زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

عروسی جمعی ۱۱ زوج از سوی یک تاجر جوان در شهر میمنه برگزار گردید

عروسی جمعی ۱۱ زوج از سوی یک تاجر جوان در شهر میمنه برگزار گردید

author avatar
27 Sep 2018 - 16:42
عروسی جمعی ۱۱ زوج از سوی یک تاجر جوان در شهر میمنه برگزار گردید
author avatar
27 Sep 2018 - 16:42

ميمنه (پژواک ٥ ميزان ٩٧): مراسم عروسی دسته جمعی ۱۱ زوج که در شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب برگزار شده بود، با استقبال برخی نهاد ها و عالمان دین رو به شده است.

این مراسم به کمک مالی حشمت الله آرمان یکی از تاجران ملی برگزار گردیده است، افزون بر مصارف عروسی، به هر جفت، لباس و ۵۰ هزار افغانی پول نقد نیز پرداخته است.

مولوی گل احمد لطفی رییس ارشاد حج و اوقاف فاریاب، ضمن تمجید از برگزار کننده مراسم عروسی جمعی گفت که هزاران جوان به دلیل فقر و تنگ دستی، سال هاست نامزاد هستند؛ بخاطر پیدا کردن مصارف هنگفت و کمرشکن عروسی، در کشورهای مختلف دنیا مهاجرت نموده در مسیر راه و در بحر ها تلف و یا مرتکب جنایات و معتاد به مواد مخدر می شوند.

وى افزود که برگزاری مراسم جمعی امروز، درب خوشبتخی را به روی ۱۱ جفت جوان می گشاید، از تشویش و نگرانی هايی که از بابت مصارف عروسی داشتند، نجات می یابند.

مولوی محمد ظاهر حسینی خطیب مسجد تکیه خانه شهر میمنه گفت که جامعه از مسایل شرعی و دینی هنوز نا آگاه اند، سنت را به بدعت مبدل ساختند که باعث فرار و تباهی قشر جوان از کشور شده و شیرازۀ خانواده هارا از هم‌پاشیده است.

عبدالباقی هاشمی عضو شورای ولایتی فاریاب گفت که ۶۰ فیصد مردم در زیر خط فقر زنده گی می کنند، اقتصاد درست و امنیت مطمئن وجود ندارد؛ اما سیالی و هم چشمی هايی که دارند در یک مراسم عروسی، بیشتر از دو میلیون افغانی مصرف می کنند و این امر سبب می گردد، فرزندان ما در آینده از بطن مادر قرضدار به دنیا آیند.

به گفتۀ موصوف، دولت ناتوان است، برنامه جدی تر در قبال از بین بردن عرف و عادات ناپسند و کاهش مصارفات عروسی ها را ندارد و حد اقل فیصله مصوبه شورای ملی را در مورد کاهش مصارف عروسی ها تنفیذ نکرد.

شریفه عظیمی رییس امور زنان فاریاب، از اقدام حشمت الله آرمان برای تمویل مصارف عروسی ۱۱ زوج قدردانی نموده گفت که اکثر خشونت های خانواده گی، تفریق، طلاق، قتل و مهاجرت جوانان در خارج از کشور، ریشه به عرف و عنعنات ناپسند جامعه در خصوص بر پایی عروسی ها دارد.

وى افزود، جوانی که خود را نامزاد می کند، سالها کار و  تلاش می کند تا پول برگزاری عروسی ها را تامین کنند، مکلف است تا زمانی که همسرش را در خانه خود بیاورد، تحت عناوين شیرینی خوری، عیدی، نوروزی و پول هنگفتی را  هزینه کند، بیشتر از ۳۰ لباس به یکی از داماد و عروس خریداری کنید، زیورات داشته باشند که چنین کار ها قطعا مخالف با ارشادات دین مبین اسلام می باشد.

اسد الله بهار مسئول تدارکات برگزاری عروسی دسته جمعی گفت که علاوه بر تامین مصارف نان، صدها تن از اقارب و مهمان ۱۱ جفت، لباس مکمل برای عروس داماد، انگشتر طلا به عروس ها و مبلغ ۵۰ هزار پول نقد به هر یک از دامادها بخاطر تهیه املاک خانه و جهیز مطابق میل خود شان از جانب حشمت الله آرمان پرداخت گردیده است.

سید ذبیح الله که از ولسوالی قیصار است گفت که بیشتر از ۶ سال از نامزادی اش سپری میشد، در این مدت به دلیل تنگ دستی و عنعنات ناپسند، نتوانست مراسم عروسی خود را برگزار نماید و امروز خرسند است که مساعد شد او و ۱۰ جوان دیگر از تشویشی که داشتند خلاص شوند.

در همین حال، باشنده گان قریه بلوچ شاه نادر که متشکل از ۹ مسجد است، طی نشستی فیصله کردند که پس از این، قلین و مهر دختر ها بیشتر از ۳۰۰ هزار افغانی نباشد، شیرین خوری، عیدی، نوروزی، تخت جمعی و غیره عنعنات که مصارف در قبال دارد، صورت نگیرد و بیشتر از ۵ تا ۶ جوره لباس به داماد و عروس نسازند‌.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر