زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ماه گذشته در افغانستان ۲۵۵۰ تن کشته و زخمی شده اند

ماه گذشته در افغانستان ۲۵۵۰ تن کشته و زخمی شده اند

author avatar
3 Nov 2018 - 20:36
ماه گذشته در افغانستان ۲۵۵۰ تن کشته و زخمی شده اند
author avatar
3 Nov 2018 - 20:36

 

کابل (پژواک، ۱۲عقرب۹۷): در برج اکتوبر نسبت به ماه سپتمبر سال جاری، در ميزان حملات ۹۱ درصد افزايش به عمل آمده است و به تناسب ماه سپتمبر، در اکتوبر با کاهش دو درصد تلفات و جراحات، ۲۵۵۲ تن کشته و زخمی شده اند.

به اساس ارقام به دست آمده، در حملات دو ماه پيش، به طور ميانگين در هر حمله ۱۳ تن، ولی در برج گذشته، در هرحمله ۷ تن کشته و مجروح شده اند.

به اساس گزارش های يوميه آژانس خبری پژواک، در برج اکتوبر امسال، در مناطق مختلف کشور ۳۷۴ حمله؛ اما در ماه پيش آن (سپتمبر) ۱۹۶ حمله مختلف صورت گرفته است.

 گزارش های پخش شده پژواک که به اساس اظهارات منابع مختلف تهيه شده، نشان می دهد که در ماه گذشته، از ۳۴ ولايت کشور در ۳۱ ولايت،  ۱۳۹۸ تن کشته شده و ۱۱۵۴ تن ديگر مجروح گرديده اند.

معلومات به دست آمده وانمودمی سازد که به روزهای انتخابات ولسی جرگه در ماه گذشته؛ ازجمله هر هشت تن چهارتن در درگيری های مستقيم، يک، يک تن در حملات هوايی و متباقی ديگر در انفجارات، حملات انتحاری، قتل های هدفی و سقوط هليکوپتر کشته و زخمی شده اند.

بيش از نصف حملات ( ۱۹۷) حمله ، به روز انتخابات در ولايت های مختلف کشور به وقوع پيوسته است.

ازجمع حملات ديگر؛ ۲۳ در فارياب، ۱۵ درننگرهار، ۱۲ درهلمند، و متباقی (۱۳۲) در۲۸ ولايت صورت گرفته است.

در اکتوبر از ولايت های کاپيسا، باميان و پنجشير گزارش حملات به دست نيامده است.

تلفات و جراحات

گزارش های پژواک نشان می دهد که در جريان حملات ماه گذشته، درکُل ۱۳۹۸ تن کشته و ۱۱۵۴ تن ديگر زخمی شده اند.

در بين افراد کشته شده و مجروح؛ مخالفين مسلح، نيروهای دولتی و افراد ملکی شامل اند؛ اما پژواک از اين جهت آمار دقيق آن را پخش نمی کند که منابع مختلف درمورد اظهارات متفاوت ابرازکرده اند و تفکيک همه آنها ممکن نيست.

اما يافته های گروپ دادخواهی و حفاظت افراد ملکی (CPAG)  وانموده می سازد که در برج اکتوبر امسال در ۲۳ ولايت افغانستان، ۲۷۳ فرد ملکی کشته شده و تا ۵۵۰ تن ديگرمجروح شده اند.

يادداشت: تلفات و جراحات روز نخست انتخابات ولسی جرگه در نقشه گنجانيده نشده است؛ زيرا در گزارش ها مناطق دقيق برخی حملات تذکر نيافته بود.

در ماه گذشته  هيچ روز بدون وقوع حمله نبوده، که از اثر آن  تلفات و جراحات به وجود آمده است؛ اما ميزان بيشتر کشته شدگان و مجروحين در روز نخست انتخابات بود. دراين روز طی حملات مختلف، ۷۳ تن کشته و ۲۷۱ تن ديگر مجروح شدند.

خونين ترين حمله اين روز، درمنطقه خيرخانه شهرکابل بود که سبب کشته شدن ۱۶ تن و جراحات ۲۰ تن ديگر گرديد.

در برج سپتمر سال جاری، به ترتيب بيشترين تلفات و جراحات در کندهار، ننگرهار، پکتيا، جوزجان، کابل، ارزگان، بغلان، ميدان وردک، زابل و فراه وارد شده است.

تحليلگران می گويند که ميزان کشته شدگان و مجروحين؛ نظر به نوعيت و شدت جنگ، گاه در يک منطقه و گاه در منطقه ديگر تغيير می يابد.

به قول آنها، ميزان تلفات و جراحات درمناطق مزدحم و جنگ های جبهه، بيشتر می باشد.

از ۱۷ سال گذشته بدينسو در افغانستان، طالبان مسلح و گروه هاى ديگر مسلح، با دولت افغانستان و نيروهای خارجی مستقر درافغانستان مصروف جنگ اند.

تجارب سال های گذشته نشان می دهد که هر سال، با گرم شدن هوا جنگ ها شدت می گيرد و با سردی هوا فروکش می کند.

به اساس گزارش های ماهوار آژانس خبری پژواک، در فصول بهار و تابستان سال پار، نسبت به خزان و زمستان، جنگ ها بيشتر جريان داشت که طبيعی است ميزان کشته شدگان و مجروحين نيز با آن بالا می رود.

گرچه در ميزان تلفات و جراحات اکتوبر امسال، نظر به سال پار تغيير زياد وجود ندارد؛ اما در مجموع امسال نسبت به سال گذشته خونين تر بود.

به طور اوسط در ده ماه اول سال پار، بيش از ۲۱۶۰۰ تن؛ اما در ده ماه اول امسال بيش از ۲۳۰۰۰ هزارتن کشته و زخمی شده اند.

پارسال در سراسر کشور ۲۵ هزار تن کشته و زخمی شده بودند.

آشتی کنيد و به جنگ نه بگوييد!

صديق احمد روحانى باشنده ميدان شهر مرکز ميدان وردک گفت که چندی پيش کاکای جوانش درحالی با ضرب گلوله کشته شد که ميان طالبان مسلح و نيروهای دولتی درگيری ادامه داشت. نامبرده در مزرعه  اش مصروف کار بود.

نامبرده گفت: “کاکای شهيدم متعلم صنف دوازدهم بود، هميشه می گفت زمانيکه از مکتب فارغ شود، طب را می گزيند و زخم های ملت درد ديده را مرهم و تداوی می کند؛ اما وی برای ابد مجروح از ما رفت.”

روحانی از طرف های درگير خواست تا ديگر از جنگ منصرف شده و صلح کنند؛ زيرا طرف های درگير جنگ همه افغان اند.

حاجی غلام ۵۱ ساله باشنده ناحيه پنجم شهر فراه که چندی پيش پسرکاکايش در انفجارماين جان باخته اس، گفت: “درافغانستان جنگ ميان برادرها ادامه دارد، من از طرف های درگير جنگ می خواهم تا ازجنگ انصراف ورزند، تا افغان کشی پايان يابد.”

Views: 2

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر