زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اخاذی های طالبان در شاهراه کابل- بامیان مردم را به ستوه آورده است

اخاذی های طالبان در شاهراه کابل- بامیان مردم را به ستوه آورده است

author avatar
5 Nov 2018 - 15:20
اخاذی های طالبان در شاهراه کابل- بامیان مردم را به ستوه آورده است
author avatar
5 Nov 2018 - 15:20

بامیان (پژواک، ١٤ عقرب ٩٧): شماری از تاجران مواشی و محصولات زراعتی در بامیان، با نگرانی از پرداخت محصول به طالبان، می گویند که پرداخت محصول، تاثیر منفی بر کار و بار شان وارد کرده و حتی هیچ مفادی را در پی ندارد.

به گفته آنان، این محصول به نام عُشر از اموال که از این مسیر انتقال می یابد، از سوی طالبان در ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک اخذ می گردد و برای شان رسید «امارت اسلامی» داده می شود.

این تاجران مدعی اند که طالبانُ ازتمامی اجناس دکانداران که ازکابل به طرف بامیان انتقال می دهند و از اموال صادراتی مناطق مرکزی چون گاو، گوسفند، کچالو، سیب، رشقه و سایر محصولات که از این طریق به طرف کابل انتقال داده می شود، از ده حصه یک آن را محصول می پردازند.

عید محمد (نام مستعار) یک تن از ساکنین بامیان و تاجر مواشی، به آژانس خبری پژواک گفت از هر ده گوسفند یک گوسفند و از هر ده گاو یک گاو را طالبان در «دره میدان» به نام عُشر از مردم می گیرند.

به گفته او، اگر شخصی نخواهد که به طالبان مواشی را تسلیم کند، باید قیمت آن را بپردازد.

وی افزود: «من چندین بار برای طالبان، ده یک(عشر) داده ام و هر باری با خود می گفتم که ممکن حکومت برای جلوگیری از این کار طالبان اقداماتی روی دست داشته باشد؛ اما هیچ تغییر به میان نیامد و ناگزیر شدم تا این موضوع را با مسئولین امنیتی در میدان وردک در میان بگذارم.»

موصوف علاوه کرد که پس از در جریان گذاشتن مسئولین امنیتی در میدان وردک، تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

محمد امین دیگر باشنده بامیان گفت که به خاطر انتقال یک موتر رشقه از بامیان به کابل، متعهد به پرداخت هفت هزار افغانی شده است.

موصوف افزود: «از اینکه در همان روز در نزدم ۷ هزار افغانی نبود، برای طالبان چهار هزار افغانی نقداً پرداخت نمودم و سه هزار افغانی قرضدار شدم و حین برگشت پرداخت نمودم.»

وی گفت که از ساحه پل هوایی ولسوالی جلریز تا منطقه بند «مامکی»، تحت حاکمیت طالبان است ودر مسیر راه تلاشی دارند و از اموال مردم عشر جمع آوری می کنند.

موصوف افزود: «مردم مجبوراند که عُشر بپردازند؛ زیرا مردم نمی توانند با آنان مشاجره کنند، طالبان مسلح اند و زور دارند، هرچه که گفتند باید مردم پرداخت نمایند.»

شخص دیگری که از بامیان ۵ کارتن سیب برای استفاده خانۀ خود در کابل خریده و آن را با خود انتقال می داد، نیز به طالبان ۱۰۰ افغانی عُشر پرداخت نموده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر