زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“اگر به معیوبین در انتخابات سهولت ایجاد نشود، از رای دادن محروم خواهند شد”

“اگر به معیوبین در انتخابات سهولت ایجاد نشود، از رای دادن محروم خواهند شد”

author avatar
13 Oct 2018 - 18:20
“اگر به معیوبین در انتخابات سهولت ایجاد نشود، از رای دادن محروم خواهند شد”
author avatar
13 Oct 2018 - 18:20

مزارشریف (پژواک، ۲۱ میزان ۹۷): فعالان حقوق معیوبین اذعان می کنند درصورتیکه مشکلات رفع نشود، هزاران معلول افغان، از رای دادن محروم خواهند شد.

به قول مسئولین انجمن اجتماعی معلولین افغانستان؛ در روند رای دادن، مشکلات معلولین به باد فراموشی سپرده شده است.

دوری سایت های انتخابات، عدم معلومات در اوراق انتخابات به زبان معلولین و نبودهمکاری انسانی با معیوبین، مشکلاتی اند که این قشر با آن مواجه اند.

احمدشاه عظیمی مسئول انجمن اجتماعی معلولین، این اظهارات را به تاریخ ۲۱ میزان در شهر مزارشریف طی نشست برگزارشده به منظور آگاه ساختن معیوبین از انتخابات، ابراز داشت.

نامبرده گفت کمیسیون انتخابات تعهد سپرده که درجریان انتخابات، به معلولین تسهیلات را فراهم نماید؛  اما تاکنون آنها در این رابطه اطمینان حاصل نکرده اند.

موصوف علاوه کرد که معلولین هم اتباع این کشوراند و در پرتو قانون، حق رای دادن را دارند؛ حکومت و کمیسیون انتخابات باید برای آن زمینه سازی کنند.

به گفته عظیمی درحال حاضر، در سراسر کشور ۱۰ درصد معلول موجود اند، که بیش از ۲ درصد آن دارای معلولیت شدید اند.

موصوف گفت: “بدین اساس گفته می توانیم که نزدیک به یک ميلیون معلول وجود دارد، که حدود نصف شان واجد شرایط اشتراک در انتخابات اند.”

نامبرده علاوه کرد در صورتیکه به معلولین تسهیلات فراهم نشود، هزاران معلول افغان از رای دادن محروم خواهند شد.

به گفتۀ وی، کمیسیون انتخابات تعهد سپرده که برای معیوبین تسهیلات را فراهم می نماید؛ اما آنها برای نظارت از این تعهد کميسیون، دسته هایی را توظیف کرده اند.

مدیراجرايی انجمن اجتماعی معلولین، از مردم عادی تقاضا کرد که به روز انتخابات در جریان رفتن به مراکز رایدهی، با معلولین کمک کنند.

روح الله که از نعمت بینایی چشم محروم است، به پژواک گفت که از روی مسئولیت قانونی خود، در انتخابات اشتراک می ورزد.

موصوف علاوه کرد که تاکنون در مورد فراهم کردن تسهیلات به وی، هیچگونه معلومات داده نشده است.

نامبرده گفت: “اگر منحیث اتباع این کشور ما را تحویل می گیرند؛ پس مستحق استیم تا در روند های بزرگ ملی و سیاسی، برای اشتراک ما فرصت مهیا شود.”

روح الله افزود که مشکل عمده، نبود ویلچر برای معلولین در مراکزانتخاباتی می باشد که تا رسیدن به سایت های انتخابات همراۀ آنها کمک شود.

همایون حکیمی نماینده نابینایان درپارلمان جوانان، به پژواک گفت که در کل، آنها در روند انتخابات با مشکل بی باوری مواجه اند.

موصوف افزود که رفتن معلولین تا مراکز انتخابات، به نسبت خراب بودن راه ها مشکل است و اکثر معلولین در انتخابات اشتراک کرده نمی توانند.

موصوف گفت: “مشکل دیگر، استفاده از رای ما توسط وکیل است؛ طورمثال من چطور باور کنم که درمحل رایدهی، رای من به نامزد مورد علاقه من داده می شود.”

موصوف علاوه کرد که نبود معلومات راجع به انتخابات، مشکل دیگر در برابر معلولین محسوب می شود.

به قول حکیمی با اشتراک بیشتر مردم در انتخابات، مشروعیت این روند افزایش می یابد.

درعین حال، محمدظاهر اکبری رییس کمیسیون انتخابات بلخ گفت که آنها برای معلولین برخی تسهیلات را فراهم نموده اند.

موصوف افزود که به روز انتخابات در هر مرکز رایدهی، ویلچرها موجود خواهد بود، که توسط افراد ويژه با معلولین کمک صورت خواهدگرفت.

موصوف علاوه کرد که افراد تعيين شده از سوی کميسیون؛ با نابینایان در جریان رایدهی، کمک خواهد کرد تا آنها برای کاندید مورد علاقه خود رای دهند.

موصوف درپاسخ به نگرانی های معلولین، به آنها اطمینان داد که کارمندان کميسیون، هیچگونه تقلب نخواهند کرد و امور را به میل معلولین تنظیم می کنند.

اکبری درمورد اوراق رایدهی گفت: “این موضوع موجود است که اوراق چاپ شده، حاوی خط بریل را نداریم؛ به باورمن مشکل عمده این است که شمار محدودی از معلولین درکشور، با سواداند و اکثرشان خوانده و نوشته نمی توانند؛ با چاپ اوراق ويژه با خط بریل، مشکل حل شده نمی توانست.”

به قول موصوف، کمیسیون انتخابات تلاش اعظمی به خرج خواهد داد؛ تا برای اشتراک هر افغان مستحق در انتخابات، زمینه  راى دادن را فراهم کند.

Views: 0

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر