زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“طراحان اصلی رویداد کندهار دو تن بوده اند که يکتن آن با خانواده اش به پاکستان فرار کرده است”

“طراحان اصلی رویداد کندهار دو تن بوده اند که يکتن آن با خانواده اش به پاکستان فرار کرده است”

author avatar
20 Oct 2018 - 20:36
“طراحان اصلی رویداد کندهار دو تن بوده اند که يکتن آن با خانواده اش به پاکستان فرار کرده است”
author avatar
20 Oct 2018 - 20:36

کندهار (پژواک، ۲۸ میزان ۹۷): حاجی آغا لالی دستگيری معاون والی کندهار در امور اجتماعی می گويد که یکتن از طراحان اصلی رويداد کندهار، با خانواده اش به پاکستان فرار نموده است.

این حمله دو روز پيش، حوالی ساعت چهار عصر ۲۶ میزان در مقام ولايت کندهار، از سوی محافظ والی انجام شد، که طی آن جنرال عبدالرازق قوماندان امنیۀ کندهار، جنرال عبدالمومن حسین خیل و سليم انگار تصويربردار راديو تلويزیون ملى کندهار کشته شدند و به شمول والی، شماری دیگر مجروح شدند.

حاجی آغا لالی دستگيری، به تاريخ ۲۸ ميزان  در جريان مصاحبه اختصاصی با آژانس خبری پژواک گفت که طراحان اصلی اين رويداد، دو تن بودند که در تشکیل محافظین والی اجرای وظيفه می کردند. مهاجم بعد از انجام حمله بالفعل کشته شد و يک تن ديگرش فرار کرده است.

موصوف علاوه کرد معلوماتى که در نتیجه تحقيقات و بازرسی پيرامون اين رويداد به دست آمده نشان می دهد که طراح اصلی اين رويداد، بصیراحمد نام دارد و باشنده ناحیه چهارم شهرکندهار می باشد که در صف محافظين والی اجرای وظيفه می کرد.

نامبرده گفت که فرد متذکره، ده يا پانزده روز پيش خانواده اش را به پاکستان انتقال داده و خود نيز درهمان روز، نيم ساعت قبل از جلسه فرار کرده است.

دستگيری گفت: “بصیراحمد که منحیث محافظ والی ایفای وظيفه می کرد، حدود یک ونيم ماه پیش شخص مهاجم را که نامش گلبدين وانمود شده، به اعتبار خود که گويا خواهرزاده اش است، منحیث محافظ والی به وظيفه استخدام کرده بود.”

به قول وی، دراين مدت شخص مذکور به اندازه يى اعتبار کسب کرده بودکه به صفت پهره دار دروازه نهایی مقام ولايت توظيف شده بود.

موصوف علاوه کرد که اين شخص بصیراحمد نام، روز پنجشنبه از آغاز نشست نیم ساعت قبل، به اين بهانه اجازه گرفت و رفت که گويا در خانه مریض شدید دارد.

لالی گفت معلومات به دست آمده نشان می دهد که نامبرده، به اسرع وقت خود را به ساحه طالبان رسانده و سپس به پاکستان فرار کرده است.

به قول وی، بعد از پايان جلسه؛ والی، قوماندان امنیه، رييس امنيت ملی و مسئولين ديگر در ساحه عقبی مقام ولايت، منتظر هليکوپتر بودند و جنرال سکات ميلر قوماندان عمومی ناتو را مرخص می کردند، که فرد متذکره کارتن های انار را به محل آورد و همزمان بر جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه و سپس به سوی ديگران شليک کرد.

کارتن های انار طور تحفه به قوماندان ناتو داده می شد.

به اساس معلومات نامبرده؛ یک مرمی بر قلب، ديگرى در ناحيه شکمش و دو مرمی به پاهای قوماندان امنیه اصابت نمود، که حين انتقال به شفاخانه ميرويس جان داد.

دستگيری گفت سليم انگار تصویربردار راديو تلويزيون ملی کندهار، حين حمله؛ با دست تهی به مهاجم حمله نموده، که وی نيز با ضرب گلوله در ساحه رويداد کشته می شود.

موصوف افزود که سليم انگار بااين اقدام خود، به شمول والی زندگی اکثر افراد موجود درصحنه را نجات داد؛ سربازان موجود در ساحه مهاجم را موردتیراندازی قرار دادند و نامبرده را جا به جا کشتند.

وی گفت که قربانيان اين حمله، جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه، جنرال عبدالمومن حسين خیل رييس امنیت ملی و سليم انگار تصويربردار رادیو تلويزيون ملى می باشند. زلمی ويسا والی کندهار، عزیزاحمد عزیزی سخنگوی وی، جنرال نبی الهام قوماندان زون ۴۰۴ میوند و جنرال امام نظر بهبود قوماندان قول اردوی ۲۰۵ اتل مجروح شدند.

موصوف تذکر داد که دراین حمله، به سربازان افغان تلفات و جراحات وارد نشده؛ اما سه سرباز خارجی زخمی شده اند.

معاون والی گفت: “چنين وانمود می شود که آنان به انتظار همچو یک فرصت بودند تا همه مسئولين یکجا باشند و بر آنها حمله کنند؛ زیرا قوماندان امنیه بسا اوقات تنها به ولايت می آمد و برای مدت طولانی، با والی پيرامون موضوعات مربوط بحث می کرد.”

موصوف گفت که در پيوند به این حمله، به شمول مولاداد مسئول محافظين والی، سه محافظ بازداشت شده و برای تحقیقات بيشتر به کابل انتقال یافته اند.

لالی که ديروز برای جويای احوال زلمی ويسا والی کندهار به شفاخانه رفته بود، گفت که وضعيت صحی وی خوب است. یک عمليات جراحی ديگر بر وی صورت می گيرد و شاید تا ده روز ديگر، از شفاخانه مرخص شود.

دستگيری، در مورد وضعيت امنیتی کندهار بعد از وقوع اين رويداد گفت که برای تنظيم امور امنیتی این ولایت، معصوم ستانکزی رييس عمومی امنیت ملی در کندهار حضور دارد و همچنان مل پاسوال رحمت الله اطرافی آمر امنیت، منحیث سرپرست قوماندان امنیه توظیف شده است.

نامبرده افزود که متنفذین و سران قومی کندهار، از معصوم ستانکزی خواسته اند که “تادين خان” برادر جنرال عبدالرازق را منحیث جانشين وی تعيین نماید. شايد مسئولين مرکزی در مورد مصروف مشوره دهی باشند؛ اما تاکنون در مورد اعلان رسمی صورت نگرفته است.

دستگيری گفت که قرار است رييس جمهور فردا به کندهار سفر کند؛ تا در مراسم فاتحه قوماندان امنیه و ديگران اشتراک ورزد و از مجروحين رويداد نيز ديدن نماید. 

Visits: 4

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر