زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نامزدان معترض: آرای خیالی و بدون بایومتریک باید باطل اعلان شود

نامزدان معترض: آرای خیالی و بدون بایومتریک باید باطل اعلان شود

author avatar
27 Oct 2018 - 16:30
نامزدان معترض: آرای خیالی و بدون بایومتریک باید باطل اعلان شود
author avatar
27 Oct 2018 - 16:30

کابل(پژواک، ۵ عقرب ۹۷): شماری از نامزدان معترض ولایت بغلان، با متهم کردن مسئولان محلی در امور انتخابات می گویند که آرای خیالی و بدون بایومتریک، باید باطل اعلان شود و متخلفین مورد پیگرد قرار گیرند.

بیش از ۲۰ نامزد معترض ولسی جرگه ولایت بغلان، امروز با اجتماع در شهرنو کابل، انتخابات ولایت بغلان را پُر تقلب دانسته و خواستار تامین عدالت شدند.

عزیزالرحمن سخی زاده نامزد معترض ولسی جرگه از ولایت بغلان، در این نشست اعتراضی در کابل، از تقلب و تخلف در انتخابات ولایت بغلان توسط مسئولان امنیتی، شماری از ولسوالان، افراد مسلح غیرمسئول و مسوولان دفاتر ولایتی کمیسیون های انتخاباتی در این ولایت اظهار نگرانی کرد.

موصوف، با اشاره به اینکه آرای صندوق ها با ليست های نتایج تفاوت فاحش دارد، گفت که در آرای شهروندان دست­برد صورت گرفته است و کمیسیون مستقل انتخابات، باید آرای صندوق ها را بازشماری و به جز آرای افراد بایومتریک شده، سایر آرا را باطل اعلان کند.

وی، از تقلبات گسترده سازمان یافته در مناطق مختلف ولایت بغلان از جمله ولسوالی تاله و برفک پرده برداشته گفت: «در ولسوالی تاله و برفک، هیچ انتخابات صورت نگرفته است و صندوق ها را مسئولان ولسوالی پُر کرده و به مرکز فرستاده اند، ما از مسئولان ذیربط می خواهیم که رای سفید را با رای سیاه یکجا نکنند.»

او با تاکید افزود: «ما به دنبال یک انتخابات شفاف، عادلانه و به دور از تقلب هستیم و هیچ گاه برای برهم زدن پروسه و ایجاد مشکل برای پروسه جمع نشده ایم، بلکه برای شفافیت پروسه جمع شده ایم و ما به انتخاباتی تن می دهیم که نتیجۀ بیرون شده در تبانی با دستگاه های بایومتریک باشد؛ همۀ ما نتیجه انتخاباتی را قبول خواهیم داشت که توسط بایومتریک صورت گرفته باشد.»

عبدالصمد حامد پویا دیگر نامزد معترض ولسی جرگه از ولایت بغلان، با تایید سخنان سخی زاده گفت: «در ولسوالی تاله و برفک، هیچ گونه انتخابات صورت نگرفته است و حتی یک رای هم از سوی مردم در صندوق انداخته نشده است.»

وی مدعی شد که تمامی آرا از سوی حاجی عبدالله قوماندان امنیه تاله و برفک، در داخل قوماندانی امنیه این ولسوالی در صندوق ها ریخته شده است.

موصوف افزود که اسناد دست داشته آنان نشان می دهد که در اندراب، خنجان، خوست و سایر ولسوالی های این ولایت نیز تقلب گسترده صورت گرفته است.

معترضان، از حکومت و کمیسیون های انتخاباتی خواستند که آرای پاک و ناپاک را از هم جدا و تقلب کاران را به نهادهای عدلی و قضایی معرفی کنند.

آنان هشدار دادند در صورتی که به خواست های شان توجه صورت نگیرد، دست به مسدود کردن شاهراه کابل-مزارشریف، قطع برق و اعتراضات گسترده مدنی خواهند زد.

اما ذبیح الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در پاسخ به این خواسته ها گفت که اعضای کمیسیون انتخابات، در روز برگزاری انتخابات فیصله کردند در محلات رای دهی که از دستگاه های بایومتریک استفاده نشده است، به اساس فهرست رای دهندگان رای دهی را ادامه دهند.

وی گفت که تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات، پابرجا است و تاکنون در فیصله اش کدام تغییری به وجود نیامده است.

سید حفیظ الله هاشمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات نیز در یک نشست خبری در کابل گفت که مطابق به طرزالعمل و میکانیزم ها، آرای پاک از ناپاک جدا می شود.

علیرضا روحانی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، همچنان با اشاره به اینکه عملکرد آنان مطابق به قانون است و آن را در عمل نشان داده اند، گفت که این کمیسیون در تصامیمش قاطع است و حق هیچ نامزدی تلف نخواهد شد.

این در حالی است که قبل از این، شماری از احزاب و جریان های سیاسی اعلام کرده بودند، نتایج مراکزی  که بایومتریک نشده باشد، قابل قبول برای شان نیست.

در همین حال، امروز شماری از فعالین مدنی، نمایندگان سازمان های سیاسی و متنفذین قومی، انتخابات ۲۸ و۲۹ میزان را پُر تقلب و غیر مشروع عنوان کرده، خواستار برگزاری دوباره انتخابات شدند؛ اما در مورد اینکه هزینه انتخابات از کجا به دست بیاید، پیشنهاد مشخصی نداشتند.

سردار محمد داوود عظیمی رییس شورای  قوم محمدزایی هایی ننگرهار، امروز در نشستی که به این منظور در کابل تدویر یافته بود، گفت: «با تاسف در ۲۸ میزان در ۷۵ تا ۹۰ درصد مراکز رای دهی، مردم عمداً از حق رایدهی شان محروم شدند.»

یوسفزی شعیب یک تن ازاعضای جامعه مدنی با اشاره به صدها تخلف، تقلب و فساد در روز برگزاری انتخابات گفت که برگزاری انتخابات با زور و زر، فساد و تقلب به همراه بود.

موصوف افزود: «در روز برگزاری انتخابات، اکثر مراکز رای دهی بعد از ساعت ۱۰ صبح و حتی ١:٠٠ بعد از ظهر باز گردیدند و در شماری از مراکز رای دهی دستگاه های بایومتریک غیر فعال بودند و در برخی مراکز، ليست رای دهندگان بسیار ناقص و حتی نام های اکثر رای دهنده گان وجود نداشت.»

اشتراک کننده گان این نشست، خواستار برگزاری دوباره یک انتخابات شفاف، عادلانه و سراسری شدند.

در اعلامیه فعالین مدنی، نمایندگان سازمان های سیاسی و متنفذین قومی آمده است: «ما ازاتحادیه اروپا، رییس جمهور امریکا و سایر بنیادهای ملی و بین المللی می خواهیم که از انتخابات مملو از فساد، تخلف و تقلب انتخاباتی اجتناب ورزند؛ تا در جامعۀ ما به حاکمیت قانون و عدالت بیشتر از این آسیب نرسد.»

Views: 1

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر