زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کمپاین ملی واکسین بروسلوز آغاز شد

کمپاین ملی واکسین بروسلوز آغاز شد

author avatar
6 Oct 2018 - 16:47
کمپاین ملی واکسین بروسلوز آغاز شد
author avatar
6 Oct 2018 - 16:47

کابل (پژواک، ١٤میزان٩٧): وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، کمپاین ملی واکسین بیماری بروسلوز را  به هدف از بين بردن کامل اين بيمارى، امروز رسماً آغاز کرد.

در خبرنامه مطبوعاتى اين وزارت که به آژانس خبری پژواک مواصلت کرده، آمده است که  قراراست امسال در ۳۴ ولایت، ۳۱۰ هزار گوساله و حدودی دو میلیون بز و گوسفند را واکسین کنند.

در خبرنامه خاطرنشان گردیده که هدف اين وزارت  اين است که با تطبیق این واکسین‌، بیماری بروسلوز که میان حیوانات وانسان‌ها مشترک است، به طور کامل از بین برود تا هیچ حیوان و انسانی دیگر به این بیماری گرفتار نشود.

مسئولان وزارت زراعت اظهاراميدوارى نموده اند که با تطبیق این کمپاین، در سکتور مالداری از لحاظ کیفیت و کمیت تغییر مثبت بیاید و این بخش مهم اقتصاد کشور، به پای خود ایستاده شود تا اقتصاد ملی رشد کند.

محمدطاهر ایوب معین مالی و اداری وزارت زراعت در افتتاح این برنامه گفت: «برای تطبیق این واکسین ۷۰۰ تن از کارمندان وزارت زراعت را آموزش‌های مسلکی داده‌ایم. این کار را برای مبارزه علیه این مرض ساری انجام می‌دهیم. چون صحت انسان، حیوان، نبات و زمین وابسته به هم‌دیگر است؛ اگر توجه نشود خطرات زیادی را به بار خواهد آورد.»

ایوب افزود: "کمپاین واکسین بروسلوز، برای یک ماه دوام می‌کند و توسط تیم‌های وترنری ساحه‌ای و کلینیک‌های محلی تطبیق می‌ گردد که این وترنران، از سوی وزارت زراعت به همین منظور استخدام می‌شوند. تطبیق کننده‌گان واکسین، حیوانات واکسین شده توسط خودشان را ثبت می‌کنند و در صورت «ریکارد» این حیوانات، وزارت زراعت برای‌شان حق‌الزحمه می‌پردازد."

موصوف در ادامه گفت: «همۀ واکسیناتوران پیش از آغاز کمپاین، از سوی وزارت زراعت آموزش دیده‌اند و به همۀ مسایل ضروری در این مورد آگاه شده‌اند.»

خبرنامه خاطر نشان کرده است که وزارت زراعت، از طریق برنامۀ ملی باغداری و مالداری خود، از سال ۲۰۱۳ مبارزه علیه محرقه حیوانی «بروسلوز» را شامل پلان خود کرده است وهمه ساله در ۳۴ ولایت افغانستان عملی می‌شود.

در پایان این خبرنامه آمده است که برنامه‌ی ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت، از سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۱۷ ، حدود ۱۳.۸ میلیون حیوان را واکسین کرده است.

از میان ۱۳.۷ میلیون حیوانی که واکسین شده‌اند، ۲.۲۲۵ میلیون آن، گوساله و ۱۱.۵۸ میلیون آن بز و گوسفند هستند.

بیماری بروسلوز؛ شبیه برخی بیماری‌های دیگر حیوانی، مرضی است که از حیوانات به انسان‌ها نیز سرایت می‌کند و به انسان‌ها و حیوانات آسیب می‌رساند.

هم‌چنان این بیماری، باعث آلوده‌گی محصولات حیوانات می‌شود و به استفاده‌کننده‌گان آن محصولات، آسیب می‌زند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر