زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تاکنون در حملات بر اهداف انتخاباتی ۵۰۶ تن کشته و زخمی شده اند

تاکنون در حملات بر اهداف انتخاباتی ۵۰۶ تن کشته و زخمی شده اند

author avatar
17 Oct 2018 - 19:36
تاکنون در حملات بر اهداف انتخاباتی ۵۰۶ تن کشته و زخمی شده اند
author avatar
17 Oct 2018 - 19:36

کابل (پژواک، ۲۵ ميزان ۹۷):  از آغاز روند انتخابات تاکنون، در پی ۴۹ حمله بر مراکز انتخابات و نامزدان، به شمول ۹ نامزد ۱۸۶ تن کشته و به شمول سه نامزد ۳۲۰ تن دیگر زخمی شده اند.

گزارش های پژواک نشان می دهد که از جمع افراد متذکره، از آغاز روند ثبت نام تا پیکارهای انتخاباتی، در ۳۰ حمله به شمول شش نامزد، ۱۲۹ تن کشته شده و به شمول يک نامزد ۱۹۴ تن دیگر مجروح شده اند؛ تلفات و جراحات متباقی، از آغاز کارزارهای انتخاباتی تا کنون (ساعت ٤:٣٠ عصر ۲۵ میزان) وارد شده است.

انتخابات ولسی جرگه، به تاریخ ۲۸ میزان سال روان برگزار می شود؛ برای اشتراک دراین انتخابات روند ثبت نام از ۲۵ حمل آغاز شد و مراحل ديگر آن، تا پنجم ميزان ادامه یافت.

بعد از مراحل ذکر شده، به تاریخ شش ميزان، کمپاین های نامزدان آغاز شد و قرار است که ساعت ۱۲ شب آينده به پایان برسد.

به اساس گزارش های پخش شده، از پروسه ثبت نام تاکنون به شمول کابل پايتخت، در ۱۸ ولایت بر مراکز انتخابات و برخی نامزدان ۴۹ حملۀ مسلحانه صورت گرفته است.

دراین حملات، ده نامزد ولسی جرگه کشته و دو تن ديگر مجروح شده اند.

در حملات متذکره، نامزدان ولسی جرگه هر یک جلال الدین صالحی از کابل، مولوی محمد انور نیازی از پروان، او تارسينگ خالصه نامزد حوزه هندوها، محمد ناصر مبارز از کندهار، سیدعبدالله سادات و محمد داوود از غزنی، حاجی حیات الله خان از ننگرهار، صالح محمد اچکزی و عبدالجبار قهرمان از هلمند کشته شده اند.

عبدالجبارقهرمان که عضو برحال ولسی جرگه نیز بود، امروز در یک حمله انتحاری کشته شد.

اما بيدار جاجی نامزد ولسی جرگه از ولایت کابل و دوست محمد نامزد از ولایت هلمند برای ولسی جرگه، درحملات مسلحانه مجروح شده اند.

شایان ذکراست که فریبا رحمانی نامزد ولسی جرگه از بادغیس هم چند روز پیش، از بادغیس به سوی هرات در حرکت بود که در اثر حادثه ترافیکی جان باخت.

درمجموع طی حملات متذکره ۱۵۰ تن کشته و ۲۸۷ تن دیگر زخمی شده اند؛ ۱۳ حمله کننده کشته شده و سه تن دیگر زخم برداشته اند، ۲۴ نیروی امنیتی دولت کشته و ۳۰ تن دیگر زخمی شده اند.

 

مطیع الله خروتی کارشناس مسایل سیاسی گفت که ميزان حملات در ننگرهار، به سببى بلند است که این ولایت در امتداد خط ديورند واقع است و مخالفین مسلح، به آسانی از آن سوی خط ديورند اکمالات نموده و حملات را تنظیم می کنند.

نامبرده همچنان مدعی شد که در ننگرهار، زورمندان حضور دارند و می خواهند با انجام چنین حملات حریفان شان را سرکوب کنند.

به قول موصوف، در رده دوم؛ کابل نسبت به ولایت های دیگر بیشتر با حملات مواجه بود؛ زیرا از یک طرف رقم نامزدان دراین ولایت بیشتر(۸۴۰تن) می باشد و از جانب دیگر، امور انتخابات از مرکز اداره می شود.

 

 

میزان کشته شدگان و مجروحین در کابل، بدین سبب زیاد است که گروه داعش به تاریخ دوم ثور، در منطقه دشت برچی شهرکابل، بر مرکز توزیع تذکره های الکترونیکی حمله انتحاری را انجام داد، که منتج به کشته شدن ۹۶ تن و جراحات ۱۲۰ تن دیگر گردید؛ اکثر کشته شدگان و زخمیان این حمله، افراد ملکی بودند.

خروتی مبصر امور سیاسی گفت که حمله متذکره، به منظور اخلال در روند انتخابات و ضمناً برای هدف قرار دادن قوم هزاره انجام شد؛ زیرا به قول وی، شماری از هزاره های افغانستان، در جنگ عراق و سوریه علیه داعش جنگیده اند و داعش قصد دارد تا درافغانستان از آنها انتقام گیرد.

خروتی افزود: “این محصول کشت محقق است که در سوریه بذرکرده، تلفات و جراحات آن به برادران و خواهران هزاره ما وارد می شود.”

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی حکومت افغانستان، در برج قوس سال پار، طی اشتراک در نشست منعقده ایران سخنرانی کرد و از جنگجویان افغان که در سوریه و عراق علیه داعش جنگیده بودند، قدردانی کرد و رهبر گروه فاطمیون را سردار اسلام خطاب نمود.

صرف درکابل نه، بلکه در تمام ۴۹حمله، میزان بیشتر کشته شدگان و مجروحین افراد ملکی می باشند.

 

رنا سپيڅلی باشنده شهرکابل در مورد کشته و مجروح شدن افراد ملکی ابراز تاثر کرده گفت: “انتخابات تاکنون از افغان ها قربانی سنگین گرفته، کشته شدن حدود ۲۰۰ تن و جراحات بیش از ۳۰۰ تن، قربانی بزرگ است؛ نمی دانم که این انتخابات چقدر قربانی دیگر از افغان ها خواهد گرفت.”

نامبرده علاوه کرد: “تقلب گسترده در انتخابات گذشته و گزارش های نشر شده درمورد روند انتخابات کنونی را که مشاهده می کنم، شاید انتخابات ۲۸ میزان سال روان، از تقلب های زیاد مملو باشد و ارزش این قدر قربانی افغان های بی گناه را نداشته باشد.”

سپيڅلی گفت که افغان ها به بهانه های گوناگون کشته می شوند و قاتلان اکثر آنها مشخص نیستند.

ازجمع ۴۹ حمله بر افراد ملکی، مسئولیت ۳۹ حمله را کسى به دوش نگرفته است.

 

به اساس گزارش ها، از جمله حملات متذکره، خونین ترین حمله در دشت برچی شهرکابل بر مرکز توزیع تذکره برای انتخابات صورت گرفت، و حمله ننگرهار که درجمع افراد کشته شده اوتارسينگ نامزد ولسی جرگه نیز شامل بود، مسئولیت آن حمله را گروه داعش به دوش گرفت.

همچنان در سمنگان، غور و هلمند، مسئولیت یک، یک حمله و در بادغیس مسئولیت دو حمله را گروه طالبان به دوش گرفته  است.

بر بنیاد گزارش ها، در ولسوالی شکردره کابل، نیروهای دولتی طی حمله جلال الدین صالحی نامزد ولسی جرگه را به قتل رساند.

منبع دولتی اذعان کرده که در کنر، دو حمله هوایی را نیز نیروهای دولتی افغان انجام داده اند، که شماری از حامیان نامزدان در آن متقبل تلفات و جراحات شدند.

اما مسئولیت ۳۹ حمله متباقی را کسي به عهده نگرفته است.

خروتی کارشناس مسایل سیاسی گفت از اینکه مسئولیت بیشتر حملات را کسى به عهده نگرفته است. چنین به نظر می رسد که حملات متذکرۀ زیاد را مخالفین مسلح انجام نداده اند.

به قول وی، شاید در حملات ذکرشدۀ غاصبین زمین، تفنگ سالاران، و افرادى دخیل باشند که به قول وى با برگزاری انتخابات منافع شان را از دست می دهند.

حملات بر اهداف انتخابات درحالی صورت می گیرد که نیروهای امنیتی، به کرات اذعان کرده که تدابیر امنیتی ويژه را برای تدویر انتخابات اتخاذ کرده اند.

 نجیب دانش سخنگوی وزارت امور داخله، رقم کشته شدگان و مجروحین ذکرشده در گزارش پژواک را تاييد نکرد و اذعان نمود که ۱۲ حمله بر اهداف انتخابات صورت گرفته است.

نامبرده میزان تلفات و جراحات ناشی از ۱۱ حملۀ متذکره را برملا نکرد؛ اما ضمن اظهار تاثر در مورد کشته شدگان و مجروحین، گفت که نیروهای امنیتی، حملات زیادى را بر اهداف انتخابات خنثی کرده اند.

نامبرده افزود که برای برگزاری انتخابات، تدابیر امنیتی ويژه اتخاذ شده و انتخابات در فضای امن تدویر خواهد شد.

Visits: 2

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر