زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“بدون مشارکت زنان در پروسه صلح، بعید است که صلح تامین شود”

“بدون مشارکت زنان در پروسه صلح، بعید است که صلح تامین شود”

author avatar
29 Oct 2018 - 17:49
“بدون مشارکت زنان در پروسه صلح، بعید است که صلح تامین شود”
author avatar
29 Oct 2018 - 17:49

شبرغان (پژواک، ٧ عقرب ٩٧): والى جوزجان ميگويد که بدون مشارکت زنان در پروسه صلح، بعید است که در کشور ما صلح تامین شود.

مولوی لطف الله عزیزی والی ولایت جوزجان، اين مطلب را امروز در اجماع ملی زنان که بخاطر دستیابی به صلح در شهر شبرغان تدویر یافته بود، بیان داشت.

وى گفت که از لحاظ فلسفه اسلامی، زنان نیم پیکر جامعه را تشکیل میدهند و حق زنده گی و مشارکت در تمام عرصه های حیات اجتماعی را دارند؛ بناءً سهمگیری زنان در پروسه صلح یک امر ضروری و لازمی است.

وى افزود که سیر و تکامل جامعه، ارتباط مستقیم دارد با سهمگیری مساویانه مردان و زنان در تمام پروسه کار حیات اجتماعی، و اين تنها از طریق رشد و انکشاف یک محیط و منطقه میسر است.

حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح گفت که صلح بدون حضور زنان، یک موضوع ناپایدار خواهد بود.

او افزود: "ما به همین دلیل به شبرغان سفر کرده ایم؛ تا زنان را در این پروسه سهیم سازیم و جایگاه آنها را در این امر مشخص سازیم؛ زیرا زنان بیشتر از هر کس دیگر زجر تلخ جنگ را طی چهل سال گذشته متحمل شده اند."

وى افزود که جنگ، سرپرست و نان آور خانواده ها را گرفته و بار این درد در اکثر موارد به دوش زنان افتاده است.

او علاوه کرد که بنا بر اين، زنان باید در پروسه آوردن صلح در کشور سهم بارز داشته باشند و با رایزنی و تدویر اجتماعات مختلف در جامعه، جایگاه شانرا دراین امر خیر واضح سازند.

ولی برخی از زنان در ولایت جوزجان میگویند که نقش زنان در پروسه صلح طی چهارده سال اخیر، به شکل نمادین بوده و به آنها فرصت خوب در این بخش داده نشده است.

 شگوفه آروین یکتن از زنان گفت که حکومت افغانستان، از مدت چهارده سال به اینسو با طالبان باب مذاکره را گشوده است، ولی همیشه در این راستا نقش زنان به شکل نمادین بوده است.

وی افزود؛ در حالیکه زنان بیشتر از همه افراد جامعه درد و مشقت جنگ را میکشند و عزیزان شانرا از دست میدهند، بهتر است به زنان در این پروسه سهم بیشتر داده شود؛ تا آنها بتوانند با دست باز در این امر خیر سهم گیرند.

لیزا احمدی یکتن از زنان دیگر گفت: "من بیست و چهار سال عمر دارم و این سال ها را همیشه با صدای فیر مرمی سپری نموده ام و میخواهم که دیگر پدیده جنگ در کشور ما خاتمه یابد. از جنگ خسته شده ایم و سخت تشنه صلح استیم و میخواهیم تا با سهمگیری در این پروسه نقش کوچکی را ایفا کنیم."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر