زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

داکتر عبدالله در مبارزه با دهشت ‌افگنی و افراط ‌گرایی از کشورهای منطقه خواستار همکاری شد

داکتر عبدالله در مبارزه با دهشت ‌افگنی و افراط ‌گرایی از کشورهای منطقه خواستار همکاری شد

author avatar
12 Oct 2018 - 15:48
داکتر عبدالله در مبارزه با دهشت ‌افگنی و افراط ‌گرایی از کشورهای منطقه خواستار همکاری شد
author avatar
12 Oct 2018 - 15:48

دوشنبه- تاجکستان (پژواک، ۲۰ میزان ۹۷): رييس اجرائيه در نشست سازمان همکاری‌ شانگهای گفت که دهشت ‌افگنی و افراط ‌گرایی یکی از عمده‌ ترین چالش‌ های است که افغانستان در منطقه با آن روبرو است و در خط اول نبرد با آن قرار دارد.

داکتر عبدالله عبدالله ريیس اجرائیه حکومت امروز به نمایندگی از افغانستان در نشست سران حکومت‌های سازمان همکاری‌ شانگهای که در شهر دوشنبه- تاجکستان تدویر یافته است، گفت که افغانستان در خط اول نبرد با دهشت افگنی و افراطی قرار دارد و بیشترین دشواری جنگ علیه دهشت ‌افگنی و افراط‌گرایی را به دوش می‌کشد.

وی افزود که سازمان‌هایی دهشت ‌افگن که به عنوان تهدید علیه امنیت شهروندان افغانستان و کشورهایی شما (اعضای سازمان همکاری‌ شانگهای) عمل می‌ کنند، هنوز هم در نوار مرزی افغانستان از مناطقی که تحت اداره خود دارند، به فعالیت‌های دهشت ‌افگنانه‌ی خود ادامه می‌دهند.

او ميگويد: «موجودیت پناه‌گاه‌ها و شبکه‌های حمایتی که توسط قاچاق مواد مخدر تمویل می‌گردند، به مثابه شاه‌رگ حیات برای بیش‌تر این گروه‌ها عمل می‌کنند. همان‌طور که شما می‌دانید ما با تمام ملت‌هایی که در این قضیه دخیل اند، به ویژه با پاکستان از نزدیک کار می‌کنیم تا زیرساختارها و محل تنفس و رشد این جریان‌ها را که زمینه‌ی کمک مالی، استخدام، تربیه فکری- ایدلوژیک،‌ آموزش، فراهم آوری نیروی بشری و لوژستیک را برای آنان جهت بی‌ثبات سازی کلیت منطقه فراهم می‌سازند، از میان برداریم.»

رییس اجرائیه حکومت با بیان این که تعداد تلفات و زخمی‌ها در افغانستان شاهد این قضیه اند، گفت که این پدیده‌ی شوم به عنوان مانع بزرگ در راه توسعه و رفاه اجتماعی و اقتصادی در داخل افغانستان و به عنوان مانع در مسیر اتصال منطقه ‌ای عمل می‌ کند.

عبدالله، با اشاره به این که گروه داعش از آغاز سال ۲۰۱۴ در افغانستان به تعداد محدودی از پناه‌گاه‌ها دست یافته‌ است، می گوید که افغانستان به این گروه به عنوان یک تهدید جدی نگاه می کند و حکومت وحدت ملی از تمام امکانات اش استفاده می کند تا نگذارد که این گروه در افغانستان جای پایی برای خود پیدا کنند.

او تصریح کرد که بیش‌ترین افراد جذب شده‌ در داعش غیر افغان‌ اند و به صورت فرصت طلبانه در تعامل و اتحاد با دیگر گروه‌های مسلح به شمول طالبان عمل می‌ کنند.

وی با استقبال از نشست چندجانبه منطقه ‌ای در سطح مسوولین امنیتی برای مقابله با دهشت ‌افگنی که در ماه گذشته در تهران انعقاد یافت، گفت: «می ‌خواهم به شما ابلاغ نمایم که افغانستان با استفاده از مکانیزم اقدامات اعتماد سازی برای مقابله با دهشت‌افگنی موجود در قلب آسیا یا روند استانبول با کشورهای عضو برای تسوید استراتیژی مقابله با دهشت‌افگنی کار می‌کند. ما از تلاش‌ها و سهم مثبت شما از طریق برنامه قلب آسیا یا روند استانبول، ریکا و روند کابل استقبال می‌نماییم.»

این مقام حکومت افزود: «ما مانند همیش از دوستان منطقه ‌ای خود تقاضا می‌کنیم و تأکید می‌نماییم که جنگ علیه دهشت‌افگنی، افراط ‌گرایی و جدایی طلبی نیازمند تلاش مشترک و همکاری و همآهنگی نزدیک میان ما است. در قدم نخست ما باید با تمام انواع دهشت‌افگنی یک‌سان برخورد نماییم. نباید مرتکب اشتباه تفکیک میان تروریست‌ها به بد و خوب شویم.»

موصوف با بیان این که باور دارد افغانستان به همکاری جدی، قاطع و نزدیک با سازمان همکاری شانگهای برای دست یافتن به ثبات منطقه‌ای، رفاه و صلح دست می یاید، می گوید: «ما به سازمان همکاری‌ شانگهای به عنوان یک سازمان موثر و فعال منطقه‌ای نگاه می‌کنیم که ملت‌های مختلف را که در بخش امنیت، اقتصاد، همگرایی،‌ فرهنگ و سرمایه انسانی از مشترکات لازم برخورداراند، دورهم جمع می‌کند.»

به گفتۀ وی، سازمان همکاری‌ شانگهای امروز پیش‌تر از هر زمان دیگر نقش مهمی در اتصال منطقه‌ای، هماهنگی در سیاست‌گذاری‌های مشترک، و مهم‌تر از همه، فراهم سازی زمینه‌ی‌ گفتگو و فهم مسایل برای تحکیم ثبات و امنیت برای کشورها، برای دست یافتن به زندگی امن‌تر و بهتر و رفاه همگانی بازی می‌کند.

او افزود: «از اعضای سازمان همکاری‌ شانگهای و دارالانشای سازمان به خاطر ایجاد گروه ارتباط سازمان با افغانستان و پذیرفتن پیشنهاد افغانستان برای ریاست نشست‌های اخیر این گروه تشکر و قدردانی نمایم. با استفاده از این نشست‌ها می‌توانیم روی تلاش‌های مشترک و اهداف مشترک خود به اساس برنامه‌های مشترک در عرصه سیاسی، امنیتی، اقتصادی صلح و آشتی ملی تمرکز نماییم.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر