زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزارت تحصیلات عالی، نصاب تحصیلی برخی رشته ها را بازنگری می کند

وزارت تحصیلات عالی، نصاب تحصیلی برخی رشته ها را بازنگری می کند

author avatar
8 Oct 2018 - 16:28
وزارت تحصیلات عالی، نصاب تحصیلی برخی رشته ها را بازنگری می کند
author avatar
8 Oct 2018 - 16:28

کابل (پژواک، ۱۶ میزان ۹۷): وزارت تحصیلات عالی افغانستان، نصاب تحصیلی را در بخش های انجنیری، علوم صحی، جیولوجی و معدن، زراعت، اقتصاد و کمپیوترساینس، مطابق بازار کار بازنگری می کند.

نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی، امروز در گفتمان «برنامه ملی بازنگری و انکشاف تصاب تحصیلی» در کابل گفت که از سه سال به این سو، دست­کم ۶۰ تن از استادان پوهنتون های افغانستان به طور مقطعی جهت فراگیری شیوه های نصاب سازی، به مالیزیا فرستاده شده اند.

به گفته او، حالا که این استادان با موفقیت به کشور بر گشته اند، برنامه هايی را جهت بازنگری نصاب تحصیلی افغانستان مطابق بازار کار روی دارند.

موصوف افزود که پیش از این، نصاب تحصیلی از داخل و بیرون بدون در نظرداشت بازار کار گردآوری می شد که به صورت غیرمنظم برای محصلین تدریس می شد و هیچ گونه موثریت نداشت.

به باور وی، هرگاه محصل مطابق بازار کار آموزش نبیند و دانش فرا نگیرد، بیکار می ماند و مجبور می شود که خلاف رشته کار کند.

عبدالتواب بالاکرزی معین امور علمی وزارت تحصیلات عالی، در این نشست گفت که بازنگری نصاب تحصیلی، یکی از بحث های مهم در نهادهای اکادمیک می باشد که ارتباط مستقیم با بازار کار دارد.

موصوف افزود که انکشاف و بازنگری نصاب تحصیلی کار ساده نیست، این کار باید از سطح دیپارتمنت ها آغاز و تا سطح پوهنتون ها ادامه پیدا کند و نیاز است که در سکتورهای مختلف بالای آن تفاهم صورت گیرد، تا در مرکز نهایی شود.

وی علاوه کرد: «انکشاف نصاب تحصیلی در بخش های مهندسی، علوم متمم صحی، جیولوجی و معدن، هایدروجیولوجی، زراعت، اقتصاد، کمپیوترساینس و انگلیسی لازم است که این کار را وزارت تحصیلات عالی انجام می دهد.»

منیر یمین یک تن از استادانی که آموزش نصاب سازی را در کشور مالیزیا فرا گرفته است، گفت که در دیگر کشورها نهادهای کارفرما رابطۀ تنگاتنگ با نهادهاى تحصیلی دارند؛ اما در افغانستان این طور نیست.

موصوف افزود: «کارفرمایان در هر موقع، بازار کار را به نیروی انسانی نهادهای تحصیلی می دهند و نهادهای تحصیلی با در نظرداشت بازار کار، نصاب تحصیلی را با استفاده از شیوه های تحصیلی و  تکنالوژی در نظر می گیرند و محصل را مطابق بازار کار فارغ می دهند و این امر سبب شده است تا هیچکس بیکار نماند.»

محمد عارف پویا یک تن از فارغان پوهنځی منابع آبی و محیط زیست پولیتخنیک کابل گفت که بازنگری در نصاب تحصیلی، مطابق بازار کار یک ابتکار بی نهایت خوب است.

وی افزود: «سه ماه قبل از دیپارتمنت هایدرولیک فارغ شده ام، هر قدر جستجو می کنم کار مطابق رشته ام را پیدا نمی کنم؛ نه واسطه دارم و نه مطابق تحصیلاتم کار پیدا می شود؛ حیران مانده ام که چه کار بکنم.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر