زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

غنی: به هیچ زورمند اجازه مداخله در امور کانکور، معارف و تحصیلات عالی داده نمی شود

غنی: به هیچ زورمند اجازه مداخله در امور کانکور، معارف و تحصیلات عالی داده نمی شود

author avatar
6 Oct 2018 - 10:22
غنی: به هیچ زورمند اجازه مداخله در امور کانکور، معارف و تحصیلات عالی داده نمی شود
author avatar
6 Oct 2018 - 10:22

کابل(پژواک، ١٤ ميزان ٩٧): رئیس ‌جمهور، با تخصیص ١٥٠ ميليون افغانی جهت تطبیق برنامه ها در بلخ، از مسمی شدن "یک دهه به نام معارف" خبر داده گفت که به هیچ زورمند اجازۀ مداخله در امور کانکور، معارف و تحصیلات عالی داده نمی شود.

رییس جمهور محمد اشرف غنی این سخنان را درنخستین روز سفرش به ولایت بلخ، در دیدار با معلمین، استادان و اقشار مختلف در شهرمزارشریف بیان نمود.

در خبرنامۀ دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری که به آژانس خبری پژواک مواصلت نموده، آمده است که ابتدا معلمین، استادان و سایر اقشار، نظریات و پیشنهادات شان را در راستای بهبود وضعیت تحصیلی و تعلیمی، ایجاد کتابخانه معیاری و دیجیتالی، ارتقای ظرفیت در بخش تحقیقات علمی، تجدید سیستم درسی، ایجاد لابراتوارهای معیاری، کمپلکس های ورزشی، ایجاد فارم زراعتی برای کار عملی محصلین زراعت، کمبودی معلمین، تهیه آب آشامیدنی، زمین برای مکاتب و شهرک معلمین، افزایش معاشات، مداخله در امور معارف، ترمیم تعمیر ساختمان های مکاتب و توزیع کتب درسی، مطرح کردند.

سپس رئیس جمهور، ضمن تبریکی روز معلم گفته است که باید سیستم درسی در مکاتب تغییر کند و بر افزایش کیفیت درسی تأکید ورزید.

موصوف افزوده است که یک دهه را به نام معارف مسما خواهیم کرد و بودجه اعمار شش هزار تعمیر مکتب پیش ساخت، تأمین شده است و تا دوسال آینده به بهره برداری می رسد.

وی خاطر نشان کرده است که در یک سال در هر ولایت و طی دو سال در هر ولسوالی، یک مکتب تخنیکی و مسلکی ایجاد می گردد.

او علاوه کرده است: «اصلاحات در معارف برای ما مهم است و از این جهت، استخدام معلمین از طریق کانکور انجام شده است.»

غنی تأکید ورزیده است که به هیچ زورمند، اجازه مداخله در امور کانکور، معارف و تحصیلات عالی داده نمی شود و سیستم معارف به گونۀ بنیادی اصلاح خواهد شد و در این وزارت دو معین، از خانم ها تعیین می شوند.

در خبرنامه آمده است که رییس جمهور به وزارت شهرسازی و مسکن هدایت داد، تا پلان واضح را برای شهرک های معلمین تنظیم نماید و به والی بلخ نیز هدایت داد تا بودجه تخصیص یافته را در ترمیم مکاتب به مصرف برساند.

موصوف ایجاد میدان های ورزشی را مهم خوانده، به وزارت معارف هدایت داد که در همکاری با ریاست تربیت بدنی در این عرصه اقداماتى روی دست گیرند.

وی گفته است: «به وزارت مخابرات و تکنالوژی و اداره تنظیم خدمات مخابراتی (اترا) هدایت داده ام تا در قسمت وصل نمودن مکاتب به انترنت، پلان منظم را ترتیب نمایند و همچنان به رئیس عمومی آبرسانی هدایت داد که در رفع مشکل کمبود آب پوهنتون بلخ، اقدام نماید.»

در خبرنامه تصریح شده است که رییس جمهور به وزارت زراعت و آبیاری هدایت داد تا در زمینۀ ایجاد فارم زراعتی برای کار عملی محصلین این رشته اقدام نماید.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر