زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اکادمی علوم: در دین اسلام برای آزادی بیان اجازۀ مشروط داده شده است

author avatar
5 Nov 2018 - 16:24
author avatar
5 Nov 2018 - 16:24

کابل(پژواک، ۱۴ عقرب ۹۷): اکادمی علوم افغانستان می گوید که دین اسلام مخالف آزادی بیان نیست؛ اما به شرطی که این آزادی در تضاد با آموزه های دین مبین اسلام نباشد.

معاون سرمحقق عبدالظاهر شکیب سرپرست اکادمی علوم افغانستان، در سیمینار علمی و تحقیقی یک روزه که تحت نام «آزادی بیان از نظر شریعت اسلامی» با حضورشماری از دانشمندان، محققین و شخصیت های سیاسی کشور و منطقه در کابل تدویر یافته بود، گفت که آزادی بیان برای پیشرفت و ترقی جامعه، معیار اساسی است.

موصوف افزود: «اگر آزادی بیان وجود نمی داشت، انسان ها با هم تبادل نظر نمی کردند، مشکلات ها سر جایش می ماند، چالش ها رفع نمی شد و کشورها به سوی ترقی و تعالی نمی رفتند.»

وی علاوه کرد که دين مبين اسلام، آزادی بیان را که در تضاد با آموزه های  اين دین نباشد، اجازه داده است.

به گفته وی، آزادی بیان یک بحث مهم زندگی انسان ها است که مطابق قانون اساسی و امر شریعت باید مراعات شود.

در پیام رییس جمهور محمد اشرف غنی که در این نشست به خوانش گرفته شد، آمده است: «ما در عصر زرین آزادی بیان قرار داریم، اگر به انسان ها آزادی بیان داده نشود، دروغ می گویند و به بیراهه می روند.»

رییس جمهور گفته است که آزادی بیان، حق انسانی هر فرد جامعه است؛ باید این حق برایش داده شود تا به نحوی از آن استفاده کند.

برهان الدین نیازی معاون علوم اسلامی اکادمی علوم افغانستان، در این نشست گفت که همین نطق و بیان است که تفاوت ها را میان حیوان و انسان به وجود آورده است.

موصوف افزود هنگامی که یک انسان به بلوغ می رسد، او دیگر یک شخص عادی نیست و باید برایش حق ابراز نظر داده شود؛ زیرا تمام نظام های حقوقی، به کرامت انسانی و آزادی بیان توجه کرده و آزادی بیان را در چنین حالت موثر دانسته است.

نیازی، برخی رسانه ها را مورد انتقاد قرارداده گفت: «شماری از رسانه ها بدون در نظرداشت اخلاق و فرهنگ اسلامی، کلماتی را بیان می کنند که دور از آموزه های اخلاقی و شرعی بوده و باید این رسانه ها توسط مراجع مسئول مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.»

به گفته او، رسانه هايی که مخالف ثقافت اسلامی نشرات دارند، باید متوجه شوند که از سویی فرهنگ را به بیراهه سوق می دهند و از  جانبى هم از نگاه شرعی، گناه بزرگ و جبران ناپذیر را مرتکب شده اند.

امان الله امانیارعضو مسلکی دارالانشای شورای عالی ستره محکمه در این نشست گفت: «ما تا زمانی آزادی بیان داریم که آزادی دیگران سلب نشود و یابه آن ضرر وارد نگردد.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر