زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حاصلات پسته در بدخشان به تناسب سال گذشته ٣٣ درصد افزایش یافته است

حاصلات پسته در بدخشان به تناسب سال گذشته ٣٣ درصد افزایش یافته است

author avatar
23 Oct 2018 - 16:44
حاصلات پسته در بدخشان به تناسب سال گذشته ٣٣ درصد افزایش یافته است
author avatar
23 Oct 2018 - 16:44

فیض آباد (پژواک، اول عقرب ٩٧): رياست زراعت، آبیاری و مالداری بدخشان می گوید که حاصلات پسته به تناسب سال گذشته، ٣٣ درصد افزایش داشته است.

انجنیر محمد عالم عالمی رییس زراعت، آبیاری و مالداری بدخشان، به آژانس خبری پژواک گفت که حاصلات پسته سال گذشته حدود ٣٠٠ تُن می رسید؛ اما امسال به ۴۰۰ تُن افزایش یافته است که ٣٣ درصد افزایش را نشان می دهد.

نور محمد آمر جنگلات ریاست زراعت بدخشان، گفت پیش بینی می شد که حاصلات پسته امسال به تناسب سال گذشته بیش از دو برابر بوده باشد؛ اما به نسبت طوفان ها درختان پسته را آفت طبیعی زد و میوه اش سیاه شد.

به گفته او، به جز از ولسوالی شهر بزرگ، در ولسوالی های ارگو، یفتل، کشم و تشکان جنگلات پسته را آفت زد.

وی علاوه کرد، در صورتی که هوا مساعد می بود، بین ٧٠٠ تا ٨٠٠ تُن پسته جمع آوری می شد.

موصوف تصریح نمود که یگانه منبع عایداتی مردم در ولسوالی های بدخشان، محصولات پسته است.

مولوی عین الدین مدیر جنگلات ولسوالی شهر بزرگ به پژواک گفت: (به تناسب سال پار حاصلات پسته در این ولسوالی خوب بود و مردم از فروش آن پول خوب به دست آوردند و یک بخش از مصارف زندگی شان تامین گردیده است.)

عبدالخالق باشنده قریه صمدی ولسوالی ارگو گفت: «در دو سال گذشته، حاصلات پسته در منطقه ما نسبت به سال های گذشته خوب نبود، ما در سال های گذشته ٢٠ تا ٥٠ سیر پسته جمع آوری می نمودیم که از فروش آن بخش زیادی از مصارف مان بر آورده می شد؛ اما امسال بسیار کم و ناچیز است.»

حاجی عبدالرحیم از قریه دندره ولسوالی یفتل پایان گفت که خشک­سالی و گرمی زیاد در ماه جوزا و موجودیت گرد و خاک سبب شد، تا حاصلات پسته صدمه ببیند و مردم نتوانند حاصلات خوب به دست بیاورند.

به گفته او، اکثر مردم در این مناطق مخارج زنده گی شان را از فروش حاصلات پسته تامین می کردند؛ اما نبود کار، فقر و تنگدستی سبب گردیده تا مردم به کشورهای همسایه You need to subscribe to view the full article. Please login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر