دولت چین در زمینه دسترسی محصلان افغان به بورسیه‌های تحصیلی تأکید کرد.

معاون دوم رئیس جمهور، تروریزم و افراط‌گرایی را دشمن مشترک کشورهای منطقه خوانده گفت که همه در معرض تهدید هستند و بهترین راه این است که در مبارزه با تروریزم به صورت مشترک و هماهنگ اقدام شود.

دانش، ضمن تأکید به تشویق سرمایه‌گذاران چینی در افغانستان گفت در زمینه‌های چون انرژی نفت و گاز، صادارت اقلام تجارتی افغانستان به چین به خصوص میوه خشک و میوۀ تازه، معادن و سنگ های قیمتی فرصت سرمایه گذاری وجود دارد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر