زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

فرشته؛ تنها کودک زنده مانده از یک خانواده به کمک نیاز دارد

فرشته؛ تنها کودک زنده مانده از یک خانواده به کمک نیاز دارد

author avatar
25 Oct 2018 - 17:51
فرشته؛ تنها کودک زنده مانده از یک خانواده به کمک نیاز دارد
author avatar
25 Oct 2018 - 17:51

کابل (پژواک، ٣ عقرب ۹۷): انفجار ماین در ولسوالی اچین ننگرهار ١٢ عضو یک خانواده را به کام مرگ برد، اما «فرشته» تنها دختری است که با جراحت شدید در ناحیه سر از این میان زنده مانده و اکنون در بستر مرگ و زنده گی پهلو می زند.

کسانی که این دختر خردسال را از میان جان باخته گان این رویداد غم انگیز از قریه مکرانه ولسوالی اچین زنده یافتند، نامش را فرشته گذاشتند.

وطن خان پدر فرشته یک و نیم ساله نیز چهار ماه قبل، در یک حادثه ترافیکی در منطقه «شهیدانو مینه» ولسوالی رودات جان خود را از دست می دهد و این خانواده بی سرپرست می شود.

با این حال اعضای خانواده این کودک، پنج روز قبل (٢٩ میزان) حوالی ساعت ٧:٠٠ صبح هنگامی که از قریه مامند دره ولسوالی اچین به سمت منطقه «شهیدانو مینه» ولسوالی رودات در حرکت بودند تا راننده موتری را که سبب قتل وطن خان شده بود، برائت بدهند، اما موتر حامل شان در قریه مکرانه ولسوالی اچین با ماین جاسازی شده برخورد می کند و تمام سرنشینان آن به جز فرشته کشته می شوند.

در این رویداد، مادر، دو خواهر، چهار برادر، یک خواهرزاده، یک پسر کاکای پدر و دو نواسه کاکای پدر فرشته (وطن خان) کشته می شوند.

در جریان این رویداد نیروهای امنیتی قطعات خاص به کمک این خانواده می شتابد، تا زخمیان رویداد را انتقال دهند، اما موتر حامل شان با دیگر ماین کنار جاده یی برخورد می کند و دو تن از این نیروها جراحت بر می دارند.

اهالی قریه مامند دره ولسوالی اچین، پس از اطلاع از وقوع حادثه به محل رویداد می شتابند تا با این خانواده کمک کنند، اما از این خانواده ١٢ نفری تنها فرشته خردسال با جراحت شدید زنده می ماند که با یک تن از اهالی منطقه و دو زخمی نیروهای امنیتی قطعات خاص به میدان هوایی بگرام منتقل می شود، اما بخش شفاخانه نظامی بگرام که از سوی خارجی ها مدیریت می شود از پذیرفتن این کودک خودداری می کند و وی را به شفاخانه سردار محمد داوود خان (٤٠٠ بستر) راجع می کند، اما این شفاخانه به دلیل پیچیده گی جراحت او را نمی پذیرد.

سر انجام کسی که به عنوان پایواز فرشته با وی از ولسوالی اچین به کابل آمده است، او را غرض تداوی به شفاخانه فرانسوی ها انتقال می دهد.

شمال خان کسی که با فرشته از ولسوالی اچین به این شفاخانه آمده است، به آژانس خبری پژواک گفت پس از آن که شفاخانه های یادشده در تداوی این کودک کوتاه آمدند، وی را به شفاخانه فرانسوی ها در کابل منتقل کرده است.

به گفته او، در روز نخست این کودک در وضعیت خوبی قرار نداشت و طرق تنفسی اش هم درست کار نمی کرد.

وی افزود: «موتری که در آن فرشته کوچک و اعضای خانواده اش بودند، کاملاً از بین رفته است، اجساد شان متلاشی شده بود و شناخته نمی شدند؛ اهالی منطقه تمام گوشت ها را جمع کرده و دفن کردند.»

شمال خان، خاطر نشان کرد که مجموع مصارف این دختر کوچک حدود ٢٥٠ هزار افغانی تخمین شده است و بخش اعانه شفاخانه فرانسوی تنها مسوولیت پرداخت ٩٥ هزار افغانی آن را به عهده گرفته است.

موصوف افزود: «با آن که وضعیت صحی اش رو به بهبود است، اما حیران مانده ام که پول باقی مانده را از کجا به دست بیاورم.»

داکتر جمال ناصر متخصص داخله اطفال و مسوول مراقبت های جدی شفاخانه فرانسوی و معالج این کودک گفت که این طفلک دراثر یک حادثه دلخراش به گونه شدید مصدوم شده بود که در ٢٩ ميزان، حوالی ساعت ٦:٣٠ شام به حالت کوما به بخش ایمرجنسی شفاخانه فرانسوی ها آورده شد، در ابتدا تحت مراقبت جدی تنفسی قرار گرفت و همزمان تمامی قسمت های وجود این دخترک حتی یک قسمت از سرش  کسر داشت.

وی افزود که بعد از مدت سه روز از ماشین تنفسی خارج شد و پس از تثیبت کسرها در شعبه مراقبت جدی آورده شده به مقایسه روز اول حدود ۴۰ در صد بهبود یافته است.

وی با ابراز نگرانی از صحتمندی این کودک گفت: «ما تلاش های خود را می کنیم، خونریزی مغزی ندارد، عملیاتش با موفقیت سپری شده، اما وضعیت روانی اش مختل شده امیدوارم که بخیر خوب شود.»

Visits: 7

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر