زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“طالبان اگر میخواهند بخشى از آیندۀ افغانستان باشند، به میز مذاکره بنشینند”

“طالبان اگر میخواهند بخشى از آیندۀ افغانستان باشند، به میز مذاکره بنشینند”

author avatar
6 Nov 2018 - 17:43
“طالبان اگر میخواهند بخشى از آیندۀ افغانستان باشند، به میز مذاکره بنشینند”
author avatar
6 Nov 2018 - 17:43

کابل (پژواک، ۱۵عقرب ۹۷): دبیر کل سازمان ناتو ضمن حمايت از پروسه صلح در افغانستان از طالبان خواست تا به ميز مذاکره صلح بنشينند.

موصوف اين اظهارات را در کنفرانس مشترک مطبوعاتى با رئيس جمهور محمد اشرف غنى درکابل بيان داشت.

جینز ستولتنبرگ دبیر کل سازمان ناتو، بالای طالبان صدا زد که از کشتن مردم بیگناه خودداری کنند و در بین مناطق مسکونی، حملات انتحاری انجام ندهند.

او ضمن حمایت از پروسه صلح گفت که ادامه چنین جنگ بی فایده و هیچ گونه نتیجه خواهد نداشت و از طالبان خواست تا هرگاه می خواهند بخشى از آینده افغانستان باشند، بیايند به میز مذاکرات صلح بنشینند.

وى افزود که پروسه صلح باید یک پروسه افغانی باشد، توسط خود افغان ها رهبری شود و همه شمول باشد.

او تصریح کرد که ناتو همراۀ افغانستان بخاطر تامین صلح می ماند؛ چون صلح بسیار مهم است و همکاری می کند تا افغان ها به صلح دایمی و پایدار برسند.

دبیر کل سازمان ناتو، نقش کشورهای منطقه را در بهتر شدن وضعیت کنونی افغانستان مهم تلقی کرد و گفت: "از کشورهای منطقه میخواهم تا نقش مثبت را بازی کنند و نباید از ترورریستان حمایت کنند."

موصوف خاطر نشان ساخت چالشى را که فعلاً در برابر نظامیان افغان وجود دارد، دست کم نمی گیریم، تعداد تلفات آنان خیلی زیاد است؛ چون قبلاً مسئولیت امنیتی را بیش از یکصد هزار نیروی ناتو انجام می داد و حال تمامی مسئولیت آن به دوش نیروهای امنیتی افغان است.

ستولتنبرگ گفت: "نقش ناتو این است که پروسه حکومت را کمک می کنیم و آتش بس را که دیدم هر چند کوتاه مدت بود، بسیار مهم است، قدم مهم در راه درست است، ناتو مستقیم داخل گفتگوهای صلح نیست؛ اما از آن حمایت می کند."

او خاطر نشان ساخت که وضعیت را طوری آماده بسازیم تا صلح سیاسی به وجود آید و ارتباط مستقیم بین جنگ و گفتگوهای صلح است، قوای امنیتی مسلکی و مجهز می تواند این زمینه را مساعد سازد، تا تمامی گروهای شورشی مطمین شوند که از طریق جنگ نمی توانند به نتیجه برسند.

نامبرده گفت: "حضور ما بر اساس وقت خاص نیست، ما اینجا خواهیم بود بر اساس وضعیت تا هر وقت که ضرورت باشد و ما مطابق شرایط حضور خواهیم داشت؛ چون اینجا استیم، بخاطر منافع ملی تا امنیت را در کشورهای خود تامین کنیم."

جینز ستولتنبرگ دبیر کل سازمان ناتو همچنان گفت: "ما در ماه جولای پیام واضح در نشست سران ناتو داشتیم و این پیام تعهد مجدد و ادامه همکاری با حکومت افغانستان بود."

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر